Artiklar
- All
- Hisingsbron – Lika mycket maskin som bro
Hybridarmerade konstruktioner i kloridhaltiga miljöer – beständighet, säkerhet och livscykelkostnader
Livslängden för armerade betongkonstruktioner i kloridhaltiga miljöer kan förlängas genom att kombinera traditionell armering med fibrer i så kallade hybridarmerade lösningar. Detta visades experimentellt i ett tidigare doktorandprojekt i samarbete mellan Chalmers tekniska högskola och Thomas Concrete Group. I ett efterföljande postdoc-projekt har vi nu utvecklat modeller som kvantitativt utvärderar fibrernas effekt på beständighet och […]
Brottmekanismer och bärförmåga för sprutbetong utsatt för blocklast
Vilka brottmekanismer är det som styr bärförmågan för en bultförankrad sprutbetongförstärkning och hur påverkas förstärkningens bärförmåga av att enskilda prover ej uppfyller ställda krav avseende tjocklek eller vidhäftningshållfasthet? Dessa frågor har studerats och besvarats i ett nyligen avslutat doktorandprojekt [1] genomfört på avdelningen för Betongbyggnad på Kungliga Tekniska Högskolan. Ett ramverk för numeriska simuleringarna har […]
Tvångseffekter i plattrambroar
Tvång orsakat av exempelvis temperaturvariationer och krympning kan ge uppsprickning i betongbroar. För plattrambroar kan exempelvis skillnader i temperatur och krympning mellan olika konstruktionsdelar leda till tvång och uppsprickning, eftersom delarna sitter fast i varandra. I dagens norm beskrivs ett temperaturlastfall för detta scenario, som är väldigt kortfattat och som har tolkats olika av olika […]
Avtappning och reglering av Mälaren i Slussenprojektet
Läs hela artikeln HÄR Under senhösten 2000 inträffade det som många befarar kommer att ske allt oftare i framtiden. Trots maximal avtappning så steg nivåerna i Mälaren över den högsta målnivån efter en höst av idogt regnande inom avrinningsområdet. Högre nivåer hade inte uppmätts sedan Mälaren reglerades fullt ut 1941 (se figur 1). För att […]
Blåsbildning på betongbroar – revidering av TRV-riktlinjer och AMA Anläggning
Artikelförfattare: Ylva Edwards, Ylva Edwards Materialteknik AB Artikeln handlar om ett utvecklingsprojekt som syftar till att reda ut olika möjliga anledningar till att blåsbildning uppstår på Trafikverkets betongbroar, och på senare tid har ökat i omfattning. I denna artikel fokuseras på en TRV-rapport som tagits fram om problemet under 2019. Rapporten utgörs av en översikt […]
Stadsutveckling och Stomljud – hur hänger det ihop och vad ska man tänka på?
Vårt samhälle förändras konstant och trenden går tydligt mot växande stadskärnor. Vägar och järnvägar anläggs närmare fastigheter och blir allt mer trafikerade. Dessutom byggs fastigheter allt högre och tätare. Brusnivån i städerna ökar. Tysta stadsområden försvinner. Samtidigt behöver samhället och byggherrarna leverera bostäder med hög standard. Hur hanterar vi problematiken och hur minimerar vi oljud […]
Återanvändning av gamla stenvalvbroar
Det finns ett stort antal stenvalvbroar som idag är tagna ur drift, ibland med oklart ägande, och som tidigare ingått i det gamla vägnätet. Vid utbyggnad av gång- och cykelvägar går det i vissa fall att utreda om dessa åter kan tas i drift. Stenvalvbroar som är tagna ur drift riskerar att bli förstörda med […]
Positionering av människor vid tunnelbränder
Artikelförfattare: Karl Fridolf, WSP Sverige AB, Håkan Frantzich, Lunds tekniska högskola och Staffan Liljestrand, Bumbee Labs AB I väg- och järnvägstunnlar är det, i jämförelse med byggnader ovan mark, mycket besvärligt att tillgodose och skapa möjligheter för människor att självutrymma eller på annat sätt sätta sig i säkerhet om en brand uppstår. Det är dessutom […]
Tre Stockholmsbroar och deras öden
Artikelförfattare: Tomas Bergström, Ramboll och Peter Collin, Ramboll/LTU. Under de senaste 8 åren har vi och våra brokollegor på Ramboll i Luleå fått förmånen att arbeta med tre stora landmärken i Stockholmsområdet. Tre stora broar som var och en varit i funktion i nästan hundra år. Otaliga gånger har de passerats av cyklister, gående, bussresenärer, […]
Nu börjar arbetet med en av världens djupaste tunnelbanestationer
Artikelförfattare: Andreas Lundell, Region Stockholm Tunnelbanans Blå linje i Stockholm ska förlängas söderut från Kungs-trädgården mot Nacka och Söderort. Det första stoppet blir station Sofia på östra Södermalm. Stationen blir en av världens djupaste och arbetet kräver många nya lösningar. De nya tunnlarna ska gå i berg, rakt under Saltsjön. Det är en av förklaringarna […]
Bärighetsklass BK4 – hur påverkas det äldre vägnätet?
