• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

  Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR

INFRASTRUKTUR

Artiklar

  • All
  • Hisingsbron – Lika mycket maskin som bro
Hybridarmerade konstruktioner i kloridhaltiga miljöer  – beständighet, säkerhet och livscykelkostnader

Hybridarmerade konstruktioner i kloridhaltiga miljöer – beständighet, säkerhet och livscykelkostnader

Livslängden för armerade betongkonstruktioner i kloridhaltiga miljöer kan förlängas genom att kombinera traditionell armering med fibrer i så kallade hybridarmerade lösningar. Detta visades experimentellt i ett tidigare doktorandprojekt i samarbete mellan Chalmers tekniska högskola och Thomas Concrete Group. I ett efterföljande postdoc-projekt har vi nu utvecklat modeller som kvantitativt utvärderar fibrernas effekt på beständighet och […]

Read more
Brottmekanismer och bärförmåga för sprutbetong utsatt för blocklast

Brottmekanismer och bärförmåga för sprutbetong utsatt för blocklast

Vilka brottmekanismer är det som styr bärförmågan för en bultförankrad sprutbetongförstärkning och hur påverkas förstärkningens bärförmåga av att enskilda prover ej uppfyller ställda krav avseende tjocklek eller vidhäftningshållfasthet? Dessa frågor har studerats och besvarats i ett nyligen avslutat doktorandprojekt [1] genomfört på avdelningen för Betongbyggnad på Kungliga Tekniska Högskolan. Ett ramverk för numeriska simuleringarna har […]

Read more
Tvångseffekter i plattrambroar

Tvångseffekter i plattrambroar

Tvång orsakat av exempelvis temperaturvariationer och krympning kan ge uppsprickning i betongbroar. För plattrambroar kan exempelvis skillnader i temperatur och krympning mellan olika konstruktionsdelar leda till tvång och uppsprickning, eftersom delarna sitter fast i varandra. I dagens norm beskrivs ett temperaturlastfall för detta scenario, som är väldigt kortfattat och som har tolkats olika av olika […]

Read more
Avtappning och reglering av Mälaren i Slussenprojektet

Avtappning och reglering av Mälaren i Slussenprojektet

Läs hela artikeln HÄR Under senhösten 2000 inträffade det som många befarar kommer att ske allt oftare i framtiden. Trots maximal avtappning så steg nivåerna i Mälaren över den högsta målnivån efter en höst av idogt regnande inom avrinningsområdet. Högre nivåer hade inte uppmätts sedan Mälaren reglerades fullt ut 1941 (se figur 1). För att […]

Read more
Blåsbildning på betongbroar – revidering av TRV-riktlinjer och AMA Anläggning

Blåsbildning på betongbroar – revidering av TRV-riktlinjer och AMA Anläggning

Artikelförfattare: Ylva Edwards, Ylva Edwards Materialteknik AB Artikeln handlar om ett utvecklingsprojekt som syftar till att reda ut olika möjliga anledningar till att blåsbildning uppstår på Trafikverkets betongbroar, och på senare tid har ökat i omfattning. I denna artikel fokuseras på en TRV-rapport som tagits fram om problemet under 2019. Rapporten utgörs av en översikt […]

Read more
Stadsutveckling och Stomljud – hur hänger det ihop och vad ska man tänka på?

Stadsutveckling och Stomljud – hur hänger det ihop och vad ska man tänka på?

Vårt samhälle förändras konstant och trenden går tydligt mot växande stadskärnor. Vägar och järnvägar anläggs närmare fastigheter och blir allt mer trafikerade. Dessutom byggs fastigheter allt högre och tätare. Brusnivån i städerna ökar. Tysta stadsområden försvinner. Samtidigt behöver samhället och byggherrarna leverera bostäder med hög standard. Hur hanterar vi problematiken och hur minimerar vi oljud […]

Read more
Återanvändning av gamla stenvalvbroar

Återanvändning av gamla stenvalvbroar

Det finns ett stort antal stenvalvbroar som idag är tagna ur drift, ibland med oklart ägande, och som tidigare ingått i det gamla vägnätet. Vid utbyggnad av gång- och cykelvägar går det i vissa fall att utreda om dessa åter kan tas i drift. Stenvalvbroar som är tagna ur drift riskerar att bli förstörda med […]

Read more
Positionering av människor vid tunnelbränder

Positionering av människor vid tunnelbränder

Artikelförfattare: Karl Fridolf, WSP Sverige AB, Håkan Frantzich, Lunds tekniska högskola och Staffan Liljestrand, Bumbee Labs AB I väg- och järnvägstunnlar är det, i jämförelse med byggnader ovan mark, mycket besvärligt att tillgodose och skapa möjligheter för människor att självutrymma eller på annat sätt sätta sig i säkerhet om en brand uppstår. Det är dessutom […]

Read more
Tre Stockholmsbroar och deras öden

Tre Stockholmsbroar och deras öden

Artikelförfattare: Tomas Bergström, Ramboll och Peter Collin, Ramboll/LTU. Under de senaste 8 åren har vi och våra brokollegor på Ramboll i Luleå fått förmånen att arbeta med tre stora landmärken i Stockholmsområdet. Tre stora broar som var och en varit i funktion i nästan hundra år. Otaliga gånger har de passerats av cyklister, gående, bussresenärer, […]

Read more
Nu börjar arbetet med en av världens djupaste tunnelbanestationer

Nu börjar arbetet med en av världens djupaste tunnelbanestationer

Artikelförfattare: Andreas Lundell, Region Stockholm Tunnelbanans Blå linje i Stockholm ska förlängas söderut från Kungs-trädgården mot Nacka och Söderort. Det första stoppet blir station Sofia på östra Södermalm. Stationen blir en av världens djupaste och arbetet kräver många nya lösningar. De nya tunnlarna ska gå i berg, rakt under Saltsjön. Det är en av förklaringarna […]

Read more
Bärighetsklass BK4  – hur påverkas det äldre vägnätet?

Bärighetsklass BK4 – hur påverkas det äldre vägnätet?

En större del av vägnätet kommer att öppnas upp för tyngre fordon. Vad innebär det för de äldre klenare byggda vägarna? Mätningar vid två vägar i Norrbotten visar att under torra förhållanden så ger de tyngre fordonen mer utmattningsslitage av asfaltlagren och att vägterrassen skyddas av att lasten sprids på fler axlar. Högre bruttolaster samma […]

Read more
BIG BRO – Tillämpning av beslutsstöd för kantbalkar, byta eller avstå?

BIG BRO – Tillämpning av beslutsstöd för kantbalkar, byta eller avstå?

