• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / AKUSTIK OCH LJUDISOLERING / Tågbullernivåer vid bostadsfasader – förbättring av beräkningsmodellen

Tågbullernivåer vid bostadsfasader – förbättring av beräkningsmodellen

28 maj, 2020

Tågbullernivåer vid bostadsfasader

Årstabroarna, Stockholm.

Buller från tågtrafik är ett växande problem i dagens samhälle, liksom buller från vägtrafik. Järnvägssystemen passerar genom städer och skapar buller. Nya järnvägar byggs nära befintliga bostäder och nya bostäder byggs nära befintliga järnvägar. När tåg passerar broar, växlar och plankorsningar ökar bullret väsentligt i jämförelse med när tåget kör på vanligt ballasterat spår, vilket kan störa boende i närområdet och ha negativa effekter på människors hälsa.

I den beräkningsmodell för tågbuller som oftast används i Sverige, den nordiska beräkningsmodellen, rev 1996, finns schablonkorrektioner för den ljudnivåhöjning som uppstår då tåg passerar broar, växlar eller plankorsningar. Mätningar har visat att dessa korrektioner många gånger inte stämmer och detta gäller främst stålbroar och plankorsning-ar. Om beräkningar visar på för låga ljudnivåer utanför en bostad kan det hända att balkonger och uteplatser som beräkningsmässigt uppfyller riktvärdena i verkligheten inte gör det. Dessutom kan ytterväggar, fönster och uteluftsdon dimensioneras med för låg ljudisolering, vilket innebär att ljudnivåerna i de nybyggda bostäderna, eller andra typer av byggnader, blir för höga. Att i efterhand åtgärda detta kan bli mycket dyrt och frågan uppstår dessutom vem som gjort fel och ska bekosta åtgärderna.

Att korrektionerna i beräkningsmodellen är bristfälliga är känt sedan länge, men det finns ingen sammanställning eller officiellt dokument med bättre korrektioner. I ett examensarbete från KTH, som gjordes i samarbete med WSP Akustik, utfördes ljudnivåmätningar för att på ett strukturerat sätt undersöka korrektionerna i beräkningsmodellen och se om dessa kunde förbättras. Som förväntat visade mätningarna hur stora skillnader det kan vara mellan mätningar och beräkningar med de angivna korrektionsvärdena. Mätningarna visade äv-en vilken stor spridning det är och hur svårt det är att komma fram till nya bättre korrektioner. Ett sätt skulle kunna vara att ha en tabell med flera korrektionsvärden beroende på den aktuella situationen, men för att få fram en sådan tabell skulle fler mätningar behöva utföras.

Bakgrund

Buller definieras som oönskat ljud som uppstår från många olika typer av källor och aktiviteter. Järnvägssystem passerar genom städer och skapar buller. Detta brus är inte konstant och kan vara mycket högt på korta avstånd. Buller är en typ av miljöförorening som inte bara skapar störningar utan som på lång sikt även kan påverka vår hälsa, WHO (2018).

Efterfrågan på transporter ökar hela tiden och det pågår arbete med att få fler att välja tåg framför väg- eller flygtransport. På grund av detta byggs fler järnvägar i städernas centrala delar, samtidigt som bostadshus och andra byggnader byggs nära järnvägar. Därför ökar ständigt antalet personer som exponeras för tågbuller, vilket kan leda till allvarliga hälsoproblem på lite längre sikt.

Järnvägsbroar, växlar och plankorsningar är alla viktiga komponenter i järnvägssystemet. När tågen passerar dessa kommer bullret att öka avsevärt i jämförelse med när tåget åker på vanligt markförlagt spår. Enligt många undersökningar kan ljudnivån från tågen öka med upp till cirka 10 dBA när de rör sig från den normala delen av spåret och vidare till exempelvis en bro, eller plankorsning. På grund av den kraftiga ljudnivåökningen är det viktigt att kunna beräkna ljudnivån från järnvägstrafiken med god noggrannhet. Det skapar möjligheten att bättre kunna projektera och dimensionera de åtgärder som behövs för att ljudnivåerna i exempelvis ett bostadsområde, eller inne i en bostad, ska uppfylla de riktvärden som finns. Att de riktvärden vi nu har i Sverige kraftigt överskrider WHOs rekommendationer är ett annat problem.

Det saknas ofta fokus på buller i stadsplaneringen, vilket tyvärr ökar exponeringen för oönskade ljud. Ljudfrågorna kommer ofta in sent i projekten och då måste man ta till nödlösningar och ibland göra avsteg från riktvärdena. För att kunna förbättra stadsplaneringen måste uppgifterna, som planeringen bygger på, vara tillförlitliga. Att kor-rektionerna i beräkningsmodellen, för framförallt stålbroar och plankorsningar, inte är tillförlitliga är därför ett problem. Problemet ligger i och för sig inte i den nordiska beräkningsmodellen för även andra beräkningsmodeller saknar tillförlitliga korrektioner.

Mål och syfte

Den nordiska beräkningsmodellen, som är uppdelad i en beräkningsmodell för vägtrafik och en för tågtrafik, är den beräkningsmodell som ska användas i Sverige. I detta projekt är det bara ljud från järnvägstrafik som undersöks. Målet har inte varit att på något sätt förbättra själva beräkningsmodellen, utan bara studera de korrektioner som görs i modellen för olika spårförhållanden. Det finns andra beräkningsmodeller såsom Nord2000 och Cnossos, men de har samma problem med korrektioner för olika spårförhållanden även om dessa beräkningsmodeller är mer avancerade gällande ljudutbredningsberäkningarna.

