• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt

Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt

8 augusti, 2019

Foto: Marcus Dahlin

I svensk infrastruktursektor är Trafikverket den i särklass största beställaren, med ansvar för planering, byggande och drift av statliga vägar och järnvägar. I Trafikverkets uppdrag ingår också att främja innovation och produktivitetsutveckling i infrastruktursektorn som helhet. Trafikverkets breda uppdrag innefattar stora utmaningar,  inte minst vid genomförandet av stora infrastrukturprojekt där en mängd olika aktörer och tekniska system ska koordineras och  leverera ett hållbart projektresultat. I artikeln lyfts det fram att  dessa utmaningar kräver att projektaktörerna använder sin kreativa förmåga till både proaktivt och reaktivt utvecklingsarbete och hur dessa två typer av utvecklingsarbete kan hindra eller främja varandra. Denna artikel baseras på resultat från flera års forskningsstudier inom områdena upphandling, samverkan, innovation och lärande i infrastruktursektorn. Per Erik, Johan och Henrik tillhör alla forskargruppen ProcSIBE (Procurement for Sustainable Innovation in the Built Environment).

Utmaningar i infrastrukturprojekt
Stora infrastrukturprojekt är ofta särskilt utmanande ur ett projektledningsperspektiv eftersom projektförutsättningarna kännetecknas av hög komplexitet och en mängd osäkerheter kopplade till bland annat geoteknik, tekniska lösningar och det omgivande samhället. Exempel på vanliga utmaningar som måste hanteras i stora infrastrukturprojekt är rådande markförhållanden, temporära transportvägar och trafiklösningar, samt ett stort antal intressenter med olika krav och önskemål. Förutom dessa projektspecifika utmaningar måste projektaktörerna dessutom förhålla sig till kontinuerligt ökande samhällskrav på både kostnadseffektivitet, kvalitet och hållbarhet.

Behov av reaktiv problemlösning
I vår studie [1] av fem stora komplexa byggprojekt identifierades två huvudsakliga orsaker till reaktiv problemlösning i projekt i allmänhet och i infrastrukturprojekt i synnerhet, nämligen osäkra geotekniska förutsättningar i mark, berg och grundvatten, samt bristfälliga förfrågningsunderlag vid entreprenadupphandlingar. Dessa vanligt förekommande utmaningar bidrar ofta till uppkomsten av plötsliga och oförutsedda problem under produktionsfasen vilka skapar ett stort behov av reaktiv problemlösning och en förmåga att hantera akuta förändringar för att inte störa projektets framdrift. Detta reaktiva merarbete, är inte så sällan det som gör att stora infrastrukturprojekt har svårt att klara uppsatta tid- och kostnadsramar, vilket är ett stort problem inom infrastruktursektorn inte bara i Sverige.

Behov av proaktiv utveckling
Det mer långsiktiga och planerade proaktiva utvecklingsarbetet har traditionellt sett inte fått alls lika mycket fokus i infrastruktursektorn. De flesta aktörer har valt att använda traditionella och beprövade material, metoder och tekniska lösningar för att minimera risker för kostnadsöverskridanden, förseningar och olyckor, pressade i det enskilda projektet av ökade samhällskrav inom dessa om-råden. Sedan några år tillbaka har det dock skett ett trendbrott då det pratas allt mer om innovation och nytänkande för att få till stånd en mer hållbar utveckling av infrastruktursektorn. De globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 spelar en viktig roll i denna trend, och Trafikverket har som mål att deras investeringsprojekt ska vara helt klimat-neutrala fram till 2045. Innovation och utveckling behövs i större grad om vi ska uppnå dessa mål. Varje enskilt projekt kan inte längre enbart fokusera på att hålla tid och budget utan även håll-barhet (social, ekologisk, och ekonomisk) behöver få utökat utrymme. Vi måste lyfta blicken och inse att det kommer krävas mer riskfyllda innovations- och utvecklingsinsatser också i enskilda projekt. För att främja mer hållbar utveckling på lång sikt har därför behovet av proaktiv utveckling där flertalet aktörer samverkar tidigt i processen ökat i infrastrukturprojekt.

Artikelförfattare
Per Erik Eriksson, Luleå tekniska universitet och KTH
Johan Larsson, Luleå tekniska universitet
Henrik Szentes, Lunds Universitet

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/19.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Ny organisation beslutad för utbyggnaden av Sveriges stambanor
    Ny organisation beslutad för utbyggnaden av Sveriges…
  • Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket
    Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket
  • Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?
    Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?
  • Fuktrisker i låglutande tak
    Fuktrisker i låglutande tak
  • Informationssatsning kring hållbarhet tas vidare av Svensk Byggtjänst
    Informationssatsning kring hållbarhet tas vidare av Svensk…
  • TRV-utvecklingsprojekt om tätskikts- och beläggningssystem på broar
    TRV-utvecklingsprojekt om tätskikts- och beläggningssystem…
  • Hållbart brandskydd  – Vad är det?
    Hållbart brandskydd – Vad är det?
  • Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar
    Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Bro- och anläggningsdagen

3 maj anordnar Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm. Dagen inleds klockan 13 med föreläsningar. Därefter bjuds det på underhållning med Bo Kaspers Orkester. Kvällen avslutas med buffé ombord på M/S Sjöbris där vi åker en tur och tittar på några utvalda broar i Stockholm. Program: • Några utvecklingsprojekt inom bro/anläggningsbyggande, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.