• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Bärighetsklass BK4 – hur påverkas det äldre vägnätet?

Bärighetsklass BK4 – hur påverkas det äldre vägnätet?

27 augusti, 2020

En större del av vägnätet kommer att öppnas upp för tyngre fordon. Vad innebär det för de äldre klenare byggda vägarna? Mätningar vid två vägar i Norrbotten visar att under torra förhållanden så ger de tyngre fordonen mer utmattningsslitage av asfaltlagren och att vägterrassen skyddas av att lasten sprids på fler axlar.

Högre bruttolaster samma axeltryck

Längre och tyngre fordon kan öka godstransporteffektiviteten i Sverige. Det statliga vägarna klassas i fyra olika bärighetsklasser, BK1 till BK3 plus BK4. BK1 är den vanligaste bärighetsklassen på det statliga vägnätet och kunde ta de högsta lasterna fram till 2018 då BK4 introducerades. För BK4 är den maximala vikten för de allra längsta fordonen 74 ton. Under lång tid har gränserna för maximal bruttovikt för lastbilar förskjutits uppåt. 1975 ökades den högsta tillåtna bruttovikten på de starkaste vägarna till 51,4 ton från att tidigare legat vid 37,5 ton. Därefter har gränsen höjts till 56 ton 1990, 60 ton 1993 och till 64 ton 2015 på den då högsta bärighetsklassen, BK1. 2018 infördes ytterligare en bärighetsklass, BK4 i begränsade områden av det statliga vägnätet med 74 ton som högsta bruttovikt. Inom en tioårsperiod räknar Trafikverket med att cirka 80 procent av de viktigaste statliga vägarna kommer vara omklassade från BK1 till BK4. Men innan dess måste en del vägar, men framförallt broar förstärkas. Utmaningen är stor med tanke på att cirka 70 procent av det statliga vägnätet byggdes före 1975 men underlättas samtidigt av att för de två högsta bärighetsklasserna, BK1 och BK4, som tillsammans utgör 95 procent av det allmänna vägnätet så gäller samma regler för axeltryck. För en drivande enkelaxel är maxtrycket 11,5 ton och på löpande axel 10 ton. Andra axeltryck gäller för axelkombinationer så som boggier och trippelaxlar.

Finland har legat före Sverige med en liknande utveckling av bruttovikter men de flesta europeiska länder ligger kvar vid 40 ton bruttovikt. Trycket ökar för att tillåta ännu längre och tyngre högkapacitetsfordon och försök pågår med fordonskombinationer med bruttovikter på 90 ton. Ett annat framtidsscenario med liknade påverkan på infrastrukturen är att gods kommer att transporteras med konvojkörning som innebär att flera lastbilar via trådlös kommunikation kopplas ihop till ett fordonståg.

Efter omfattande utredningar har Trafikverket kommit fram till att merparten av de mer högtrafikerade delarna av vägnätet med robustare vägkonstruktioner kommer att klara belastningarna från fordon med en bruttovikt på upp emot 74 ton på bra sätt om inte axeltrycken ökar och speciellt om en stor del av lasten bärs av dubbelmonterade hjul. Men hur påverkas det tidiga vägnätet som inte var dimensionerat för att klara bruttolaster över 37,5 ton? De vägarna utgör viktiga länkar i vägnätet och att enbart tillåta högre laster på de sent byggda vägarna blir inte ett effektivt godsvägnät.

Tyngre fordon ger både plus och minus

Till det positiva hör den ökade last-kapaciteten. Ett fullastat 74 tons fordon har cirka 13 procent mer nyttolast än motsvarande 64 tons fordon. Bränsleförbrukningen per ton fraktat gods minskar med cirka 6 procent. De regler som satts för fordonskombinationer i BK4 innebär att lasten fördelas på fler antal axlar per fordon jämfört med i BK1. Många gånger innebär detta att lasten flyttas över från boggies med maxvikten 18 ton (9 ton per axel) till trippelaxlar med maxvikten 24 ton (8 ton per axel). En enskild frirullande axel får belasta vägkroppen med 10 ton.

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 4/20.

Artikelförfattare
Björn Kalman, VTI
Johan Ullberg, Trafikverket

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Nytt håldäck för tyngre laster och längre spännvidder
    Nytt håldäck för tyngre laster och längre spännvidder
  • Förlängt liv för unik bro
    Förlängt liv för unik bro
  • BIG:s bidrag till ”Transportation Geotechnics”
    BIG:s bidrag till ”Transportation Geotechnics”
  • Nu rullar Raptor®teknologi på vägarna
    Nu rullar Raptor®teknologi på vägarna
  • Jämförelse av dimsprinkler, boende- och traditionella sprinklersystem
    Jämförelse av dimsprinkler, boende- och traditionella…
  • Nu lanseras AMA Anläggning 20
    Nu lanseras AMA Anläggning 20
  • Vad styr vårt byggande och brandsäkerhetsfrågan?
    Vad styr vårt byggande och brandsäkerhetsfrågan?
  • Bidrag för åtgärder mot skred längs Göta älv
    Bidrag för åtgärder mot skred längs Göta älv

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.