En vanlig underhållsåtgärd för broar är att reparera eller byta ut utsatta delar av konstruktionen som skadats av någon form av nedbrytning. En typisk konstruktionsdel som efter ett antal år kan behöva bytas ut är kantbalkar på betongbroar, som är utsatta för ett tufft klimat med vägsalter och fukt vilket gör att betongen vittrar sönder […]

Read more
Tågbullernivåer vid bostadsfasader  – förbättring av beräkningsmodellen

Tågbullernivåer vid bostadsfasader – förbättring av beräkningsmodellen

Buller från tågtrafik är ett växande problem i dagens samhälle, liksom buller från vägtrafik. Järnvägssystemen passerar genom städer och skapar buller. Nya järnvägar byggs nära befintliga bostäder och nya bostäder byggs nära befintliga järnvägar. När tåg passerar broar, växlar och plankorsningar ökar bullret väsentligt i jämförelse med när tåget kör på vanligt ballasterat spår, vilket […]

Read more
Förlängd byggtid och ökad kostnad för Förbifart Stockholm

Förlängd byggtid och ökad kostnad för Förbifart Stockholm

E4 Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar och är viktigt för att skapa en tillgänglig Stockholmsregion. Cirka fyra år in i byggskedet får Förbifart Stockholm en ny tid- och kostnadsplan. Orsaken är flera händelser som har inträffat sedan byggstart. – Snart fyra år in i byggskedet […]

Read more
Vad kan man lära sig av en 80-årig bro från Gullspång?

Vad kan man lära sig av en 80-årig bro från Gullspång?

– Korrosionsskador i äldre betongkonstruktioner med släta armeringsstänger På Chalmers tekniska högskola började 2017 ett doktorandprojekt [1] som syftar till att förbättra kunskapen om hur betongkonstruktioners bärförmåga påverkas av åldringsprocesser. I projektet togs provkroppar från en bro i Gullspång, som byggdes 1934. Bron byggdes med släta armeringsstänger, vilket var vanligt på 1930-talet. Släta armeringsstänger används […]

Read more
Fiberarmerade kompositmaterial för framtidens hållbara infrastruktur i Sverige

Fiberarmerade komposit- material för framtidens hållbara infrastruktur i Sverige

Sverige har en lång historia i att använda fiberarmerade polymer-kompositer (FRP) i marina, transport- och energisektorer. De första ansträngningarna för att använda FRP-kompositer vid konstruktion av gångbroar började under 2011 på Chalmers i samarbete med trafik-verket. Men potentialen för FRP material och konstruktion av lätta och prisvärda broar med låga underhållskostnader är fortfarande inte konkretiserat […]

Read more
Lika mycket maskin som bro

Lika mycket maskin som bro

– olika världar möts i arbetet med att bygga Hisingsbron i centrala Göteborg Götaälvbron i centrala Göteborg faller för ålderstrecket och ska rivas. Strax intill pågår nu bygget av Hisingsbron. 2013 utlyste Trafikkontoret i Göteborg en designtävling för en ny bro över älven. Uppdraget var inte bara att hantera trafiken, utan även att designa en […]

Read more
Trafikinducerade  vibrationer i byggnader

Trafikinducerade vibrationer i byggnader

När ett fordon färdas på en väg eller järnväg deformeras den underliggande beläggningen eller rälen då fordonets last fördelas till marken. Om underlaget är jämnt ger denna last upphov till en elastisk deformation som återgår vid avlastning. Om ojämnheter i underlaget eller styvhetsförändringar i marken förekommer ger denna last upphov till dynamiska impulser. Vid sådana […]

Read more
Korsvägen – Förändrad utformning i en befintlig miljö

Korsvägen – Förändrad utformning i en befintlig miljö

Göteborgs Stad har som mål att skapa en växande stad för framtiden där Korsvägens utveckling prioriteras högt som en viktig del av Göteborgs totala utveckling. Göteborgs Stad arbetar tillsammans med WSP fram den nya utformningen av Korsvägen med målsättning att skapa en stadsmiljö för människan som är länkad till platsens omgivning och som bibehåller den […]

Read more
Hur effektiv kan slitsborrning/bergsågning vara

Hur effektiv kan slitsborrning/bergsågning vara

– som vibrationsminskande åtgärd vid bergsprängning i tätort? Intressen att utföra bergsprängningsarbeten i tätbebyggda områden är en utmaning med hänsyn till risken för skada på befintliga byggnader, infrastruktur och vibrationskänslig utrustning. För att innehålla tillåtna vibrationsnivåer i närliggande byggnader och anläggningar begränsas därför den samverkande laddningsmängden. Detta i sin tur brukar innebära högre entreprenadkostnader och […]

Read more
Planering och byggande av klimatsmartare infrastruktur

Planering och byggande av klimatsmartare infrastruktur

Nyutvecklade metoder kan bidra till att minska infrastrukturens CO2-utsläpp genom projektets livscykel. Detta visar ett doktorandprojekt utfört på Luleå Tekniska Universitet och finansierat av SBUF och Formas. Doktorandprojektets resultat kan bidra till utvecklingen av Trafikverkets klimatarbete. Sedan 2016 ställer Trafikverket krav på leverantörer att minska transportinfrastrukturens CO2-utsläpp med målet att infrastrukturprojekt ska vara helt klimatneutrala […]

Read more
Geofencing – för en säkrare infrastruktur

Geofencing – för en säkrare infrastruktur

Digitaliseringens effekter genomsyrar allt. Teknisk utveckling har i alla tider förändrat människors livsvillkor och samhällsorganisation och sedan flera decennier tillbaka har den digitala tekniken gjort detsamma. Mycket talar för en fortsatt stark utveckling även framöver. Digitaliseringen av samhället i allmänhet och transportsystemet i synnerhet skapar nya verktyg och möjligheter för Trafikverket att verka för målet […]

Read more
Socialt ansvarstagande  i Trafikverkets upphandlingar

Socialt ansvarstagande i Trafikverkets upphandlingar

Vikten av social hållbarhet har de senaste åren ökat i den samhälleliga utvecklingsprocessen vilket påverkar hur vi ser på hållbarhetsaspekter vid planering av städer och i förlängningen enskilda bygg- och anläggningsprojekt. Detta medför att bygg- och fastighetsföretags sociala ansvarstagande blir en alltmer relevant del av verksamheten, inte minst vad gäller upphandling av entreprenörer och konsulter […]

Read more
Trafikverket inför klimatkrav i sina upphandlingar

Trafikverket inför klimatkrav i sina upphandlingar

Trafikverket ställer regelbundet klimatkrav i sina upphandlingar. Detta initiativ har rönt stort nationellt och internationellt intresse och visar på möjligheten att praktiskt använda LCA och EPD i offentlig upphandling. Upphandlingsfrågorna i fokus i regeringens ambitioner att minska vår klimatpåverkan Betydelsen av hållbar upphandling har uppmärksammats alltmer under senare år. I hela Europa har en gemensam […]

Read more
Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt

Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt

I svensk infrastruktursektor är Trafikverket den i särklass största beställaren, med ansvar för planering, byggande och drift av statliga vägar och järnvägar. I Trafikverkets uppdrag ingår också att främja innovation och produktivitetsutveckling i infrastruktursektorn som helhet. Trafikverkets breda uppdrag innefattar stora utmaningar,  inte minst vid genomförandet av stora infrastrukturprojekt där en mängd olika aktörer och […]

Read more
Hjulsta norra vägprojekt Stockholm

Riskhantering vid infrastrukturbyggande

– en fallstudie från ett vägprojekt i Stockholm Sverige investerar i runda tal 100 miljarder kronor för byggande, drift och underhåll av infrastruktur varje år. För att effektivisera investeringarna är det viktigt att tekniska lösningar, samverkan och ledarskap går hand i hand. Stora infrastrukturprojekt innebär alltid stora risker. Artikeln beskriver ett examensarbete som nyligen utförts […]

Read more
Inspektion av broar med optiska hjälpmedel – En utvärdering av tre olika metoder

Inspektion av broar med optiska hjälpmedel – En utvärdering av tre olika metoder

Historiskt och traditionellt har inspektioner av infrastrukturanläggningar som broar och tunnlar primärt genomförts via okulära inspektioner. Dessa inspektioner är generellt sett tidsödande och subjektiva då de baseras på inspektörers erfarenhet och kunskap samt de aktuella förhållanden som råder vid tidpunkten för inspektion [1]. Dessa observationer och mätningar är ofta dokumenterade i fältanteckningar, skisser, fotografier etc. […]

Read more
Sladdlös mätning på  byggnadskonstruktioner – Mätning för effektivare tillståndsbedömning

Sladdlös mätning på byggnadskonstruktioner – Mätning för effektivare tillståndsbedömning

För att öka Europas globala konkurrenskraft har Europeiska kommissionen identifierat flera samhällsutmaningar. En av dem är att ”Försäkra miljöintegritet, motståndskraft och hållbarhet” och att uppnå ett ”smart, grönt och integrerat transportsystem”, [1]. Samtidigt beräknas tillväxten inom transportsektorn öka inom den närmaste framtiden. Transportförvaltningen förutspår att den totala persontrafiken ökar med 63 procent fram till år […]

Read more
Smygande sårbarheter och hot

Smygande sårbarheter och hot

– en utmaning vid konstruktion av överdäckningar och ovanliggande bebyggelse Flera av våra viktiga samhällsfunktioner upprätthålls av infrastruktursystem som har mycket lång livslängd, exempelvis vägar och elnät. Det gör att det tar förhållandevis lång tid att ändra ett sådant system när det väl är byggt. Det innebär att en händelse som betraktades som extremt osannolik, […]

Read more
Digitala arbetssätt vid uppföljning av funktionsentreprenader

Digitala arbetssätt vid uppföljning av funktionsentreprenader

Varje år lägger Trafikverket cirka 8 miljarder kronor på drift och underhåll av det statliga vägnätet. Cirka 50 procent är kostnader för beläggningsunderhåll och cirka 25 procent vardera går till vinterväghållning respektive övriga åtgärder, exempelvis belysning, renhållning etc. [1]. I denna artikel belyses arbetet med funktionsbaserade kontrakt för vägunderhåll med långa kontraktstider där Trafikverket är […]

Read more
BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt  underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur

BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur

Då åtgärder behövs för att underhålla eller reparera vår infrastruktur krävs det att ett antal beslut tas. Det finns ofta ett antal alternativ som kan väljas, frågan är hur det är möjligt att veta vilket alternativ som ger störst nytta för pengarna? Den frågan ligger till grund för en beslutstödsmodell som utvecklats av forskare på […]

Read more
3D-modellering_BIM_parametrisk_design

Parametrisk design av komplexa konstruktioner inom infrastruktur

Datorer har gett oss möjlighet att gå från att rita i 2D till att modellera i 3D med mer information i våra modeller. Problem som tidigare upptäcktes på plats kan nu upptäckas redan i datorn och detta ger möjlighet till stora besparingar. Nu finns möjlighet att jobba proaktivt, åskådliggöra och minimera problemen innan man står […]

Read more
Klimatsmart brobyggande med dagens tillgängliga teknik – Råd och vägledning i ny rapport

Klimatsmart brobyggande med dagens tillgängliga teknik – Råd och vägledning i ny rapport

Projektet visar att med ett aktivt och medvetet klimatarbete i samverkan mellan alla aktörer i värdekedjan finns det ofta möjligheter att reducera klimatbelastningen från en vanlig plattrambro med i storleksordningen 50 procent. Om klimataspekten däremot inte beaktas vid utformning och val av produkter visar projektresultaten att det finns risk att klimatbelastningen ökar med samma storleksordning. […]

Read more
Sprutbetongens verkningssätt i interaktion med hårt berg och bult

Sprutbetongens verkningssätt i interaktion med hårt berg och bult

Tunnlar i hårt berg byggs vanligtvis med en valvform för att berget ska kunna bära sig självt. För att säkerställa valvets stabilitet förstärks vanligen tunnlar med systematisk bultning och sprutbetong. Förstärkningen dimensioneras med numeriska metoder utan hänsyn till variationen i sprutbetongens tjocklek eller med empiriska metoder. Gemensamt för båda metoderna är att förstärkningens faktiska kapacitet […]

Read more
Kapellskär

Betongreparationer av kajer

Drygt hälften av Sveriges cirka 20 mil kajer är kommersiella och ägs och drivs i många fall av kommunala bolag. I takt med att traditionell hamnverksamhet tar allt mindre utrymme i anspråk, växer andelen icke-kommersiell, och därmed de kommunaltekniska förvaltningarnas ansvar. I flera av landets största kommuner har de kommunala hamnbolagen avsagt sig ansvaret för […]

Read more
Prediktion av vibrationer för hållbara förtätade städer

Prediktion av vibrationer för hållbara förtätade städer

Vibrationer och stomljud i byggnader orsakade av trafik, bygg- och anläggningsarbeten riskerar att bli ett växande problem i de allt mer förtätade städerna. Att i tidiga skeden i byggprocessen kunna beräkna och förutsäga buller och vibrationer kan förhindra att problem och klagomål uppstår i de färdiga byggnaderna. En ökande befolkning, och dessutom en ökad andel […]

Read more
Trafikbullerförordningen SFS 2015:216

Ändra trafikbullerförordningen!

