
Den södra delen är på väg in på Riddarfjärden mot Norrström för att förberedas att lyftas på plats.
Foto: Lars Hamrebjörk.
Under semestermånaden har det tekniskt komplicerade arbetet med installation av nya bron över Norrström genomförts. Arbetet är en del i upprustningen av Getingmidjan som är Sveriges mest trafikerade tågsträcka. Bron är 252 meter lång och väger 1790 ton.
I arbetet med att rusta upp Getingmidjan lyftes sommaren 2019 nya broar på över Söderström. Och i sommar var det Norrströms tur att förses med ny bro. Bron som består av två brodelar har transporterats från Tallinn via Södertälje in i Mälaren.
– Bron över Norrström är den sista stora pusselbiten i upprustningen av Getingmidjan. De kommer att hålla för svensk järnväg i flera decennier när de är på plats, säger Kent Sahlman, projektchef på Trafikverket.
Den befintliga bron över Norrström delades i 17 delar för att sedan lyftas bort mellan den 25 – 29 juni. Därefter har 65 brolager som den nya bron ska vila på bytts ut. Själva brolyftet genomfördes i två omgångar, i mitten av juli. Den norra delen är 117 meter lång och väger 865 ton samt är försedd med sex förmonterade växlar. Den södra brodelen är 135 meter lång och väger 925 ton och är utrustad med en kryssväxel med fyra växlar.
Själva lanseringen av brodelarna var järnvägssträckans mest kritiska och komplicerade arbete eftersom de lyftes på plats med hjälp av pråmar och kran från vattnet och inpassningen sker med millimeterprecision.
– Nu när båda brodelarna är på plats ska spåren svetsas samman och i övergångszonerna, norr och söder om bron, gjuts spårens befästningar fast i betongplattor. Sedan startar ett mycket intensivt och omfattande installationsarbete med all övrig teknisk utrustning som ska monteras, berättar Hans Stiller, projektledare på Trafikverket.
Under avstängningens sista tre veckor har bland annat nya signaler, stolpar, skyltar och kontaktledningar installerats. Och i tunnlarna under Södermalm och Riddarholmen ersätts de befintliga kontaktledningarna med kontakledningsskenor. Den 17 augusti öppnar Getingmidjan igen och då har hela järnvägssträckan fått en ny teknisk livslängd på över 80 år.

T.v. Den norra delen har kommit fram till Riddarholmen. T.h. Norra delen ligger och väntar på att lyftas på plats.
Foto: Lars Hamrebjörk.
Här kan du se en film om hur brobytet genomförts under sommaren:
Fler bilder kan du se HÄR
Dela på:





