• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / BYGGNYTT / Getingmidjans nya bro över Norrström

Getingmidjans nya bro över Norrström

27 augusti, 2020

Den södra delen är på väg in på Riddarfjärden mot Norrström för att förberedas att lyftas på plats.
Foto: Lars Hamrebjörk.

Under semestermånaden har det tekniskt komplicerade arbetet med installation av nya bron över Norrström genomförts. Arbetet är en del i upprustningen av Getingmidjan som är Sveriges mest trafikerade tågsträcka. Bron är 252 meter lång och väger 1790 ton.

I arbetet med att rusta upp Getingmidjan lyftes sommaren 2019 nya broar på över Söderström. Och i sommar var det Norrströms tur att förses med ny bro. Bron som består av två brodelar har transporterats från Tallinn via Södertälje in i Mälaren.

– Bron över Norrström är den sista stora pusselbiten i upprustningen av Getingmidjan. De kommer att hålla för svensk järnväg i flera decennier när de är på plats, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.

Den befintliga bron över Norrström delades i 17 delar för att sedan lyftas bort mellan den 25 – 29 juni. Därefter har 65 brolager som den nya bron ska vila på bytts ut. Själva brolyftet genomfördes i två omgångar, i mitten av juli. Den norra delen är 117 meter lång och väger 865 ton samt är försedd med sex förmonterade växlar. Den södra brodelen är 135 meter lång och väger 925 ton och är utrustad med en kryssväxel med fyra växlar.

Själva lanseringen av brodelarna var järnvägssträckans mest kritiska och komplicerade arbete eftersom de lyftes på plats med hjälp av pråmar och kran från vattnet och inpassningen sker med millimeterprecision.

– Nu när båda brodelarna är på plats ska spåren svetsas samman och i övergångszonerna, norr och söder om bron, gjuts spårens befästningar fast i betongplattor. Sedan startar ett mycket intensivt och omfattande installationsarbete med all övrig teknisk utrustning som ska monteras, berättar Hans Stiller, projektledare på Trafikverket.

Under avstängningens sista tre veckor har bland annat nya signaler, stolpar, skyltar och kontaktledningar installerats. Och i tunnlarna under Södermalm och Riddarholmen ersätts de befintliga kontaktledningarna med kontakledningsskenor. Den 17 augusti öppnar Getingmidjan igen och då har hela järnvägssträckan fått en ny teknisk livslängd på över 80 år.

T.v. Den norra delen har kommit fram till Riddarholmen. T.h. Norra delen ligger och väntar på att lyftas på plats.
Foto: Lars Hamrebjörk.

Här kan du se en film om hur brobytet genomförts under sommaren:

Fler bilder kan du se HÄR

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Tillståndsutredningen för Västerbron
    Tillståndsutredningen för Västerbron
  • Utmanande jobb på Högakustenbron
    Utmanande jobb på Högakustenbron
  • Kunglig bro blir Årets Stockholmsbyggnad
    Kunglig bro blir Årets Stockholmsbyggnad
  • Förlängt liv för unik bro
    Förlängt liv för unik bro
  • Sverige tar över europeisk standardisering av träskydd
    Sverige tar över europeisk standardisering av träskydd
  • Svetsning av membran på platta tak
    Svetsning av membran på platta tak
  • Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron
    Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron
  • Ny vd för Swedisol
    Ny vd för Swedisol

Inlagd i: BYGGNYTT, NYHETER - INFRASTRUKTUR

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.