– ställ separata funktionskrav på byggnaden respektive utemiljön istället för att kräva en ”ljuddämpad sida” Riksdagen har krävt att regeringen ska ändra i trafikbullerförordningen SFS 2015:216 för att underlätta bostadsbyggandet. I denna artikel föreslås principer för nya regler, som både kan underlätta ett utökat bostadsbyggande i tätorterna och ge en acceptabel boendemiljö. Inriktningen är att […]

Read more
Lågfrekvent buller från bussar i stadstrafik – problem vid bostäder

Buller från bussar – ett lågfrekvensproblem vid bostäder

Lågfrekvent buller från stadstrafik är ett vanligt förkommande problemområde. Det starkaste låg- frekventa bullret orsakas ofta av tunga fordon med lågvarviga motorer. När ett fordon kör in på en gata med två parallella husfasader kan det lågfrekventa bullret förstärkas ytterligare. Ett tungt fordon som regelbundet trafikerar i direkt anslutning till bostäder är bussar. Denna artikel […]

Read more
Flemingsberg ICA Maxi_pålgrundlagd_byggnad

Vibrationspåverkan från tågtrafik på pålgrundlagd byggnad

Det ökande behovet av bostäder och kontorslokaler i storstäder innebär att även områden nära tätt trafikerade vägar och järnvägar måste utnyttjas. Dessa utrymmen har hittills förblivit oanvända, ofta på grund av potentiella miljöproblem såsom buller eller markvibrationer. När byggnader skall grundläggas i närheten av järnvägar ställs projektören inför ofta svårbedömda frågeställningar, exempelvis om och i […]

Read more
Varmformade eller kallformade stålrör, vad är mest lönsamt?

Varmformade eller kallformade stålrör, vad är mest lönsamt?

Kvadratiska och rektangulära rör är vanliga i stålkonstruktioner. Dessa kan antingen tillverkas genom varmformning (VKR) eller kallformning (KKR). De två rörtyperna skiljer sig åt i både kilopris och egenskaper, men vilket är egentligen det mest ekonomiskt lönsamma alternativet? Artikelförfattare är Sebastian Andersson, Sweco Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 8/16.

Read more
Utveckling av betongbeläggningar för väg

Utveckling av betongbeläggningar för väg

Läs hela artikeln här I ett projekt kallat ”Moderna Betongvägar”, finansierat av BVVF (Bana Väg För Framtiden) och Cementa AB, har slitage och partikelemissioner från betongbeläggningar undersökts och jämförts mot asfaltsbeläggningar. BVFF bildades i december 2011 och är ett samarbete mellan VTI, Trafikverket, KTH, Luleå Tekniska Universitet och Ramböll. Projektet har drivits av Statens väg- […]

Read more
Quiet-Track – övervakning av spåregenskaper kopplade till buller

Quiet-Track – övervakning av spåregenskaper kopplade till buller

Som en del av det tre år långa EU-finansierade projektet Quiet-Track har ett system för övervakning av spåregenskaper kopplade till den externa ljudavstrålningen från järnvägstrafik utvecklats. Försök har genomförts i Stockholms tunnelbana där ett av tågen som dagligen trafikerar grön linje försetts med utrustning som kontinuerligt loggar bland annat tågets position, hastighet och ljudnivåer i […]

Read more
ProLife – förstärkning av befintliga stål- och samverkansbroar

ProLife – förstärkning av befintliga stål- och samverkansbroar

Hösten 2015 startade ett forskningsprojekt som handlar om förstärkning av befintliga stål- och samverkansbroar, Prolonging life time of old steel and steel-concrete bridges (ProLife). Ett flertal aktörer samarbetar i detta delvis EU-finansierade projekt däribland Luleå tekniska universitet (LTU), Ram­böll, Movares Nederland B.V. och Schimetta Consult ZT GmbH (SC). Artikelförfattare är Victor Vestman, Ramböll/LTU, Luleå. Läs […]

Read more
Effektivare markbyggande och FoU för ett hållbart samhälle

Effektivare markbyggande och FoU för ett hållbart samhälle

Forskning och utveckling (FoU) inom markbyggande innebär möjligheter till stor ekonomisk besparingspotential och möjligheter till miljömässigt bättre lösningar vid byggande och underhåll. I relation till de mycket omfattande samhällssatsningarna och till de stora värden som står på spel satsas det relativt lite medel på forskning och utveckling inom markbyggande i Sverige. I denna artikel vill […]

Read more
BIG – små steg med stora positiva effekter

BIG – små steg med stora positiva effekter

Den numera väletablerade forskningssamverkan Branschsamverkan i grunden (BIG) har under åren 2014 till 2015 visat sig ha potential att ge stora positiva effekter, för byggande och underhåll av transportsystemets infrastruktur. Artikelförfattare är Peter Lundman, Trafikverket, ordförande BIG, Lovisa Moritz, Trafikverket, vice ordförande BIG, och Gunilla Franzén, GeoVerkstan, koordinator BIG. Läs hela artikeln i Bygg & […]

Read more
Geoskicklighet – grundläggnings­entreprenörer tar täten och ökar kraven

Geoskicklighet – grundläggnings­entreprenörer tar täten och ökar kraven

Grundläggning har varit en viktig del i byggandet sedan urminnes tider och för romarrikets brokonstruktioner. I Sverige något tusen år senare utfördes en tidig variant av pålning som gjorde det möjligt att bygga en befästning i mötet mellan Mälaren och Saltsjön. En konstruktion som senare blev grundpelaren i Svea rikes huvudstad. Trots dessa historiska anor […]

Read more
Ändra regeringsförordningen:  Det går att bygga enkelsidiga lägenheter även i trafikbullerutsatta lägen

Ändra regeringsförordningen: Det går att bygga enkelsidiga lägenheter även i trafikbullerutsatta lägen

Frågan om man ska få lov att bygga bostäder i trafikbullerutsatta lägen har debatterats i många år. Olika tolkningar av gällande regler har gjort det svårt och dyrbart för branschen att investera i nya bostadsprojekt, trots att det finns stor efterfrågan. I våras kom regeringen med en trafikbullerförordning som lättade på vissa krav. Men riksdagen […]

Read more
Reparation av skadade betongpelare i starkt trafikerad miljö med kvarsittande rostfri form och rostfri armering

Reparation av skadade betongpelare i starkt trafikerad miljö med kvarsittande rostfri form och rostfri armering

Trafiksystemen i flertalet av Sveriges större städer är hårt trafikerade. Ett flertal av de större tätbebyggda områdena i Sverige växer dessutom snabbt, vilket medför ett allt större tryck på den befintliga infrastrukturen. De ökade trafikmängderna på vägarna medför bland annat att miljöbelastningen i form av stänk från vatten och tösalter ökar på anläggningskonstruktioner i vägmiljö. […]

Read more
Gummibetong som fallskadepreventiv cykelbanebeläggning

Gummibetong som fallskadepreventiv cykelbanebeläggning

Det arbete, med utveckling av ett material, som presenteras här har ingått i en delstudie av ett större pilotprojekt finansierat av Vinnova. Det större projektet, pilotprojekt 7 AstaZero Testarena för Oskyddad Trafikant är ett av pilotprojekten inom RISE Test- och Demoanläggningar. Pilotprojektet gav CBI Betonginstitutet i uppdrag att utveckla materialkoncept kring fallskadepreventiv vägbeläggning av betong […]