En större del av vägnätet kommer att öppnas upp för tyngre fordon. Vad innebär det för de äldre klenare byggda vägarna? Mätningar vid två vägar i Norrbotten visar att under torra förhållanden så ger de tyngre fordonen mer utmattningsslitage av asfaltlagren och att vägterrassen skyddas av att lasten sprids på fler axlar. Högre bruttolaster samma […]
BIG BRO – Tillämpning av beslutsstöd för kantbalkar, byta eller avstå?
En vanlig underhållsåtgärd för broar är att reparera eller byta ut utsatta delar av konstruktionen som skadats av någon form av nedbrytning. En typisk konstruktionsdel som efter ett antal år kan behöva bytas ut är kantbalkar på betongbroar, som är utsatta för ett tufft klimat med vägsalter och fukt vilket gör att betongen vittrar sönder […]
Tågbullernivåer vid bostadsfasader – förbättring av beräkningsmodellen
Buller från tågtrafik är ett växande problem i dagens samhälle, liksom buller från vägtrafik. Järnvägssystemen passerar genom städer och skapar buller. Nya järnvägar byggs nära befintliga bostäder och nya bostäder byggs nära befintliga järnvägar. När tåg passerar broar, växlar och plankorsningar ökar bullret väsentligt i jämförelse med när tåget kör på vanligt ballasterat spår, vilket […]
Förlängd byggtid och ökad kostnad för Förbifart Stockholm
E4 Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar och är viktigt för att skapa en tillgänglig Stockholmsregion. Cirka fyra år in i byggskedet får Förbifart Stockholm en ny tid- och kostnadsplan. Orsaken är flera händelser som har inträffat sedan byggstart. – Snart fyra år in i byggskedet […]
Vad kan man lära sig av en 80-årig bro från Gullspång?
– Korrosionsskador i äldre betongkonstruktioner med släta armeringsstänger På Chalmers tekniska högskola började 2017 ett doktorandprojekt [1] som syftar till att förbättra kunskapen om hur betongkonstruktioners bärförmåga påverkas av åldringsprocesser. I projektet togs provkroppar från en bro i Gullspång, som byggdes 1934. Bron byggdes med släta armeringsstänger, vilket var vanligt på 1930-talet. Släta armeringsstänger används […]
Fiberarmerade komposit- material för framtidens hållbara infrastruktur i Sverige
Sverige har en lång historia i att använda fiberarmerade polymer-kompositer (FRP) i marina, transport- och energisektorer. De första ansträngningarna för att använda FRP-kompositer vid konstruktion av gångbroar började under 2011 på Chalmers i samarbete med trafik-verket. Men potentialen för FRP material och konstruktion av lätta och prisvärda broar med låga underhållskostnader är fortfarande inte konkretiserat […]
Lika mycket maskin som bro
– olika världar möts i arbetet med att bygga Hisingsbron i centrala Göteborg Götaälvbron i centrala Göteborg faller för ålderstrecket och ska rivas. Strax intill pågår nu bygget av Hisingsbron. 2013 utlyste Trafikkontoret i Göteborg en designtävling för en ny bro över älven. Uppdraget var inte bara att hantera trafiken, utan även att designa en […]
Trafikinducerade vibrationer i byggnader
När ett fordon färdas på en väg eller järnväg deformeras den underliggande beläggningen eller rälen då fordonets last fördelas till marken. Om underlaget är jämnt ger denna last upphov till en elastisk deformation som återgår vid avlastning. Om ojämnheter i underlaget eller styvhetsförändringar i marken förekommer ger denna last upphov till dynamiska impulser. Vid sådana […]
Korsvägen – Förändrad utformning i en befintlig miljö
Göteborgs Stad har som mål att skapa en växande stad för framtiden där Korsvägens utveckling prioriteras högt som en viktig del av Göteborgs totala utveckling. Göteborgs Stad arbetar tillsammans med WSP fram den nya utformningen av Korsvägen med målsättning att skapa en stadsmiljö för människan som är länkad till platsens omgivning och som bibehåller den […]
Hur effektiv kan slitsborrning/bergsågning vara
– som vibrationsminskande åtgärd vid bergsprängning i tätort? Intressen att utföra bergsprängningsarbeten i tätbebyggda områden är en utmaning med hänsyn till risken för skada på befintliga byggnader, infrastruktur och vibrationskänslig utrustning. För att innehålla tillåtna vibrationsnivåer i närliggande byggnader och anläggningar begränsas därför den samverkande laddningsmängden. Detta i sin tur brukar innebära högre entreprenadkostnader och […]
Planering och byggande av klimatsmartare infrastruktur
