Slussenbron kommer att levereras i ett stycke och blir 140 meter lång och 45 meter bred. Vikten är 3700 ton. Planen är att bron kommer till Stockholm i november 2019 och mellanlagras då vid kajen strax öster om Viking-terminalen innan den lyfts på plats. I mars börjar de delar som bildar brons ovansida att tillverkas, samtidigt byggs en stor mall där brons regelverk byggs upp. Nästa steg är att montera ihop regelverket med ovansidan och efter det så monteras det som ska bli brons undersida. Till att börja med byggs bron i åtta sektioner som efter blästring och målning sedan svetsas ihop till en helhet. Byggtiden beräknas till ungefär ett år. Bron kommer att behandlas med en speciell målningsteknik – en guldtonad färg med en sandpappersliknande struktur, vilket också är unikt. Visionen har varit att skapa en varm yta som ska kunna gnistra i solljuset och fungera väl ihop med Gamla stans bebyggelse.
Det är Skanska som fått uppdraget att låta bygga bron. Själva tillverkningen kommer att ske i Kina av företaget China Railway Shanhaiguan Bridge Group, CRSBG. De var en av de fem leverantörer som ingick i Skanskas anbud i Stadens upphandling av broentreprenaden. CRSBG har lång erfarenhet av att tillverka stora komplexa stålbroar och har bland annat tillverkat ett av världens längsta brospann. Transport och lossning görs med ett specialfartyg som delvis kan sänkas under vattenytan vid lastning och lossning. Troligen kommer bron att runda Afrikas sydspets på vägen hit, alternativt fraktas den via Suezkanalen. Transporten beräknas ta cirka åtta till tio veckor beroende på väder och vind. Planen är att bron ska vara på plats på sina fundament våren 2020 och sedan påbörjas arbetena med tätskikt och beläggningsarbeten.
Läs mer om Slussen
Dela på: