• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / Ur senaste numret 3 / Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar

Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar

29 november, 2022

Artikelförfattare: Andreas Sjölander, KTH, Anders Ansell, KTH, Erik Nordström, Vattenfall och Per Vedin, Trafikverket

Världen står inför en enorm utmaning där utsläppen av växthusgaser måste minskas för att bromsa den ständigt ökande globala medel­temperaturen. Samtidigt har en lång urbaniseringstrend lett till att transportinfrastrukturen i många tätbefolkade städer måste byggas ut för att bibehålla ett fungerande transportnät. I många fall är tunnlar det mest fördelaktiga alternativet eftersom de inte stör den befintliga stadsbilden. För att minska klimatpåverkan från byggandet av nya tunnlar har Trafikverket initierat ett forskningsprojekt som ska undersöka potentialen för alternativa fibrer och detta drivs av avdelningen för Betongbyggnad på KTH.

Världens ledare har tillsammans med Förenta Nationerna (FN) satt upp Agenda 2030 vilket är en handlingsplan för en omställning till ett hållbart samhälle. Inom dessa ramar ingår det att lösa den globala klimatkrisen där ett av de främsta målen är att reducera utsläppen av CO2. För byggbranschen i Sverige, som står för cirka 20 procent av CO2 utsläppen [1], krävs en blandning av innovativa lösningar, mer genomtänkta materialval och en optime­rad design för att reducera utsläppen. En lång trend av urbanisering och ett behov av att effektivisera det befintliga transport­nätverket har lett till en mängd större infrastruktursatsningar på senare år. I många av dessa projekt byggs transport­infrastruktur ut i tätbebyggda städer och tunnlar blir oftast det mest attraktiva al­ternativet eftersom dessa inte stör den befintliga stadsbilden genom att skapa barriärer. För tre just nu pågående projekt, Förbifart Stockholm, Norr­botniabanan och Västlänken, ska en total sträcka på mer än 60 km tunnel att byggas.  En stor mängd tunnlar kommer också att byggas för de nya stambanorna för höghastighetståg. I Sverige är de flesta tunnlar byggda i hårt berg av god kvalitet och därför används ofta fiberarmerad sprutbetong och bergbultar för bergförstärkning. Idag används primärt stålfiber och bergbultar av stål, baserat på lång erfarenhet och forskning, se till exempel [2]. Trafik­verket ansvarar för all projektering och allt underhåll av tunnlar inom det of­fentliga transportinfra­strukturen. Som den enskilt största beställaren av transport infrastruktur har Trafikverket därmed ett ansvar att minska klimatpåverkan från sin verksamhet. Inom ramen för detta har ett flertal forsknings­projekt finansierats och initierats. Ett av dessa drivs av Av­delningen för Betong­byggnad på KTH och syftar till att min­ska klimatpåverkan från fiberarmerad sprutbetong. I detta projekt undersöks föroch nackdelarna med att använda olika typer av fiberarmering och främst under­söks fibrer av stål, polypro­pylen och basalt. Alternativen till stålfibrer har potential att minska utsläppen av växthusgaser under produktionen men även under tunnels livslängd eftersom dessa typer av fibrer inte korroderar. Målet för projektet är att undersöka flera aspekter av förstärkningen vilket bland annat omfattar utredning av bärförmåga, klimat­påverkan och sprut­barhet. Hittills har olika fibertypers struk­turella kapacitet testas experimentellt, av Rengarajan [3] och Sjölander m.fl. [4]. Miljöpåverkan har utvär­derats av Anand [5] medan Brodd och Östlund undersökte inverkan av testmetod samt hur den tidiga tryckhållfastheten på­verkas om delar av cementen byts ut mot slagg [1].

Läs hela artikeln i Bygg & teknik 6/2022.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Barn får lära sig läsa om hur man bygger tunnlar i berg
    Barn får lära sig läsa om hur man bygger tunnlar i berg
  • Brottmekanismer och bärförmåga för sprutbetong utsatt för blocklast
    Brottmekanismer och bärförmåga för sprutbetong utsatt för…
  • Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt
    Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt
  • Att renovera byggnader är alltid bättre än att riva dem
    Att renovera byggnader är alltid bättre än att riva dem
  • Så kan omfördelning av stadens utrymmen skydda mot klimathot och pandemier
    Så kan omfördelning av stadens utrymmen skydda mot klimathot…
  • Bättre förundersökningar minskar risken för problem vid byggande av tunnlar under vattenpassager
    Bättre förundersökningar minskar risken för problem vid…
  • Uttorkningsegenskaper hos klimatförbättrad betong
    Uttorkningsegenskaper hos klimatförbättrad betong
  • Säker utrymning av dubbeltunnlar?
    Säker utrymning av dubbeltunnlar?

Inlagd i: BETONG, INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret 3

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.