Som en del av det tre år långa EU-finansierade projektet Quiet-Track utvecklas ett system för övervakning av spåregenskaper kopplade till den externa ljudavstrålningen från järnvägstrafik. Försöken genomförs i Stockholms tunnelbana där ett av tågen som dagligen trafikerar grön linje har försetts med utrustning. Denna loggar kontinuerligt bland annat tågets position, hastighet och ljudnivåer i fyra punkter under fordonet. Med hjälp av monterade givare predikteras i första hand spårens ytråhet och utbredningsdämpningen TDR (Track Decay Rate), vilka är två parametrar hos rälen som är styrande för ljudavstrålningen externt. Som ett tredje moment försöker samma övervakningssystem detektera positioner och tidpunkter där så kallad ”katastrofal nötning” uppstår utmed banan i syfte att till slut kunna larma när sådan nötning uppstår. Medicinen mot den kraftiga nötningen är att snabbt smörja rälen på dessa platser. Målsättningen med hela projektet är att ge förutsättningar för ett optimerat underhåll i syfte att reducera både underhållskostnader och buller från anläggningen. I detta delprojekt deltar från Sverige Tyréns, Stockholms läns landsting, KTH, MTR, Tunnelbanan teknik och Strukton rail.
Artikelförfattare är Martin Höjer, Tyréns AB.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 3/15.
Dela på: