Då åtgärder behövs för att underhålla eller reparera vår infrastruktur krävs det att ett antal beslut tas. Det finns ofta ett antal alternativ som kan väljas, frågan är hur det är möjligt att veta vilket alternativ som ger störst nytta för pengarna? Den frågan ligger till grund för en beslutstödsmodell som utvecklats av forskare på RISE, KTH och LTH, som är tänkt att kunna användas som stöd för ägare och förvaltare av infrastruktur.
Underhåll och reparation av befintliga konstruktioner, till exempel broar, kräver att ett antal beslut fattas om vad som ska göras och när. Det är önskvärt att de beslut som tas ger ett så effektivt utnyttjande av resurser som möjligt, speciellt eftersom vår infrastruktur tillhör samhället och vi vill att våra gemensamma resurser används på bästa sätt. Beslut angående underhåll behöver därför tas med hänsyn till de kostnader och fördelar de ger till samhället i stort. För att kunna ta rationella beslut krävs det underlag och stöd, eftersom osäkerheterna i regel är många vilket gör det svårt att skilja lämpliga åtgärder från mindre lämpliga. Det är till exempel svårt att veta om en bro bör repareras direkt vid en upptäckt skada, eller om det är möjligt att göra ytterligare analyser och se om den faktiska kapaciteten är högre än vad som antogs från början.
I projektet ”BIG BRO – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur” har ett ramverk för rationellt beslutsfattande gällande tillståndsbedömning och underhåll av broar tagits fram, där fokus har varit att utveckla strategier för hur olika beslut kan värderas och att ta fram en metodik för att stödja beslut med hjälp av sannolikhetsbaserade verktyg. Projektet har utförts genom samverkan mellan forskare på forskningsinstitut (RISE), universitet (Chalmers, KTH, LTH) och industri (NCC, Tyréns). I denna artikel sammanfattas beslutsmodellen som utvecklats i projektet.
Artikelförfattare:
Oskar Larsson Ivanov, Lunds Tekniska Högskola
John Leander, Kungliga Tekniska Högskolan
Ivar Björnsson, Lunds Tekniska Högskola
Daniel Honfi, RISE
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 7/18.
Dela på: