Artikelförfattare: Kenneth Viking, Trafikverket, Ordförande i BIG, Carina Hultén, Trafikverket, Vice Ordförande BIG och Gunilla Franzén, BIG sekreteriat
Den engelska termen ”Transportation Geotechnics” är svår att översätta till svenska. ”Geoteknik för transportinfrastruktur” ger inte på samma sätt en bild av de mångfasetterade frågeställningar som inkluderas. Den engelska termen inkluderar kunskap om egenskaper och beteende hos jord, berg, vatten och nya material när de används som byggmaterial i transportinfrastruktur, oavsett om de handlar om väg, järnväg, sjöfart eller flyg. Byggmaterialets hela livscykel inkluderas avseende materialegenskapernas förändring, deras effekt på konstruktionens funktion och inverkan på omgivningen. Det är en holistisk syn som eftersträvas där samverkan mellan undergrund, bank, geokonstruktion och överbyggnad studeras utifrån att förändringar i laster och miljöeffekter ska hanteras i en robust, hållbar, funktionell och säker konstruktion, med rimlig investerings-, drifts- och underhållskostnad. Denna artikel ger en översikt över hur BIG (Branschsamverkan i Grunden) genom sin forskning bidrar till flera av delarna i ”Transportation Geotechnics”.
”Transportation Geotechnics”
Det är inte självklart hur begreppet ”Transportation Geotechnics” ska översättas och förslaget Geoteknik för transportinfrastruktur riskerar att förminska innebörden, så att delar av det mångfasetterade begreppet exkluderas.
”Transportation Geotechnics” innebär att fyra transportslag inkluderas; väg, sjöfart, flyg och järnväg. Fyra transportslag som vid en första anblick är väldigt olika för användaren, men som har samma behov av säkra, robusta, funktionella, hållbara banor och anläggningsytor. Ur ett geotekniskt perspektiv är skillnaden lasten på ytan. En båt, ett tåg, en lastbil eller ett flygplan, ger olika belastning på ytan i tid och storlek. Hanteringen av frågeställningarna för undergrunden och uppbyggnaden av banan respektive anläggningsytan har därmed många likheter. Att arbeta utifrån konceptet med ”Transportation Geotechnics” innebär att en gemensam kunskaps- och erfarenhetsbas kan användas oberoende av transportslag, under förutsättning att olikheterna för transportslagen beaktas vid användandet.
”Transportation Geotechnics” innebär att fem teknikområden geoteknik, miljö, hydrogeologi, bergteknik, överbyggnad får
en tydlig gemensam plattform. Ur ett svenskt perspektiv arbetar dessa teknikområden idag relativt fristående från varandra, även om det finns många beröringspunkter. För att skapa hanterbara frågeställningar bryts problemen ofta ner till enskilda teknikområden, vilket kan resultera i att komplexiteten i frågeställningen som berör hela systemet går förlorad. Att arbeta utifrån konceptet med ”Transportation Geotechnics” innebär att dela kunskap och erfarenheter mellan de olika teknikområdena för att knyta ihop hela systemet.
”Transportation Geotechnics” innebär att transportinfrastrukturens hela livscykel inkluderas, från idé till uppgradering. De forskningsprojekt som bedrivs idag är ofta kopplade till en specifik del av processen och samband som berör andra delar av livscykeln är ofta svåra att identifiera. Att arbeta utifrån konceptet med ”Transportation Geotechnics” innebär att använda en holistisk tillämpning där kunskap delas och används genom hela processen. Figur 1 illustrerar hur Transportation Geotechnics innebär att applicera ett livscykelperspektiv på transportinfrastruktur utifrån den fem teknikområdena.
”Transportation Geotechnics” innebär att hantera framtidens transporter som tenderar att inkludera fordon som är större, tyngre, snabbare och längre. Detta i kombination med behov av att hantera omgivningseffekter, begränsa klimatpåverkan och skapa robust infrastruktur för det oförutsedda. Samtidigt skapar digitaliseringen både möjligheter och nya utmaningar. I en artikel presenterad vid ISSMGEs internationella konferens i Sydney, redovisas State-of-art inom ”Transportation Geotechnics” [1]. Frågan är var vi befinner oss om fyra år vid nästa internationella konferens? Kommer vi i Sverige att kunna redovisa hur vi tillsammans bidrar till att lösa de utmaningar som ”Transportation Geotechnics” hanterar?
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 1/2023.
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på: