Artikelförfattare: Jonathan Gehandler, RISE
Varje bränsle, inklusive bensin och diesel, har sina unika risker. Nya energibärare såsom litiumjonbatterier och komprimerad vätgas är ett hett område under snabb utveckling. Extra spännande blir det när dessa placeras i parkeringsgarage, tunnlar eller andra undermarksanläggningar, vilket diskuterades på konferenserna FIVE (”Fire In VEhicles”) och ISTSS (”International Symposium on Tunnel Safety & Security”) nyligen i Stavanger, Norge.
Nya drivmedel och dess reglering under mark
Vägtunnlar och underjordiska garage är speciellt riskfyllda utrymmen för brand och explosion. I framtiden kan vi vänta oss att en allt större andel vägfordon drivs med fossiloberoende drivmedel. För att undvika onödiga överraskningar och olyckor, i och med en sådan förändring inom transportsektorn, krävs att regler och praxis ligger steget före så att olyckor kan förebyggas innan de sker. För regler i tunnlar är Transportstyrelsen ansvarig myndighet och det finns särskilda regler för vilka tunnlar som tillåter farligt gods transporter. Det görs dock ingen skillnad utifrån fordons drivmedel. För garage kan flera myndigheter pekas ut som ansvariga för säkerheten. Den mest uppenbara är Boverket som ansvarar för bygg- och konstruktionsregler för uppförande av byggnader. Boverkets regler tar dock ingen hänsyn till fordons drivmedel, även om en explosionslast skulle kunna ingå i en analytisk dimensionering eller vid tillämpandet av eurokoder för en byggnads bärförmåga. MSB har hand om regler enligt lagen om brandfarliga och explosiva varor, dock faller inte fordonstankar som sitter fast i fordon under dessa regler, så länge man inte gör några ingrepp på tankarna. Fasta tankar i fordon faller under Transportstyrelsens regelverk, eftersom de föreskriver om tillstånd för vägfordon och var fordon får brukas. Risker med nya energibärare skall dock inte överdrivas, alla fordonsbränslen innebär någon form av brand- eller explosionsrisk. Jämfört med vätskeformiga drivmedel introducerar dessa nya drivmedel dock nya risker såsom tryckkärlsexplosion, BLEVE och termisk rusning.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 5/2023.
Dela på: