• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / BETONG / Utveckling av betongbeläggningar för väg

Utveckling av betongbeläggningar för väg

20 oktober, 2016

Utveckling av betongbeläggningar för väg

Provvägsmaskin på VTI i Linköping. Utrustning som mäter slitage på däck och beläggningar samt partikelemissioner.

Läs hela artikeln här

I ett projekt kallat ”Moderna Betongvägar”, finansierat av BVVF (Bana Väg För Framtiden) och Cementa AB, har slitage och partikelemissioner från betongbeläggningar undersökts och jämförts mot asfaltsbeläggningar. BVFF bildades i december 2011 och är ett samarbete mellan VTI, Trafikverket, KTH, Luleå Tekniska Universitet och Ramböll. Projektet har drivits av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI) i samarbete med Cementa, KTH, Trafikverket och CBI Betonginstitutet. Olika betongrecept har provats och jämförts avseende slitage och partikelemissioner. Denna artikel redovisar delar av det arbetet.

Bakgrund till projektet
Anläggningsprojekt inom transportsektorn, både nya projekt och renoverings- och upprustningsprojekt, kräver olika typer av lösningar. Olika vägtyper kräver olika typer av vägbeläggningar beroende på trafikbelastning, klimat och lokal. Den 1 juni 2015 höjdes tillåten brutto max. vikt för lastbil med släp från 60 till 64 ton [1]. Ytterligare höjningar av tillåten maximal vikt kan komma i framtiden. På hårt trafikerade motorvägar med stort antal tunga fordon är betong i regel det bästa alternativet för en vägbeläggning, efter-som betongbeläggningars styvhet medför mindre rullmotstånd, lägre bränsleförbrukning, lägre slitage och därmed lägre underhållskostnader [2]. En fungerande betongbeläggning ger under sin livscykel både ekonomiska och miljömässiga fördelar. I Sverige finns behov av att utveckla och förbättra vägbetong anpassade till nordiska förhållanden med användning av dubbdäck och större tillåtna maxvikter. De förhöjda tillåtna maxvikterna för lastbilar och användningen av dubbdäck utsätter vägarna i Sverige för stora påfrestningar, både i form av laster och slitage. Därför finns behov av att förbättra betongbeläggningars bärförmåga och slitageegenskaper. Samtidigt finns behov av att minska cementmängden för att minska CO2 emissionerna. Projektet syftar alltså till att utveckla en bättre och slitstarkare betong med förbättrad miljöprofil med hänsyn till konstruktionens hela livslängd. Försök inom rimliga materialkostnader för produktion, har gjorts för att utveckla en både slitstarkare och miljövänligare betong.

Tidigare projekt och resultat
I ett tidigare projekt, finansierat av SBUF, som slutfördes hösten 2012, jämfördes en vägbetong med fotokatalytisk tillsats mot en referensbetong från E4 Uppsala samt en standard asfaltsbeläggning ABS 16 [3]. Provning gjordes på VTIs Provvägsmaskin (PVM) där både slitage och partikelemissioner uppmättes. Se bild 1. Resultaten visade på förhållandevis höga emissioner från betongbeläggningarna av PM10 och att slitaget i stort sett var detsamma som för asfaltsbeläggningen. Betongbeläggningen med fotokatalytisk tillsats hade dessutom nästan det dubbla slitaget mot övriga två beläggningar. En förklaring till de oväntat dåliga resultaten för betongen var att de tillverkade betongbeläggningarna inte hade uppnått förväntad kvalité. Det visades genom provning av betongens tryckhållfasthet. Det fanns alltså svårigheter att tillverka verklighetslika provplattor.
I april 2013 inleddes därför detta projekt, med namnet ”Moderna betongvägar – utveckling mot minskat slitage och minskad partikelemission”, med syftet att göra om mätningarna och att utveckla en slitstarkare betong. I projektet har ett nytt vägbetongrecept utvecklats, en betong med relativt låg cementhalt men med endast halva slitaget jämfört med tidigare provad betong, referensbetongen.