Read more
Brandskydd i tunnlar och bergrum

Brandskydd i tunnlar och bergrum

Hur skyddar vi oss mot brand i berget? Behövs det, berg brinner ju inte? Vilka regelverk gäller egentligen för brandskydd under mark, i tunnlar och i bergrum? Hur utförs brandskyddet idag? Dessa frågor var upptakten för ett pågående BeFo-projekt (Stiftelsen Bergteknisk Forskning) initierat av WSP tillsammans med SP Sveriges Tekniska Forskningsinstitut. Projektet syftar till att […]

Read more
Quiet-Track – övervakning av spåregenskaper i tunnelbanan

Quiet-Track – övervakning av spåregenskaper i tunnelbanan

Som en del av det tre år långa EU-finansierade projektet Quiet-Track utvecklas ett system för övervakning av spåregenskaper kopplade till den externa ljudavstrålningen från järnvägstrafik. Försöken ge­nomförs i Stockholms tunnelbana där ett av tågen som dagligen trafikerar grön linje har försetts med utrustning. Denna loggar kontinuerligt bland annat tågets position, hastighet och ljudnivåer i fyra […]

Read more
Stomljud och vibrationer från spårburen trafik

Stomljud och vibrationer från spårburen trafik

Vi har i vårt arbete med bland annat stomljud och vibrationer från spårburen trafik stött på många märkliga beräkningar, rapporter och åtgärder. I denna artikel försöker vi räta ut de frågetecken som tycks förekomma både bland myndigheter, byggherrar, entreprenörer och konsulter. Artikelförfattare är Leif Åkerlöf och Anne Hallin, Åkerlöf Hallin Akustikkonsult AB. Läs hela artikeln […]

Read more
Bärighetsutredning av betongbroar med rostande armering

Bärighetsutredning av betongbroar med rostande armering

Två av broarna längs Essingeleden i Stockholm har systematiska skador i form av spjälksprickor och bortspjälkat täckskikt vid gjutfogar, där en stor mängd armering är skarvad. Med tanke på dessa skador kunde inte tillräcklig bärförmåga påvisas med konventionella metoder. På Chalmers har man under ett flertal år forskat kring metoder för att kunna beräkna bärförmåga […]

Read more
Samarbetsprojekt för effektivare brobyggande

Samarbetsprojekt för effektivare brobyggande

Den svenska anläggningsbranschen har i ett flertal utredningar fått skarp kritik på grund av dålig produktivitet. Forskning visar på samma tendenser i övriga Europa och USA. Vissa mätningar tyder på att byggandet i den svenska anläggningsbranschen har en kostnadsökning som är dubbelt så hög jämfört med övriga branscher under de senaste 20 åren. Låg produktivitet […]

Read more

Nyheter

Påldag 22

Onsdag 18 maj arrangeras Påldagen på Lisebergsteatern i Göteborg. En heldag med föredrag om pålar och stödkonstruktioner! Träffa kollegor och företag från branschen. Ta del av information om utmaningar och möjligheter från intressanta grundläggningsprojekt.  www.paldagen.se

Read more
Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket

Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket

Den 1 mars började Roberto Maiorana sitt uppdrag som gene­raldirektör för Trafikverket. Roberto har lång och gedigen erfa­renhet som ledare både från näringsliv och myndighet, senast som chef för verksam­hetsområde Trafik i Trafikverket.  Roberto har lång erfarenhet in­om transportbranschen i Sve­rige och internationellt. Dels från fle­ra ledande befattningar inom SAS men också från Trafikverkets verksamhet.  […]

Read more
Mindre klimatavtryck med cirkulärt vägsalt

Mindre klimatavtryck med cirkulärt vägsalt

I jakten på minskat klimatavtryck finns ibland oväntade lösningar. Genom att ställa om till cirkulärt salt för väghållning minskar Peab sina koldioxidutsläpp med 10 000 ton per år. Vägsaltet utvinns genom en ny metod där restprodukter vid förbränning av avfall omvandlas till salt. Det bidrar till en mer klimatanpassad sommar- och vinterväghållning på Sveriges vägnät. […]

Read more
Ny ordförande i Anläggnings- forums beredningsgrupp

Ny ordförande i Anläggnings- forums beredningsgrupp

Norconsults vice vd Anna-Jeanette Larnelius blir ny ordförande i Anläggningsforums beredningsgrupp. Det är första gången en konsult får ordförandeposten och hennes förhoppning är att kunna fortsätta arbetet för en attraktiv och effektiv anläggnings­bransch. Anläggningsforum är ett branschsamarbete mellan Byggföretagen, Innovationsföretagen och Trafikverket med syfte att öka samverkan mellan den svenska anläggningsbranschens beställare, entreprenörer och konsulter. […]

Read more
Vibrationsisolering i en stororder till Finland

Vibrationsisolering i en stororder till Finland

Vibisol har tecknat avtal med NRC Group Finland OY. Ordern omfattar leverans av vibrationsisolering till projektet Crown Bridges som med tre nya broar i centrala Hel­singfors skapar ny spårvagnsförbindelse och cykelväg till ön Laajasalo. Projektet kommer att byggas mellan år 2022 – 2026 och innefattar flera känsliga punkter för vibrations­isolering. Spårkonstruktionen som valts är spårvagnsspår […]

Read more
Bästa examensarbetet inom stålbyggnad

Bästa examensarbetet inom stålbyggnad

Under en ceremoni på Stålbyggnadsdagen delades stipendiet för bästa examensarbete 2021 ut till Anton Andersson och Johannes Jonsson från Lunds Tekniska Högskola. Ur Motiveringen: Examensarbetet behandlar vibrationsdriven stålspontning. Frågeställningen är om man utifrån numerisk simulering av det dynamiska förloppet vid neddrivning av sponten kan utveckla stoppkriterier i syfte att undvika skador på sponten vid kollision […]

Read more
Ny standardväxel för svenska järnväg

Ny standardväxel för svenska järnväg

Den nya svenska standardväxeln fyller ett uppdämt behov. En ny korsningsväxel installerades i Stockholm under oktober. Detta var den första moderna dubbla korsningsväxeln som installerades i Sverige, men inte den sista.  Eftersom en dubbel korsningsväxel innehåller många kompo­nenter på en liten yta blir underhållsbehovet större än i andra växlar. Där det finns utrymme att bygga andra […]

Read more
Nu rullar Raptor®teknologi på vägarna

Nu rullar Raptor®teknologi på vägarna

Med tekniken Raptor mäter man vägars bärighet i trafikhastighet, så att man kan undvika att skapa trafikstörningar. Det gör att man snabbt kan kartlägga hela vägnätets förmåga att bära tung trafik. Informationen kan sedan kombineras med andra tekniker från Ramboll RST (Road Survey Technology), som vägytemätning (vägytans synliga kondition) och georadar (hur vägkonstruktionen ser ut […]

Read more
Vatten-priset till Anders Finnson

Vatten-priset till Anders Finnson

Svenskt Vattens miljöexpert Anders Finnson har tilldelats Föreningen Vattens VATTEN-pris 2021. Prismotiveringen lyder: ”Anders Finnson har under lång tid varit pådrivande för att få bort oönskade kemikalier från både vattnets och växtnäringens kretslopp. Anders stora engagemang för uppstömsarbete har inte undgått någon i branschen. Han är en profil inom området i Sverige, men har också […]

Read more
Silverbalken till Markus Glaas

Silverbalken till Markus Glaas

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. I år delades Silverbalken ut för 46:e året i rad och mottogs av Markus Glaas vid en prisceremoni ute på Slussbron inför Stålbyggnadsdagen 2020. Prismotiveringen lyder: ”Markus Glaas tilldelas Silverbalken 2020 för att han under sin tjugoåriga karriär säkerställt att de mest avancerade stålbrokonstruktionerna […]

Read more
Årets Excellence in Civil Engineering

Årets Excellence in Civil Engineering

Emma Persson tilldelades priset Årets Excellence in Civil Engineering under Samhällsbyggnadsdagarna 13-15 oktober. Emma Persson är civilingenjör som har jobbat med anläggningskonstruktioner i nästan tio år. Nu är hon uppdragsansvarig på enheten Brokonstruktion på WSP i Stockholm. Motiveringen: ”Emma Persson briljerar vid komplexa infrastrukturuppdrag med stora utmaningar. Några aktuella exempel på det är nya tunnelbanan, […]

Read more
Årets Innovation

Årets Innovation

Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF) har för sjuttonde året tilldelat utmärkelsen Årets innovation som i år tar avstamp från Hallandsåsen. Nu behöver man inte borra hål i något som ska vara vattentätt såsom till exempel en betonginklädnad, så kallad förstörande kvalitetsprovning. Det kan ersättas med oförstörande provning. Det har ett SBUF-finansierat projekt visat. Projektledare för projektet […]

Read more
FoBe Pålar i Näsviken investerar i ny maskin

FoBe Pålar i Näsviken investerar i ny maskin

FoBe pålar i Näsviken (1,5 mil västerut från Hudiksvall) investerar i en ny stor svarv för att förbättra sin service att gänga stålkärnepålar och rörpålar. Vi har lång erfarenhet av att leverera gängade stålkärnor i materialet S355J2 och alla våra gängor är testade och godkända, säger Magnus Forsberg, kvalitetsansvarig. Som kund bestämmer man själv om […]

Read more
Folke Bernadottes bro. Tillverkning och montage: Stål & Rörmontage.

Kunglig bro blir Årets Stockholmsbyggnad

Folke Bernadottes bro som länkar samman södra och norra Djurgården har vunnit Stockholms stads tävling Årets Stockholmsbyggnad. Bron är designad av &Rundquist Arkitekter och Ramboll har stått för konstruktion och byggplanering. Tillverkning och montaget av bron har genomförts av Stål & Rörmontage. Folke Bernadottes bro är en gångbro av rostfritt stål. Med sina 97 meter […]

Read more
Förlängt liv för unik bro

Förlängt liv för unik bro

Strömsundsbron är världens första moderna snedkabelbro och unik i flera bemärkelser. Norconsult har utfört bärighetsberäkning på bron som nu kan stå i många år till. – Det är på grund av Strömsundsbrons intressanta plats i brobyggandets historiska utveckling som uppdraget om brons bärighetsberäkning var så pass prestigefyllt för oss, säger Ginko Georgiev, brokonstruktör på Norconsult. […]

Read more
Ali Sadeghi.

Ny organisation beslutad för utbyggnaden av Sveriges stambanor

Trafikverket ska inrätta en ny organisationsdel i form av ett program med ansvar för utbyggnaden av nya stambanor. Program Nya stambanor kommer att ha ett helhetsansvar för planering och genomförande samt ett samlat mandat för alla delar av Trafikverkets uppdrag kopplat till nya stambanor. Programmet kommer att ledas av Ali Sadeghi, idag chef för verksamhetsområde […]

Read more
Ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö

Ny tunnelbanelinje mellan Fridhemsplan och Älvsjö

WSP har fått uppdraget att utföra lokaliseringsutredning för ny tunnelbana mellan Fridhemsplan och Älvsjö, en sträcka på cirka tio kilometer i bergtunnel. – Vi är mycket stolta att få medverka vid detta omfattande stadsbyggnadsprojekt, säger WSPs VD, Håkan Danielsson. Tunnelbaneutbyggnaden ökar kapaciteten på Stockholms kollektivtrafik och gör det möjligt att bygga nya bostäder utmed den […]

Read more
Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron

Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron

Under semestermånaden har de fyra pylonerna kommit på plats och i slutet av augusti kommer det 750 ton tunga lyftspannet lyftas på plats. Det var i mitten av juli som ett skepp lastat med tolv stora stålkonstruktioner kom från Sevilla för att lägga till i Frihamnen. På skeppet fanns Hisingsbrons fyra pyloner, fyra pylontoppar och […]

Read more
Getingmidjans nya bro över Norrström

Getingmidjans nya bro över Norrström

Under semestermånaden har det tekniskt komplicerade arbetet med installation av nya bron över Norrström genomförts. Arbetet är en del i upprustningen av Getingmidjan som är Sveriges mest trafikerade tågsträcka. Bron är 252 meter lång och väger 1790 ton. I arbetet med att rusta upp Getingmidjan lyftes sommaren 2019 nya broar på över Söderström. Och i […]

Read more
Nytt glidmaterial för brolager med exceptionella egenskaper

Nytt glidmaterial för brolager med exceptionella egenskaper

Tyska tillverkaren av lager och övergångskonstruktioner för broar, Schreiber Brücken & Dehntechnik GmbH, lanserade nyligen ett nytt glidmaterial för brolager; SMS®. Materialet är en modifierad PTFE med mycket fördelaktiga egenskaper, speciellt lämpliga för gummipott- och kalottlager. Glidmaterialet har inte bara anmärkningsvärda glidegenskaper tack vare dess mycket låga friktionskoefficient, utan också markant överlägsen tryckhållfasthet. Den uppvisar […]

Read more
Ny ordförande i Innovationsföretagen

Ny ordförande i Innovationsföretagen

Charlotte Bergman, vd på ELU Konsult AB, blir ny ordförande i Innovationsföretagen. Dessutom tillträder tre nya ledamöter: Anneli Liljemark, vd på Liljemark Consulting AB, Erik Landgren, vd på Kiwa Inspecta AB, och Jens Wickström, vd på Sigma Industry West AB. – De kunskapsintensiva, rådgivande företagen har en central roll i att bygga ett modernt, hållbart […]

Read more

Nu lanseras AMA Anläggning 20

Flera års slit, 50 teknikspecialister och ett 50-tal remissinstanser senare – nu är nya AMA Anläggning 20 här. Ett ovanligt stort antal ändringar i BSAB-tabellen hör till nyheterna. – En av de större ändringarna som skett är att vi tar bort byggnadsverkskoder och byggdelskoder i AMA Anläggning. Motivet till att vi tar bort bygg-nadsverkskoderna är […]