Dagens korrektioner i beräkningsmodellen för järnväg har stora brister. Syftet med detta examensarbete var därför att undersöka och kvantifiera felet i korrektionerna och ge en indikation på hur de ska justeras. Detta görs för att öka noggrannheten i bullerprognosen från järnvägstrafik och därmed på ett bättre sätt kunna skydda exempelvis boende från bullerstörningar och hälsorisker. Om ljudnivåerna, bland annat i våra bostäder, är högre än de som WHO rekommenderar riskerar vi allvarliga hälsokonsekvenser på lite längre sikt.

Målet med examensarbetet var att utföra en stor mängd fältmätningar av buller från tåg på olika stålbroar, växlar och plankorsningar, samt på några betongbroar som referens. Dessa mätningar utfördes, i tillämpliga delar, enligt mätstandarden Nordtest NT ACOU 098. Mätningarna kombinerades med beräkningar enligt den nordiska beräkningsmodellen. Fältarbetet utfördes under perioden mars till maj 2019, då väder-förhållandena uppfyllde kriterierna för fältmätningar, runt Stockholmsområdet.

Artikelförfattare
Kristín Helgadóttir, Ragnheiður Björnsdóttir och Andreas Novak
WSP Akustik

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 3/2020.

Teckna en prenumeration HÄR

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt
    Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt
  • Ny standardväxel för svenska järnväg
    Ny standardväxel för svenska järnväg
  • Getingmidjans nya bro över Norrström
    Getingmidjans nya bro över Norrström
  • Interaktiva trafikbullerkartor för Stockholms stad
    Interaktiva trafikbullerkartor för Stockholms stad
  • Utnyttja byggnaders form i stadsplaneringen för att skapa goda luft- och ljudmiljöer
    Utnyttja byggnaders form i stadsplaneringen för att skapa…
  • Tystare krossning – att samsas om ljudutrymmet i tätorter
    Tystare krossning – att samsas om ljudutrymmet i tätorter
  • Jämförelse av dimsprinkler, boende- och traditionella sprinklersystem
    Jämförelse av dimsprinkler, boende- och traditionella…
  • Ny tjänst hjälper hela Sverige att andas renare luft
    Ny tjänst hjälper hela Sverige att andas renare luft

Inlagd i: AKUSTIK OCH LJUDISOLERING, INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Omvärld i snabb förändring

Inför den här ledaren så tittade jag på motsvarande ledare – den sista innan sommaren – de senaste tre åren. I ledaren 2019 var det bara full fart framåt, precis som det var i större delen av världen. Ledaren handlade om klimatfrågan och hur vi ska klimatanpassa byggandet, samhället och omvärlden. Det måste till rätt stora förändringar för att nå klimatmålen, och hur ska vi kunna … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen är framflyttad till 16 mars, 2023. Besök Grundläggningsdagens hemsida

Byggnytt

Batteridriven byggakustikförstärkare

Tröttnat på strul med kablage vid byggakustikmätningar? Den nya Nor282 byggakustikförstärkare kan vara lösningen på problemet. – Batteridrift upp till 90 minuter vid full effekt. – WiFi trådlös … [Läs mer...]

Digitala Heta Arbeten®

Smidigt, effektivt och – framför allt – säkert. Det är några av fördelarna som papperstillverkaren Arctic Paper Grycksbo upplever med att använda den digitala tillståndslistan för Heta Arbeten®. Nu … [Läs mer...]

Vinnaren av Nordbyggs guldmedalj

Recoma byggskivor vann Nordbyggs Guldmedalj, priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022. Skivorna är helt tillverkade av återvunna kompositförpackningar där enbart värme och tryck används vid … [Läs mer...]

Nytt dokumentationspaket gör det enklare att bygga hållbart

Kraven på hållbart byggandet ökar. Därmed ökar även behovet att dokumentera byggmaterialens CO2-avtryck för att uppnå en Miljöbyggnads­certifiering – en uppgift som börjar hos leverantören. Nu har … [Läs mer...]

Filborna vattentorn i Helsingborg vinner Kasper Salin-priset

Under Arkitekturgalan den 7 april mottog Filborna vattentorn i Helsingborg 2021 års Kasper Salin-pris för bästa byggnad. Arkitekt är Wingårdhs med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som … [Läs mer...]

Återbruk när tillfälliga Östermalmshallen blir padelhall

Nu har ett av Sveriges största återbruksprojekt öppnat. Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg, som användes när den gamla Östermalmshalleni Stockholm renoverades, blir padelhall i Mölnlycke … [Läs mer...]

Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; … [Läs mer...]

Nytt golvregelsystem speciellt anpassat för CLT/KL-trä

För att möta det stora fokus som finns för miljon och minska CO2-avtrycket än mer så har Granab Golvregelsystem tagit fram ett nytt system speciellt anpassat för CLT/KL-trä, system 8000 W. Företaget … [Läs mer...]

Svetsning av membran på platta tak

Uniroof 700 är en kompakt taksvetsmaskin utvecklad av Leister i Schweiz. Maskinen lämpar sig till svetsning av termoplastiska vattentätande membran på platta tak upp till 500m2 såväl som lutande tak … [Läs mer...]

Ny skonsam justerskruv minskar materialspillet

FAFS liknar ingen annan jus­terskruv. Lika exakt som den biter och kan skruvas i, lika enkelt och exakt kan den demonteras. Den nya justerskruven från fischer lämnar träkonstruktioner så in­takta att … [Läs mer...]

Den nya generationens takskiva

Nu presenterar Forestia ett nytt byggmaterial – den nya generationens takskiva. Ett slätt premiumtak av högsta kvalité. Slipp spackla och slipa – det är bara att limma och klicka så är det nya taket … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.