Nyutvecklade metoder kan bidra till att minska infrastrukturens CO2-utsläpp genom projektets livscykel. Detta visar ett doktorandprojekt utfört på Luleå Tekniska Universitet och finansierat av SBUF och Formas. Doktorandprojektets resultat kan bidra till utvecklingen av Trafikverkets klimatarbete. Sedan 2016 ställer Trafikverket krav på leverantörer att minska transportinfrastrukturens CO2-utsläpp med målet att infrastrukturprojekt ska vara helt klimatneutrala […]
Geofencing – för en säkrare infrastruktur
Digitaliseringens effekter genomsyrar allt. Teknisk utveckling har i alla tider förändrat människors livsvillkor och samhällsorganisation och sedan flera decennier tillbaka har den digitala tekniken gjort detsamma. Mycket talar för en fortsatt stark utveckling även framöver. Digitaliseringen av samhället i allmänhet och transportsystemet i synnerhet skapar nya verktyg och möjligheter för Trafikverket att verka för målet […]
Socialt ansvarstagande i Trafikverkets upphandlingar
Vikten av social hållbarhet har de senaste åren ökat i den samhälleliga utvecklingsprocessen vilket påverkar hur vi ser på hållbarhetsaspekter vid planering av städer och i förlängningen enskilda bygg- och anläggningsprojekt. Detta medför att bygg- och fastighetsföretags sociala ansvarstagande blir en alltmer relevant del av verksamheten, inte minst vad gäller upphandling av entreprenörer och konsulter […]
Trafikverket inför klimatkrav i sina upphandlingar
Trafikverket ställer regelbundet klimatkrav i sina upphandlingar. Detta initiativ har rönt stort nationellt och internationellt intresse och visar på möjligheten att praktiskt använda LCA och EPD i offentlig upphandling. Upphandlingsfrågorna i fokus i regeringens ambitioner att minska vår klimatpåverkan Betydelsen av hållbar upphandling har uppmärksammats alltmer under senare år. I hela Europa har en gemensam […]
Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt
I svensk infrastruktursektor är Trafikverket den i särklass största beställaren, med ansvar för planering, byggande och drift av statliga vägar och järnvägar. I Trafikverkets uppdrag ingår också att främja innovation och produktivitetsutveckling i infrastruktursektorn som helhet. Trafikverkets breda uppdrag innefattar stora utmaningar, inte minst vid genomförandet av stora infrastrukturprojekt där en mängd olika aktörer och […]
Riskhantering vid infrastrukturbyggande
– en fallstudie från ett vägprojekt i Stockholm Sverige investerar i runda tal 100 miljarder kronor för byggande, drift och underhåll av infrastruktur varje år. För att effektivisera investeringarna är det viktigt att tekniska lösningar, samverkan och ledarskap går hand i hand. Stora infrastrukturprojekt innebär alltid stora risker. Artikeln beskriver ett examensarbete som nyligen utförts […]
Inspektion av broar med optiska hjälpmedel – En utvärdering av tre olika metoder
Historiskt och traditionellt har inspektioner av infrastrukturanläggningar som broar och tunnlar primärt genomförts via okulära inspektioner. Dessa inspektioner är generellt sett tidsödande och subjektiva då de baseras på inspektörers erfarenhet och kunskap samt de aktuella förhållanden som råder vid tidpunkten för inspektion [1]. Dessa observationer och mätningar är ofta dokumenterade i fältanteckningar, skisser, fotografier etc. […]
Sladdlös mätning på byggnadskonstruktioner – Mätning för effektivare tillståndsbedömning
För att öka Europas globala konkurrenskraft har Europeiska kommissionen identifierat flera samhällsutmaningar. En av dem är att ”Försäkra miljöintegritet, motståndskraft och hållbarhet” och att uppnå ett ”smart, grönt och integrerat transportsystem”, [1]. Samtidigt beräknas tillväxten inom transportsektorn öka inom den närmaste framtiden. Transportförvaltningen förutspår att den totala persontrafiken ökar med 63 procent fram till år […]
Smygande sårbarheter och hot
– en utmaning vid konstruktion av överdäckningar och ovanliggande bebyggelse Flera av våra viktiga samhällsfunktioner upprätthålls av infrastruktursystem som har mycket lång livslängd, exempelvis vägar och elnät. Det gör att det tar förhållandevis lång tid att ändra ett sådant system när det väl är byggt. Det innebär att en händelse som betraktades som extremt osannolik, […]
Digitala arbetssätt vid uppföljning av funktionsentreprenader
Varje år lägger Trafikverket cirka 8 miljarder kronor på drift och underhåll av det statliga vägnätet. Cirka 50 procent är kostnader för beläggningsunderhåll och cirka 25 procent vardera går till vinterväghållning respektive övriga åtgärder, exempelvis belysning, renhållning etc. [1]. I denna artikel belyses arbetet med funktionsbaserade kontrakt för vägunderhåll med långa kontraktstider där Trafikverket är […]
BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur
Då åtgärder behövs för att underhålla eller reparera vår infrastruktur krävs det att ett antal beslut tas. Det finns ofta ett antal alternativ som kan väljas, frågan är hur det är möjligt att veta vilket alternativ som ger störst nytta för pengarna? Den frågan ligger till grund för en beslutstödsmodell som utvecklats av forskare på […]
Parametrisk design av komplexa konstruktioner inom infrastruktur
Datorer har gett oss möjlighet att gå från att rita i 2D till att modellera i 3D med mer information i våra modeller. Problem som tidigare upptäcktes på plats kan nu upptäckas redan i datorn och detta ger möjlighet till stora besparingar. Nu finns möjlighet att jobba proaktivt, åskådliggöra och minimera problemen innan man står […]
Klimatsmart brobyggande med dagens tillgängliga teknik – Råd och vägledning i ny rapport
Projektet visar att med ett aktivt och medvetet klimatarbete i samverkan mellan alla aktörer i värdekedjan finns det ofta möjligheter att reducera klimatbelastningen från en vanlig plattrambro med i storleksordningen 50 procent. Om klimataspekten däremot inte beaktas vid utformning och val av produkter visar projektresultaten att det finns risk att klimatbelastningen ökar med samma storleksordning. […]
Sprutbetongens verkningssätt i interaktion med hårt berg och bult
Tunnlar i hårt berg byggs vanligtvis med en valvform för att berget ska kunna bära sig självt. För att säkerställa valvets stabilitet förstärks vanligen tunnlar med systematisk bultning och sprutbetong. Förstärkningen dimensioneras med numeriska metoder utan hänsyn till variationen i sprutbetongens tjocklek eller med empiriska metoder. Gemensamt för båda metoderna är att förstärkningens faktiska kapacitet […]
Betongreparationer av kajer
Drygt hälften av Sveriges cirka 20 mil kajer är kommersiella och ägs och drivs i många fall av kommunala bolag. I takt med att traditionell hamnverksamhet tar allt mindre utrymme i anspråk, växer andelen icke-kommersiell, och därmed de kommunaltekniska förvaltningarnas ansvar. I flera av landets största kommuner har de kommunala hamnbolagen avsagt sig ansvaret för […]
Prediktion av vibrationer för hållbara förtätade städer
Vibrationer och stomljud i byggnader orsakade av trafik, bygg- och anläggningsarbeten riskerar att bli ett växande problem i de allt mer förtätade städerna. Att i tidiga skeden i byggprocessen kunna beräkna och förutsäga buller och vibrationer kan förhindra att problem och klagomål uppstår i de färdiga byggnaderna. En ökande befolkning, och dessutom en ökad andel […]
Ändra trafikbullerförordningen!
– ställ separata funktionskrav på byggnaden respektive utemiljön istället för att kräva en ”ljuddämpad sida” Riksdagen har krävt att regeringen ska ändra i trafikbullerförordningen SFS 2015:216 för att underlätta bostadsbyggandet. I denna artikel föreslås principer för nya regler, som både kan underlätta ett utökat bostadsbyggande i tätorterna och ge en acceptabel boendemiljö. Inriktningen är att […]
Buller från bussar – ett lågfrekvensproblem vid bostäder
Lågfrekvent buller från stadstrafik är ett vanligt förkommande problemområde. Det starkaste låg- frekventa bullret orsakas ofta av tunga fordon med lågvarviga motorer. När ett fordon kör in på en gata med två parallella husfasader kan det lågfrekventa bullret förstärkas ytterligare. Ett tungt fordon som regelbundet trafikerar i direkt anslutning till bostäder är bussar. Denna artikel […]
Vibrationspåverkan från tågtrafik på pålgrundlagd byggnad
Det ökande behovet av bostäder och kontorslokaler i storstäder innebär att även områden nära tätt trafikerade vägar och järnvägar måste utnyttjas. Dessa utrymmen har hittills förblivit oanvända, ofta på grund av potentiella miljöproblem såsom buller eller markvibrationer. När byggnader skall grundläggas i närheten av järnvägar ställs projektören inför ofta svårbedömda frågeställningar, exempelvis om och i […]
Varmformade eller kallformade stålrör, vad är mest lönsamt?
Kvadratiska och rektangulära rör är vanliga i stålkonstruktioner. Dessa kan antingen tillverkas genom varmformning (VKR) eller kallformning (KKR). De två rörtyperna skiljer sig åt i både kilopris och egenskaper, men vilket är egentligen det mest ekonomiskt lönsamma alternativet? Artikelförfattare är Sebastian Andersson, Sweco Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 8/16.
Utveckling av betongbeläggningar för väg
Läs hela artikeln här I ett projekt kallat ”Moderna Betongvägar”, finansierat av BVVF (Bana Väg För Framtiden) och Cementa AB, har slitage och partikelemissioner från betongbeläggningar undersökts och jämförts mot asfaltsbeläggningar. BVFF bildades i december 2011 och är ett samarbete mellan VTI, Trafikverket, KTH, Luleå Tekniska Universitet och Ramböll. Projektet har drivits av Statens väg- […]
Quiet-Track – övervakning av spåregenskaper kopplade till buller
Som en del av det tre år långa EU-finansierade projektet Quiet-Track har ett system för övervakning av spåregenskaper kopplade till den externa ljudavstrålningen från järnvägstrafik utvecklats. Försök har genomförts i Stockholms tunnelbana där ett av tågen som dagligen trafikerar grön linje försetts med utrustning som kontinuerligt loggar bland annat tågets position, hastighet och ljudnivåer i […]
ProLife – förstärkning av befintliga stål- och samverkansbroar
Hösten 2015 startade ett forskningsprojekt som handlar om förstärkning av befintliga stål- och samverkansbroar, Prolonging life time of old steel and steel-concrete bridges (ProLife). Ett flertal aktörer samarbetar i detta delvis EU-finansierade projekt däribland Luleå tekniska universitet (LTU), Ramböll, Movares Nederland B.V. och Schimetta Consult ZT GmbH (SC). Artikelförfattare är Victor Vestman, Ramböll/LTU, Luleå. Läs […]
Effektivare markbyggande och FoU för ett hållbart samhälle
Forskning och utveckling (FoU) inom markbyggande innebär möjligheter till stor ekonomisk besparingspotential och möjligheter till miljömässigt bättre lösningar vid byggande och underhåll. I relation till de mycket omfattande samhällssatsningarna och till de stora värden som står på spel satsas det relativt lite medel på forskning och utveckling inom markbyggande i Sverige. I denna artikel vill […]
BIG – små steg med stora positiva effekter
Den numera väletablerade forskningssamverkan Branschsamverkan i grunden (BIG) har under åren 2014 till 2015 visat sig ha potential att ge stora positiva effekter, för byggande och underhåll av transportsystemets infrastruktur. Artikelförfattare är Peter Lundman, Trafikverket, ordförande BIG, Lovisa Moritz, Trafikverket, vice ordförande BIG, och Gunilla Franzén, GeoVerkstan, koordinator BIG. Läs hela artikeln i Bygg & […]
Geoskicklighet – grundläggningsentreprenörer tar täten och ökar kraven
Grundläggning har varit en viktig del i byggandet sedan urminnes tider och för romarrikets brokonstruktioner. I Sverige något tusen år senare utfördes en tidig variant av pålning som gjorde det möjligt att bygga en befästning i mötet mellan Mälaren och Saltsjön. En konstruktion som senare blev grundpelaren i Svea rikes huvudstad. Trots dessa historiska anor […]
Ändra regeringsförordningen: Det går att bygga enkelsidiga lägenheter även i trafikbullerutsatta lägen
Frågan om man ska få lov att bygga bostäder i trafikbullerutsatta lägen har debatterats i många år. Olika tolkningar av gällande regler har gjort det svårt och dyrbart för branschen att investera i nya bostadsprojekt, trots att det finns stor efterfrågan. I våras kom regeringen med en trafikbullerförordning som lättade på vissa krav. Men riksdagen […]
Reparation av skadade betongpelare i starkt trafikerad miljö med kvarsittande rostfri form och rostfri armering
Trafiksystemen i flertalet av Sveriges större städer är hårt trafikerade. Ett flertal av de större tätbebyggda områdena i Sverige växer dessutom snabbt, vilket medför ett allt större tryck på den befintliga infrastrukturen. De ökade trafikmängderna på vägarna medför bland annat att miljöbelastningen i form av stänk från vatten och tösalter ökar på anläggningskonstruktioner i vägmiljö. […]
Gummibetong som fallskadepreventiv cykelbanebeläggning
Det arbete, med utveckling av ett material, som presenteras här har ingått i en delstudie av ett större pilotprojekt finansierat av Vinnova. Det större projektet, pilotprojekt 7 AstaZero Testarena för Oskyddad Trafikant är ett av pilotprojekten inom RISE Test- och Demoanläggningar. Pilotprojektet gav CBI Betonginstitutet i uppdrag att utveckla materialkoncept kring fallskadepreventiv vägbeläggning av betong […]
Brandskydd i tunnlar och bergrum
Hur skyddar vi oss mot brand i berget? Behövs det, berg brinner ju inte? Vilka regelverk gäller egentligen för brandskydd under mark, i tunnlar och i bergrum? Hur utförs brandskyddet idag? Dessa frågor var upptakten för ett pågående BeFo-projekt (Stiftelsen Bergteknisk Forskning) initierat av WSP tillsammans med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Projektet syftar till att […]
Quiet-Track – övervakning av spåregenskaper i tunnelbanan
Som en del av det tre år långa EU-finansierade projektet Quiet-Track utvecklas ett system för övervakning av spåregenskaper kopplade till den externa ljudavstrålningen från järnvägstrafik. Försöken genomförs i Stockholms tunnelbana där ett av tågen som dagligen trafikerar grön linje har försetts med utrustning. Denna loggar kontinuerligt bland annat tågets position, hastighet och ljudnivåer i fyra […]
Stomljud och vibrationer från spårburen trafik