Read more

Coronakrisens spår förändrar trafikläget på sikt

Utökade cykelbanor, distans i kollektivtrafiken samt slopad trängsel- och parkeringsavgift. Det är några av åtgärderna som städer världen över infört i coronakrisens spår. Men synen på pendling och arbetsliv kan förändras i grunden. Det menar Dan Firth, stads- och trafikanalytiker på WSP. – Beroende på hur långvarig vårt nya beteende blir med att arbeta hemma, […]

Read more
Angered resecentrum vinner Trafikverkets arkitekturpris

Angered resecentrum vinner Trafikverkets arkitekturpris

Vartannat år delar Trafikverket och Sveriges Arkitekter ut ett pris för god arkitektur inom infrastruktur. Vinnaren 2019 heter Angered resecentrum och korades på Arkitekturgalan. Angered resecentrum prisas bland annat för ett engagerat samarbete mellan Wingårdh arkitektkontor, unga Angeredsbor och beställaren Västfastigheter. Arkitekten, stadsdelsförvaltningen och gruppen Unga Stadsutvecklare har tillsammans mejslat fram den femsidiga, skimrande byggnaden […]

Read more
Peter Collin får NVF:s pedagogiska pris

Peter Collin får NVF:s pedagogiska pris

Peter Collin, professor vid Luleå Tekniska Universitet, tilldelas Nordiskt vägforums (NVF) svenska avdelnings pedagogiska pris 2020. Pristagaren beskrivs som en entusiasmerande lärare med bredd i sin undervisning och med stort engagemang för kunskapsspridning. I nomineringen står att läsa att Peter Collin sedan lång tid har brunnit för ämnet brokonstruktion och i över 25 års tid […]

Read more
Miljösmart byggmetod när tågtunnel byggs i Åkarp

Miljösmart byggmetod när tågtunnel byggs i Åkarp

Arbetet med fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Arlöv ger möjlighet att testa ny teknik. Delar av sträckan byggs under marknivå för att minska bullerstörningar och just nu pågår arbetet med stödmurarna för en av tunnlarna längs det kommande fyrspåret genom Åkarp. Byggmetoden kallas slitsmur, vilket enkelt uttryckt är en betongvägg som gjuts direkt i marken. Stödmurarna […]

Read more
Dan Svensson

Broseminarium

Den 24 oktober arrangerade Eurokodutbildingar årets seminarium för brokonstruktörer, på Westmanska palatset i Stockholm. Det var 60 deltagare som lyssnade på intressanta föredrag om: • FE-modellering av broar, Costin Pacoste ELU/KTH • Påkörnings- och explosionslaster, Morgan Johansson, Norconsult • Nya Slussen, Dan Svensson, ELU • Hur beakta miljön som brokonstruktör? Stefan Uppenberg, WSP • Vanliga […]

Read more
Foto: Swerim

Hon leder jakten på ny generation stålbroar

I Sverige finns 1400 stålbroar av olika typer – hälften har passerat 60-årsstrecket. Det är en anledning till att metallforskningsinstitutet Swerim inlett ett treårigt forskningsprojekt – Sunlight – med målet att hitta brokonstruktioner som belastar miljön mindre än dagens lösningar. Med ekonomiskt stöd från Vinnova, Energimyndigheten och Formas knyter projektledaren Pia Borg vid Swerim tillsammans […]

Read more
Årets Exellence in Civil Engineering.

Årets Exellence in Civil Engineering

Med sin erfarenhet och idérikedom har årets pristagare bidragit till att utveckla brobyggandet under många år. Han har i sitt arbete, som skett både i Sverige och internationellt, bland annat tagit ett flertal FoU – projekt till Sverige, projekt som lett till praktiskt genomförande och till kunskapsinsamling. wI sin roll som professor har han också […]

Read more
En nätverkande Bro- och anläggningsdag

En nätverkande Bro- och anläggningsdag

Rambolls Bro- och anläggningsdag har anordnats under 20 år med Peter Collin vid rodret. Det är en viktig dag för nätverkande inom branschen där man mellan intressanta föredrag om aktuella projekt träffar likasinnade och knyter nya kontakter. Bland årets föredrag hade Mårten Frumerie en intressant presentation om utbyggnaden av Stockholms tunnelbana, och Per Åkesson berättade […]

Read more
Bron på Getingmidjan byts ut

Bron på Getingmidjan byts ut

Under juli kommer den gamla stålbron på södra delen av Getingmidjan att bytas ut mot en ny stålbro. På bilden ser du den första delen av gamla bron som är redo för återvinning. I mitten av juli kommer den 120 meter långa bron att lyftas på plats och den 19 augusti kan du åka tåg […]

Read more
Robert Hällmark vinner IABSE-priset 2019

Robert Hällmark vinner IABSE-priset 2019

Han blir därmed förste svensk att vinna detta prestigefulla pris från The International Association for Bridge and Structural Engineering – IABSE. ”The IABSE Prize, was established to honour and encouragea member early in his or her career for an outstanding achievement in structural engineering. The IABSE Prize 2019 is presented to Dr. Robert Hällmark, Sweden, […]

Read more
Nya betongrecept skyddar broar och ger bättre klimat

Nya betongrecept skyddar broar och ger bättre klimat

Broar utsätts för stort slitage vintertid. När blandningen med tösalt fryser skadas betongytan och armeringen rostar snabbare. Nya betongrecept med restprodukterna slagg eller flygaska ger broar ett bibehållet högt skydd mot saltfrostskador. Vinsten blir ett lägre koldioxidutsläpp. Martin Strand vid Avdelningen för byggnadsmaterial, LTH, har i sin avhandling testat saltfrostbeständighet i betong med tillsatsmaterial. Vårt […]

Read more

KTH och MIT bygger framtidens stad

KTH och MIT, ett av världens högst rankade universitet, inleder nu ett forskningssamarbete kring stadsplanering och stadsutveckling där Stockholm stad ingår och är i fokus för forskningen. Navet för forskningen blir KTH- MIT Senseable Stockholm Lab. – Det är fantastiskt roligt att vi får igång ett så brett, systematiskt och långsiktigt samarbete. Den här typen av tvärvetenskapliga, […]

Read more
En ny typ av RD® pålvägg

En ny typ av RD® pålvägg

SSAB har utvecklat en helt ny typ av RD® pålvägg som främst kan ersätta spont i krävande markförhållanden där entreprenörer ofta möter allvarliga problem under installationen. Det kan till exempel finnas hårda jordlager eller ibland andra hinder i marken, som inte sponten kan gå igenom. I den nya pålväggen är hanlåset format direkt på röret. […]

Read more
CE-märkt ultralågtempererad Asfalt

CE-märkt ultralågtempererad Asfalt

Nu kommer den unika Viacore-asfalten till Norden. Den CE-godkända (EN 13108) Viacore-asfalten från företaget Vialit i Österrike blir ett smidigt och viktigt alternativ vid asfaltering och underhåll av gator, vägar och övriga trafikerade ytor. Vialit blir nu först i Europa med att uppfylla de höga kvalitetskraven för ultralågtempererad asfalt enligt standarden EN 13108. I Norden […]

