Artikelförfattare: Lennart Nilsson och Yvet Martin, Yvet Martin Akustik
Med 25 års erfarenhet av skolmiljöer och där ibland framför allt Akustiken i samband med dessa har vi konstaterat att försämrade skolresultat beror till stor del på en störd miljö. Den störda miljön som påverkar inlärningen kan delas upp i några underrubriker som störd koncentration, maskering av taluppfattbarheten, dålig taluppfattbarhet och oengagerad undervisning.
Störd koncentration är tillfälliga störningar som gör att uppmärksamheten riktas åt annat håll än själva undervisningen. Det kan vara stegljud och stolskrap som beror på bristfälliga bjälklag så att ljud transporteras från ovanliggande eller intilliggande lokaler när personer rör sig i dessa.
Det kan också vara trumljud som är något annat än stegljud. Trumljud uppstår i den egna lokalen när man rör sig över golvet och detta har resonansrika egenskaper. Botemedel för dessa typer av ljud är att undvika lätta konstruktioner och se till att alla typer av resonanser blir dämpade.
Trafikbuller är en annan typ av buller som stör både på grund av bullernivåerna och att det väcker nyfikenhet för vilken typ av fordon det gäller. Det kan vara bilar, motorcyklar, bussar, tåg, tunnelbana, flyg men till och med fotgängare och cyklar. Dessa ljud kommer in i lärosalar främst via fönster men även via dåligt infästa fönsterkarmar och felaktigt utförda fönsterventiler.
Lågfrekventa yttre störningar
Själva väggkonstruktionen är sällan problem om det inte är mycket kraftiga lågfrekventa ljud. Fönster och väggar anges som ljudisolering i form av Rw värden som i mycket liten grad tar hänsyn till lågfrekventa ljud. Det är angeläget att försöka göra en bedömning av egenskaperna för frekvenser under 100 Hz. Det betyder ofta kraftigare glas med större glasavstånd och allmänt tunga konstruktioner.
Förlorad uppmärksamhet
Tidigare har vi beskrivit störningar av mer momentan karaktär som fångar vår uppmärksamhet. Dessa störningar gör att våra tankar glider bort från det vi egentligen har som uppgift att koncentrera oss på. Även korta störningar kan göra att vår uppmärksamhet är svår att omedelbart återkoppla till vår uppgift. Denna återkoppling har visat sig kunna uppgå till 10 minuter.
I skolmiljöer är det ofta av stort intresse från elever vad andra elever sysslar med. Det kan vara ljud från korridor eller ljud från skolgård. Dessa kan ofta vara svåra att i detalj uppfatta och kräver därmed extra koncentration för att stilla nyfikenheten. Det gör att man ofta tappar tråden i undervisningen.
Annan störande verksamhet kan vara prat i samma lokal eller musik och mobiltelefoner. Detta kan bidra till ett allmänt sorl som har en tendens att växa vilket gör att det blir mycket svårt att koncentrera sig.
Här har den akustiska utformningen av lokalen mycket stor betydelse och en korrekt dämpad lokal med hög absorption i det lägre talregistret påverkar omedelbart beteende så att miljön kan bli förvånansvärt tyst.
Man kan jämföra med ett bibliotek där det finns mycket dämpande inredning i form av bokhyllor och dämpande undertak. Här är verksamheten så gott som alltid mycket tyst vilket beror på akustikens påverkan och inte i så hög grad som många tror att det skulle bero på att man skall vara tyst.
Det finns många andra miljöer där det förväntas att man skall vara tyst men på grund av bristande akustik är ljudnivån dock plågsamt hög. Man kan som exempelvis ta skolmatsal och liknande. Buller ger som resultat störd inlärning och försämrad taluppfattbarhet men buller behöver inte vara i form av oönskat ljud. Det finns även det som kallas visuellt buller som kan vara olika händelser i och utanför rummet. Detta sker framför allt när man har stora glasfönster mot korridor och omgivning eller när det händer mycket rörelser i rummet. Åtgärden är att man som sittande elev inte har direkt visuellt kontakt via lågt placerande fönster.
Höjer man fönsterhöjden något kan man både få dagsljus och minskade visuella störningar. Även logistiken i omgivningen påverkar graden av visuell störning. Det kan vara att man inte har busshållplatser direkt utanför undervisningslokalerna, att man inte ser köer till matsalen eller rörelser vid entré och korridorer.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 3/2024
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på: