• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • 2019
    • 2018
    • 2017
    • 2016
    • 2015
    • 2014
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRAND
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / BYGGNYTT / Slussenbron börjar byggas

Slussenbron börjar byggas

24 maj, 2018

Slussenbron börjar byggas

Slussenbron kommer att levereras i ett stycke och blir 140 meter lång och 45 meter bred. Vikten är 3700 ton. Planen är att bron kommer till Stockholm i november 2019 och mellanlagras då vid kajen strax öster om Viking-terminalen innan den lyfts på plats. I mars börjar de delar som bildar brons ovansida att tillverkas, samtidigt byggs en stor mall där brons regelverk byggs upp. Nästa steg är att montera ihop regelverket med ovansidan och efter det så monteras det som ska bli brons undersida. Till att börja med byggs bron i åtta sektioner som efter blästring och målning sedan svetsas ihop till en helhet. Byggtiden beräknas till ungefär ett år. Bron kommer att behandlas med en speciell målningsteknik – en guldtonad färg med en sandpappersliknande struktur, vilket också är unikt. Visionen har varit att skapa en varm yta som ska kunna gnistra i solljuset och fungera väl ihop med Gamla stans bebyggelse.
Det är Skanska som fått uppdraget att låta bygga bron. Själva tillverkningen kommer att ske i Kina av företaget China Railway Shanhaiguan Bridge Group, CRSBG. De var en av de fem leverantörer som ingick i Skanskas anbud i Stadens upphandling av broentreprenaden. CRSBG har lång erfarenhet av att tillverka stora komplexa stålbroar och har bland annat tillverkat ett av världens längsta brospann. Transport och lossning görs med ett specialfartyg som delvis kan sänkas under vattenytan vid lastning och lossning. Troligen kommer bron att runda Afrikas sydspets på vägen hit, alternativt fraktas den via Suezkanalen. Transporten beräknas ta cirka åtta till tio veckor beroende på väder och vind. Planen är att bron ska vara på plats på sina fundament våren 2020 och sedan påbörjas arbetena med tätskikt och beläggningsarbeten.

Läs mer om Slussen

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Bron på Getingmidjan byts utBron på Getingmidjan byts ut
  • Satsning på solenergiSatsning på solenergi
  • Information från SGF nummer 1-2018Information från SGF nummer 1-2018
  • Stödkonstruktion hanterar några av de svåraste grundförhållandena i GöteborgStödkonstruktion hanterar några av de svåraste…
  • Ny fabrik för prefabricerade betongelementNy fabrik för prefabricerade betongelement
  • Historisk mark får nytt liv – i två olika länderHistorisk mark får nytt liv – i två olika länder
  • Nya Slussen  – att bygga mycket och trångt i StadsmiljöNya Slussen – att bygga mycket och trångt i Stadsmiljö
  • Stöd för innovativt och hållbart bostadsbyggandeStöd för innovativt och hållbart bostadsbyggande

Inlagd i: BYGGNYTT, NYHETER - INFRASTRUKTUR

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem rebetNordtec

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Trä i höstrusket värmer kropp och själ

Sitter här i höstrusket (fast i stora delar av Sverige har vintern redan kommit) vid brasan och skriver ledaren i årets sista nummer av Bygg & teknik. Ett år där vädret har växlat på samma sätt som mellan material och ämnen inom Bygg och teknik. Det kan variera från den ena dagen till den andra men ändå ha en samverkan. I det senaste numret var det betong vi tittade på, och då blev … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen 2020

12 mars 2020 är det dags igen för Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan. Bygg & teknik är som vanligt på plats och delar ut vårt temanummer om Geoteknik och grundläggning till besökarna. GD 2020 har följande fyra huvudteman: Landet Runt Hur ligger landet? Finns det något av riksintresse i din region? Finns det något typiskt för din […]

Nordbygg 2020

21-24 april 2020 är det åter igen dags för årets stora byggmässa Nordbygg. Bygg & teknik har ställt ut på samtliga Nordbygg sedan mässan startade. 2020 är inget undantag. Välkommen förbi vår monter C05:40 (första till vänster i C-hallen från huvudentrén). Där kan du hämta ditt eget exemplar av Bygg & teknik. Välkommen!

Byggnytt

Avancerat glastak blir möjligt med parametrisk design

Sturekvarteret i centrala Stockholm planeras att öppnas upp och utvecklas enligt ett förslag till ny detaljplan som är framtagen för beslut under hösten. Glastaket över Marmorhallen utgör en viktig … [Läs mer...]

Ny vd för Geoforum Sverige

Intresseorganisationen Geoforum Sverige har utsett Sofi Almqvist till ny vd. Hon är idag enhetschef på exploateringskontoret, Stockholms stad, och vice ordförande i Föreningen Sveriges Stadsbyggare. … [Läs mer...]

Stålbyggnadspriset 2019 till Nationalmuseum

Som avslutning på Stålbyggnadsdagen den 7 november på Svenska Mässan i Göteborg, delade Stålbyggnadsinstitutet ut Stålbyggnadspriset. Det gick till Nationalmuseum för dess nya glastak och eleganta … [Läs mer...]

Internationellt innovationspris till Sverige

Det svenska bidraget i den internationella tävlingen AEC Excellence Awards 2019 tar hem förstapriset i kategorin ”Building Design, Large Projects”. Ett samarbete mellan Sweco, ÅF Pöyry och Skanska som … [Läs mer...]

Energilagringstjänster kan minska koldioxidutsläppen

En av de viktigaste åtgärderna för att motverka klimatförändringarna är en omställning av vårt energisystem. Energilagring är en viktig aspekt av detta. Globalt lagras bara 3 procent av … [Läs mer...]

Förlängd byggtid och ökad kostnad för Förbifart Stockholm

E4 Förbifart Stockholm är ett komplext bygge som ska bli en av världens längsta sexfiliga motorvägstunnlar och är viktigt för att skapa en tillgänglig Stockholmsregion. Cirka fyra år in i byggskedet … [Läs mer...]

Klassisk lättviktsbalk får nytt liv

Dagens OSB ersätts med en högkvalitativ spånskiva när Masonite Beams byter ut livmaterialet i de klassiska lättviktsbalkarna. Bytet har föregåtts av långtidstester, brandtester, nedböjningstester med … [Läs mer...]

Klimatförbättrad betong

Swerock satsar på klimatförbättrad betong under varumärket ECO-Betong. Genom att ersätta en del av cementen med slagg, en restprodukt från stålproduktion, kan koldioxidutsläppen från tillverkningen … [Läs mer...]

En smart skruv som ljudisolerar väggar och tak

Akoustos AB har utvecklat en helt revolutionerande ljudabsorberande skruv som radikalt minskar ljudet genom väggar och tak. Att ersätta standardskruvar i en vägg med ljudskruven ger en minskning av … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Sveavägen 116, 6 tr, 113 50 Stockholm • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.