Artikelförfattare är Lars Kraft, CBI Betonginstitutet AB

Läs hela artikeln i Bygg & teknik i nummer 7/16.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Livslängddimensionering av träkonstruktioner
    Livslängddimensionering av träkonstruktioner
  • Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?
    Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?
  • Framtidens utvärdering av fasaders brandsäkerhet
    Framtidens utvärdering av fasaders brandsäkerhet
  • Information från SGF 4-2021
    Information från SGF 4-2021
  • Ny guide för digitala lösningar på byggplatser
    Ny guide för digitala lösningar på byggplatser
  • Är uttorkning av betong på ekvivalent djup fortfarande relevant?
    Är uttorkning av betong på ekvivalent djup fortfarande…
  • Information från SGF 6-2021
    Information från SGF 6-2021
  • Ny ordförande i Anläggnings- forums beredningsgrupp
    Ny ordförande i Anläggnings- forums beredningsgrupp

Inlagd i: BETONG, INFRASTRUKTUR, Tidigare nummer

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Omvärld i snabb förändring

Inför den här ledaren så tittade jag på motsvarande ledare – den sista innan sommaren – de senaste tre åren. I ledaren 2019 var det bara full fart framåt, precis som det var i större delen av världen. Ledaren handlade om klimatfrågan och hur vi ska klimatanpassa byggandet, samhället och omvärlden. Det måste till rätt stora förändringar för att nå klimatmålen, och hur ska vi kunna … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen är framflyttad till 16 mars, 2023. Besök Grundläggningsdagens hemsida

Byggnytt

Batteridriven byggakustikförstärkare

Tröttnat på strul med kablage vid byggakustikmätningar? Den nya Nor282 byggakustikförstärkare kan vara lösningen på problemet. – Batteridrift upp till 90 minuter vid full effekt. – WiFi trådlös … [Läs mer...]

Digitala Heta Arbeten®

Smidigt, effektivt och – framför allt – säkert. Det är några av fördelarna som papperstillverkaren Arctic Paper Grycksbo upplever med att använda den digitala tillståndslistan för Heta Arbeten®. Nu … [Läs mer...]

Vinnaren av Nordbyggs guldmedalj

Recoma byggskivor vann Nordbyggs Guldmedalj, priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022. Skivorna är helt tillverkade av återvunna kompositförpackningar där enbart värme och tryck används vid … [Läs mer...]

Nytt dokumentationspaket gör det enklare att bygga hållbart

Kraven på hållbart byggandet ökar. Därmed ökar även behovet att dokumentera byggmaterialens CO2-avtryck för att uppnå en Miljöbyggnads­certifiering – en uppgift som börjar hos leverantören. Nu har … [Läs mer...]

Filborna vattentorn i Helsingborg vinner Kasper Salin-priset

Under Arkitekturgalan den 7 april mottog Filborna vattentorn i Helsingborg 2021 års Kasper Salin-pris för bästa byggnad. Arkitekt är Wingårdhs med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som … [Läs mer...]

Återbruk när tillfälliga Östermalmshallen blir padelhall

Nu har ett av Sveriges största återbruksprojekt öppnat. Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg, som användes när den gamla Östermalmshalleni Stockholm renoverades, blir padelhall i Mölnlycke … [Läs mer...]

Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; … [Läs mer...]

Nytt golvregelsystem speciellt anpassat för CLT/KL-trä

För att möta det stora fokus som finns för miljon och minska CO2-avtrycket än mer så har Granab Golvregelsystem tagit fram ett nytt system speciellt anpassat för CLT/KL-trä, system 8000 W. Företaget … [Läs mer...]

Svetsning av membran på platta tak

Uniroof 700 är en kompakt taksvetsmaskin utvecklad av Leister i Schweiz. Maskinen lämpar sig till svetsning av termoplastiska vattentätande membran på platta tak upp till 500m2 såväl som lutande tak … [Läs mer...]

Ny skonsam justerskruv minskar materialspillet

FAFS liknar ingen annan jus­terskruv. Lika exakt som den biter och kan skruvas i, lika enkelt och exakt kan den demonteras. Den nya justerskruven från fischer lämnar träkonstruktioner så in­takta att … [Läs mer...]

Den nya generationens takskiva

Nu presenterar Forestia ett nytt byggmaterial – den nya generationens takskiva. Ett slätt premiumtak av högsta kvalité. Slipp spackla och slipa – det är bara att limma och klicka så är det nya taket … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.