Vi har i vårt arbete med bland annat stomljud och vibrationer från spårburen trafik stött på många märkliga beräkningar, rapporter och åtgärder. I denna artikel försöker vi räta ut de frågetecken som tycks förekomma både bland myndigheter, byggherrar, entreprenörer och konsulter. Artikelförfattare är Leif Åkerlöf och Anne Hallin, Åkerlöf Hallin Akustikkonsult AB. Läs hela artikeln […]
Bärighetsutredning av betongbroar med rostande armering
Två av broarna längs Essingeleden i Stockholm har systematiska skador i form av spjälksprickor och bortspjälkat täckskikt vid gjutfogar, där en stor mängd armering är skarvad. Med tanke på dessa skador kunde inte tillräcklig bärförmåga påvisas med konventionella metoder. På Chalmers har man under ett flertal år forskat kring metoder för att kunna beräkna bärförmåga […]
Samarbetsprojekt för effektivare brobyggande
Den svenska anläggningsbranschen har i ett flertal utredningar fått skarp kritik på grund av dålig produktivitet. Forskning visar på samma tendenser i övriga Europa och USA. Vissa mätningar tyder på att byggandet i den svenska anläggningsbranschen har en kostnadsökning som är dubbelt så hög jämfört med övriga branscher under de senaste 20 åren. Låg produktivitet […]
Nyheter
Silverbalken till Markus Glaas
Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. I år delades Silverbalken ut för 46:e året i rad och mottogs av Markus Glaas vid en prisceremoni ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020. Prismotiveringen lyder: ”Markus Glaas tilldelas Silverbalken 2020 för att han under sin tjugoåriga karriär säkerställt att de mest avancerade stålbrokonstruktionerna […]
Årets Excellence in Civil Engineering
Emma Persson tilldelades priset Årets Excellence in Civil Engineering under Samhällsbyggnadsdagarna 13-15 oktober. Emma Persson är civilingenjör som har jobbat med anläggningskonstruktioner i nästan tio år. Nu är hon uppdragsansvarig på enheten Brokonstruktion på WSP i Stockholm. Motiveringen: ”Emma Persson briljerar vid komplexa infrastrukturuppdrag med stora utmaningar. Några aktuella exempel på det är nya tunnelbanan, […]
Årets Innovation
Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) har för sjuttonde året tilldelat utmärkelsen Årets innovation som i år tar avstamp från Hallandsåsen. Nu behöver man inte borra hål i något som ska vara vattentätt såsom till exempel en betonginklädnad, så kallad förstörande kvalitetsprovning. Det kan ersättas med oförstörande provning. Det har ett SBUF-finansierat projekt visat. Projektledare för projektet […]
FoBe Pålar i Näsviken investerar i ny maskin
FoBe pålar i Näsviken (1,5 mil västerut från Hudiksvall) investerar i en ny stor svarv för att förbättra sin service att gänga stålkärnepålar och rörpålar. Vi har lång erfarenhet av att leverera gängade stålkärnor i materialet S355J2 och alla våra gängor är testade och godkända, säger Magnus Forsberg, kvalitetsansvarig. Som kund bestämmer man själv om […]
Kunglig bro blir Årets Stockholmsbyggnad
Folke Bernadottes bro som länkar samman södra och norra Djurgården har vunnit Stockholms stads tävling Årets Stockholmsbyggnad. Bron är designad av &Rundquist Arkitekter och Ramboll har stått för konstruktion och byggplanering. Tillverkning och montaget av bron har genomförts av Stål & Rörmontage. Folke Bernadottes bro är en gångbro av rostfritt stål. Med sina 97 meter […]
Förlängt liv för unik bro
Strömsundsbron är världens första moderna snedkabelbro och unik i flera bemärkelser. Norconsult har utfört bärighetsberäkning på bron som nu kan stå i många år till. – Det är på grund av Strömsundsbrons intressanta plats i brobyggandets historiska utveckling som uppdraget om brons bärighetsberäkning var så pass prestigefyllt för oss, säger Ginko Georgiev, brokonstruktör på Norconsult. […]
Ny organisation beslutad för utbyggnaden av Sveriges stambanor
Trafikverket ska inrätta en ny organisationsdel i form av ett program med ansvar för utbyggnaden av nya stambanor. Program Nya stambanor kommer att ha ett helhetsansvar för planering och genomförande samt ett samlat mandat för alla delar av Trafikverkets uppdrag kopplat till nya stambanor. Programmet kommer att ledas av Ali Sadeghi, idag chef för verksamhetsområde […]
Ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö
WSP har fått uppdraget att utföra lokaliseringsutredning för ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, en sträcka på cirka tio kilometer i bergtunnel. – Vi är mycket stolta att få medverka vid detta omfattande stadsbyggnadsprojekt, säger WSPs VD, Håkan Danielsson. Tunnelbaneutbyggnaden ökar kapaciteten på Stockholms kollektivtrafik och gör det möjligt att bygga nya bostäder utmed den […]
Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron
Under semestermånaden har de fyra pylonerna kommit på plats och i slutet av augusti kommer det 750 ton tunga lyftspannet lyftas på plats. Det var i mitten av juli som ett skepp lastat med tolv stora stålkonstruktioner kom från Sevilla för att lägga till i Frihamnen. På skeppet fanns Hisingsbrons fyra pyloner, fyra pylontoppar och […]
Getingmidjans nya bro över Norrström