Read more
Hela bergbyggnadsbranschen samlas på Bergdagarna

Hela bergbyggnadsbranschen samlas på Bergdagarna

Bergdagarna arrangeras på München-bryggeriet i Stockholm 19–20 mars 2019– Bergmekanikdagen och Bergteknikdagen arrangeras av Svenska Bergteknikföreningen sedan 2018 (tidigare Bergsprängningskommittén). Konferensen samlar branschens aktörer inom undermarksbyggande för kunskapsutbyte genom föredrag, diskussioner och en bred och etablerad utställning. Föreningen som har ett gemensamt kansli med BeFo – Stiftelsen Bergteknisk Forskning arbetar för att bli ett forum […]

Read more
Hristo Sokolov är Årets Brobyggare 2018

Hristo Sokolov är Årets Brobyggare 2018

Priset delades ut på Brobyggardagen i Göteborg den 28 januari. Ett stående inslag är utnämningen av Årets Brobyggare med 750 deltagare, och i år gick priset till Hristo Sokolov, ansvarig konstruktör för broar och andra anläggningskonstruktioner på Sweco. Juryns motivering lyder: Årets brobyggare utmärker sig som brokonstruktör genom att vara mycket engagerad och synnerligen komplett […]

Read more
Bridge Creator – nytt tillägg till Tekla Structures

Bridge Creator – nytt tillägg till Tekla Structures

Trimble introducerar Bridge Creator, ett nytt tillägg till programvaran Tekla Structures Building Information Model (BIM) som integrerar hela arbetsflödet för brokonstruktion, från geometri till modellering. Det nya programvarutillägget för brokonstruktörer ger lösningar på vanliga problem: att importera väglinjer direkt från vägkonstruktionsprogrammet, skapa en eller flera viktiga sektioner som definierar brodäcket eller brofästen och sedan enkelt […]

Read more
Betongföreningens guldmedaljör 2018

Betongföreningens guldmedaljör 2018

Varma gratulationer till 2018 års guldmedaljör, professor Mats Emborg! Medaljen delades ut under Betongdagen den 16 oktober. Motivering: Professor Mats Emborg nomineras för banbrytande och internationellt uppmärksammad forskning om temperatursprickor i massiva betongkonstruktioner. Resultatet av hans forskning har lett till nya regler, riktlinjer och rekommendationer och Emborg har själv aktivt deltagit i implementeringsarbetet genom pedagogiska […]

Read more
Broseminarium

Broseminarium

Den 8 november hölls ett seminarium för brokonstruktörer av Eurokodutbildningar i samarbete med SBI och Trafikverket. Seminariet innehöll bland annat föredrag om Rostfria broar, Parametrisk design och nya föreskriften om tillämpningar av eurokoder. Men även föredrag från Nederländerna om fiberkompositbroar och vibrationer från stålbroar. Jonatan Paulsson-Tralla, Bostek, höll ett intressant föredrag om varför det är […]

Read more
Slussenbron börjar byggas

Slussenbron börjar byggas

Slussenbron kommer att levereras i ett stycke och blir 140 meter lång och 45 meter bred. Vikten är 3700 ton. Planen är att bron kommer till Stockholm i november 2019 och mellanlagras då vid kajen strax öster om Viking-terminalen innan den lyfts på plats. I mars börjar de delar som bildar brons ovansida att tillverkas, […]

Read more

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Omvärld i snabb förändring

Inför den här ledaren så tittade jag på motsvarande ledare – den sista innan sommaren – de senaste tre åren. I ledaren 2019 var det bara full fart framåt, precis som det var i större delen av världen. Ledaren handlade om klimatfrågan och hur vi ska klimatanpassa byggandet, samhället och omvärlden. Det måste till rätt stora förändringar för att nå klimatmålen, och hur ska vi kunna … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen är framflyttad till 16 mars, 2023. Besök Grundläggningsdagens hemsida

Byggnytt

Batteridriven byggakustikförstärkare

Tröttnat på strul med kablage vid byggakustikmätningar? Den nya Nor282 byggakustikförstärkare kan vara lösningen på problemet. – Batteridrift upp till 90 minuter vid full effekt. – WiFi trådlös … [Läs mer...]

Digitala Heta Arbeten®

Smidigt, effektivt och – framför allt – säkert. Det är några av fördelarna som papperstillverkaren Arctic Paper Grycksbo upplever med att använda den digitala tillståndslistan för Heta Arbeten®. Nu … [Läs mer...]

Vinnaren av Nordbyggs guldmedalj

Recoma byggskivor vann Nordbyggs Guldmedalj, priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022. Skivorna är helt tillverkade av återvunna kompositförpackningar där enbart värme och tryck används vid … [Läs mer...]

Nytt dokumentationspaket gör det enklare att bygga hållbart

Kraven på hållbart byggandet ökar. Därmed ökar även behovet att dokumentera byggmaterialens CO2-avtryck för att uppnå en Miljöbyggnads­certifiering – en uppgift som börjar hos leverantören. Nu har … [Läs mer...]

Filborna vattentorn i Helsingborg vinner Kasper Salin-priset

Under Arkitekturgalan den 7 april mottog Filborna vattentorn i Helsingborg 2021 års Kasper Salin-pris för bästa byggnad. Arkitekt är Wingårdhs med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som … [Läs mer...]

Återbruk när tillfälliga Östermalmshallen blir padelhall

Nu har ett av Sveriges största återbruksprojekt öppnat. Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg, som användes när den gamla Östermalmshalleni Stockholm renoverades, blir padelhall i Mölnlycke … [Läs mer...]

Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; … [Läs mer...]

Nytt golvregelsystem speciellt anpassat för CLT/KL-trä

För att möta det stora fokus som finns för miljon och minska CO2-avtrycket än mer så har Granab Golvregelsystem tagit fram ett nytt system speciellt anpassat för CLT/KL-trä, system 8000 W. Företaget … [Läs mer...]

Svetsning av membran på platta tak

Uniroof 700 är en kompakt taksvetsmaskin utvecklad av Leister i Schweiz. Maskinen lämpar sig till svetsning av termoplastiska vattentätande membran på platta tak upp till 500m2 såväl som lutande tak … [Läs mer...]

Ny skonsam justerskruv minskar materialspillet

FAFS liknar ingen annan jus­terskruv. Lika exakt som den biter och kan skruvas i, lika enkelt och exakt kan den demonteras. Den nya justerskruven från fischer lämnar träkonstruktioner så in­takta att … [Läs mer...]

Den nya generationens takskiva

Nu presenterar Forestia ett nytt byggmaterial – den nya generationens takskiva. Ett slätt premiumtak av högsta kvalité. Slipp spackla och slipa – det är bara att limma och klicka så är det nya taket … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.