Under semestermånaden har det tekniskt komplicerade arbetet med installation av nya bron över Norrström genomförts. Arbetet är en del i upprustningen av Getingmidjan som är Sveriges mest trafikerade tågsträcka. Bron är 252 meter lång och väger 1790 ton. I arbetet med att rusta upp Getingmidjan lyftes sommaren 2019 nya broar på över Söderström. Och i […]
Nytt glidmaterial för brolager med exceptionella egenskaper
Tyska tillverkaren av lager och övergångskonstruktioner för broar, Schreiber Brücken & Dehntechnik GmbH, lanserade nyligen ett nytt glidmaterial för brolager; SMS®. Materialet är en modifierad PTFE med mycket fördelaktiga egenskaper, speciellt lämpliga för gummipott- och kalottlager. Glidmaterialet har inte bara anmärkningsvärda glidegenskaper tack vare dess mycket låga friktionskoefficient, utan också markant överlägsen tryckhållfasthet. Den uppvisar […]
Ny ordförande i Innovationsföretagen
Charlotte Bergman, vd på ELU Konsult AB, blir ny ordförande i Innovationsföretagen. Dessutom tillträder tre nya ledamöter: Anneli Liljemark, vd på Liljemark Consulting AB, Erik Landgren, vd på Kiwa Inspecta AB, och Jens Wickström, vd på Sigma Industry West AB. – De kunskapsintensiva, rådgivande företagen har en central roll i att bygga ett modernt, hållbart […]
Nu lanseras AMA Anläggning 20
Flera års slit, 50 teknikspecialister och ett 50-tal remissinstanser senare – nu är nya AMA Anläggning 20 här. Ett ovanligt stort antal ändringar i BSAB-tabellen hör till nyheterna. – En av de större ändringarna som skett är att vi tar bort byggnadsverkskoder och byggdelskoder i AMA Anläggning. Motivet till att vi tar bort bygg-nadsverkskoderna är […]
Coronakrisens spår förändrar trafikläget på sikt
Utökade cykelbanor, distans i kollektivtrafiken samt slopad trängsel- och parkeringsavgift. Det är några av åtgärderna som städer världen över infört i coronakrisens spår. Men synen på pendling och arbetsliv kan förändras i grunden. Det menar Dan Firth, stads- och trafikanalytiker på WSP. – Beroende på hur långvarig vårt nya beteende blir med att arbeta hemma, […]
Angered resecentrum vinner Trafikverkets arkitekturpris
Vartannat år delar Trafikverket och Sveriges Arkitekter ut ett pris för god arkitektur inom infrastruktur. Vinnaren 2019 heter Angered resecentrum och korades på Arkitekturgalan. Angered resecentrum prisas bland annat för ett engagerat samarbete mellan Wingårdh arkitektkontor, unga Angeredsbor och beställaren Västfastigheter. Arkitekten, stadsdelsförvaltningen och gruppen Unga Stadsutvecklare har tillsammans mejslat fram den femsidiga, skimrande byggnaden […]
Peter Collin får NVF:s pedagogiska pris
Peter Collin, professor vid Luleå Tekniska Universitet, tilldelas Nordiskt vägforums (NVF) svenska avdelnings pedagogiska pris 2020. Pristagaren beskrivs som en entusiasmerande lärare med bredd i sin undervisning och med stort engagemang för kunskapsspridning. I nomineringen står att läsa att Peter Collin sedan lång tid har brunnit för ämnet brokonstruktion och i över 25 års tid […]
Miljösmart byggmetod när tågtunnel byggs i Åkarp
Arbetet med fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Arlöv ger möjlighet att testa ny teknik. Delar av sträckan byggs under marknivå för att minska bullerstörningar och just nu pågår arbetet med stödmurarna för en av tunnlarna längs det kommande fyrspåret genom Åkarp. Byggmetoden kallas slitsmur, vilket enkelt uttryckt är en betongvägg som gjuts direkt i marken. Stödmurarna […]
Broseminarium
Den 24 oktober arrangerade Eurokodutbildingar årets seminarium för brokonstruktörer, på Westmanska palatset i Stockholm. Det var 60 deltagare som lyssnade på intressanta föredrag om: • FE-modellering av broar, Costin Pacoste ELU/KTH • Påkörnings- och explosionslaster, Morgan Johansson, Norconsult • Nya Slussen, Dan Svensson, ELU • Hur beakta miljön som brokonstruktör? Stefan Uppenberg, WSP • Vanliga […]
Hon leder jakten på ny generation stålbroar
I Sverige finns 1400 stålbroar av olika typer – hälften har passerat 60-årsstrecket. Det är en anledning till att metallforskningsinstitutet Swerim inlett ett treårigt forskningsprojekt – Sunlight – med målet att hitta brokonstruktioner som belastar miljön mindre än dagens lösningar. Med ekonomiskt stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas knyter projektledaren Pia Borg vid Swerim tillsammans […]
Årets Exellence in Civil Engineering
Med sin erfarenhet och idérikedom har årets pristagare bidragit till att utveckla brobyggandet under många år. Han har i sitt arbete, som skett både i Sverige och internationellt, bland annat tagit ett flertal FoU – projekt till Sverige, projekt som lett till praktiskt genomförande och till kunskapsinsamling. wI sin roll som professor har han också […]
En nätverkande Bro- och anläggningsdag
Rambolls Bro- och anläggningsdag har anordnats under 20 år med Peter Collin vid rodret. Det är en viktig dag för nätverkande inom branschen där man mellan intressanta föredrag om aktuella projekt träffar likasinnade och knyter nya kontakter. Bland årets föredrag hade Mårten Frumerie en intressant presentation om utbyggnaden av Stockholms tunnelbana, och Per Åkesson berättade […]
Bron på Getingmidjan byts ut
Under juli kommer den gamla stålbron på södra delen av Getingmidjan att bytas ut mot en ny stålbro. På bilden ser du den första delen av gamla bron som är redo för återvinning. I mitten av juli kommer den 120 meter långa bron att lyftas på plats och den 19 augusti kan du åka tåg […]
Robert Hällmark vinner IABSE-priset 2019
Han blir därmed förste svensk att vinna detta prestigefulla pris från The International Association for Bridge and Structural Engineering – IABSE. ”The IABSE Prize, was established to honour and encouragea member early in his or her career for an outstanding achievement in structural engineering. The IABSE Prize 2019 is presented to Dr. Robert Hällmark, Sweden, […]
Nya betongrecept skyddar broar och ger bättre klimat
Broar utsätts för stort slitage vintertid. När blandningen med tösalt fryser skadas betongytan och armeringen rostar snabbare. Nya betongrecept med restprodukterna slagg eller flygaska ger broar ett bibehållet högt skydd mot saltfrostskador. Vinsten blir ett lägre koldioxidutsläpp. Martin Strand vid Avdelningen för byggnadsmaterial, LTH, har i sin avhandling testat saltfrostbeständighet i betong med tillsatsmaterial. Vårt […]
KTH och MIT bygger framtidens stad
KTH och MIT, ett av världens högst rankade universitet, inleder nu ett forskningssamarbete kring stadsplanering och stadsutveckling där Stockholm stad ingår och är i fokus för forskningen. Navet för forskningen blir KTH- MIT Senseable Stockholm Lab. – Det är fantastiskt roligt att vi får igång ett så brett, systematiskt och långsiktigt samarbete. Den här typen av tvärvetenskapliga, […]
En ny typ av RD® pålvägg
SSAB har utvecklat en helt ny typ av RD® pålvägg som främst kan ersätta spont i krävande markförhållanden där entreprenörer ofta möter allvarliga problem under installationen. Det kan till exempel finnas hårda jordlager eller ibland andra hinder i marken, som inte sponten kan gå igenom. I den nya pålväggen är hanlåset format direkt på röret. […]
CE-märkt ultralågtempererad Asfalt
Nu kommer den unika Viacore-asfalten till Norden. Den CE-godkända (EN 13108) Viacore-asfalten från företaget Vialit i Österrike blir ett smidigt och viktigt alternativ vid asfaltering och underhåll av gator, vägar och övriga trafikerade ytor. Vialit blir nu först i Europa med att uppfylla de höga kvalitetskraven för ultralågtempererad asfalt enligt standarden EN 13108. I Norden […]
Hela bergbyggnadsbranschen samlas på Bergdagarna
Bergdagarna arrangeras på München-bryggeriet i Stockholm 19–20 mars 2019– Bergmekanikdagen och Bergteknikdagen arrangeras av Svenska Bergteknikföreningen sedan 2018 (tidigare Bergsprängningskommittén). Konferensen samlar branschens aktörer inom undermarksbyggande för kunskapsutbyte genom föredrag, diskussioner och en bred och etablerad utställning. Föreningen som har ett gemensamt kansli med BeFo – Stiftelsen Bergteknisk Forskning arbetar för att bli ett forum […]
Hristo Sokolov är Årets Brobyggare 2018
Priset delades ut på Brobyggardagen i Göteborg den 28 januari. Ett stående inslag är utnämningen av Årets Brobyggare med 750 deltagare, och i år gick priset till Hristo Sokolov, ansvarig konstruktör för broar och andra anläggningskonstruktioner på Sweco. Juryns motivering lyder: Årets brobyggare utmärker sig som brokonstruktör genom att vara mycket engagerad och synnerligen komplett […]
Bridge Creator – nytt tillägg till Tekla Structures
Trimble introducerar Bridge Creator, ett nytt tillägg till programvaran Tekla Structures Building Information Model (BIM) som integrerar hela arbetsflödet för brokonstruktion, från geometri till modellering. Det nya programvarutillägget för brokonstruktörer ger lösningar på vanliga problem: att importera väglinjer direkt från vägkonstruktionsprogrammet, skapa en eller flera viktiga sektioner som definierar brodäcket eller brofästen och sedan enkelt […]
Betongföreningens guldmedaljör 2018
Varma gratulationer till 2018 års guldmedaljör, professor Mats Emborg! Medaljen delades ut under Betongdagen den 16 oktober. Motivering: Professor Mats Emborg nomineras för banbrytande och internationellt uppmärksammad forskning om temperatursprickor i massiva betongkonstruktioner. Resultatet av hans forskning har lett till nya regler, riktlinjer och rekommendationer och Emborg har själv aktivt deltagit i implementeringsarbetet genom pedagogiska […]
Broseminarium
Den 8 november hölls ett seminarium för brokonstruktörer av Eurokodutbildningar i samarbete med SBI och Trafikverket. Seminariet innehöll bland annat föredrag om Rostfria broar, Parametrisk design och nya föreskriften om tillämpningar av eurokoder. Men även föredrag från Nederländerna om fiberkompositbroar och vibrationer från stålbroar. Jonatan Paulsson-Tralla, Bostek, höll ett intressant föredrag om varför det är […]
Slussenbron börjar byggas
Slussenbron kommer att levereras i ett stycke och blir 140 meter lång och 45 meter bred. Vikten är 3700 ton. Planen är att bron kommer till Stockholm i november 2019 och mellanlagras då vid kajen strax öster om Viking-terminalen innan den lyfts på plats. I mars börjar de delar som bildar brons ovansida att tillverkas, […]