• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons  
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt

Kreativitet för både reaktiv problemlösning och proaktiv utveckling i infrastrukturprojekt

8 augusti, 2019

Foto: Marcus Dahlin

I svensk infrastruktursektor är Trafikverket den i särklass största beställaren, med ansvar för planering, byggande och drift av statliga vägar och järnvägar. I Trafikverkets uppdrag ingår också att främja innovation och produktivitetsutveckling i infrastruktursektorn som helhet. Trafikverkets breda uppdrag innefattar stora utmaningar,  inte minst vid genomförandet av stora infrastrukturprojekt där en mängd olika aktörer och tekniska system ska koordineras och  leverera ett hållbart projektresultat. I artikeln lyfts det fram att  dessa utmaningar kräver att projektaktörerna använder sin kreativa förmåga till både proaktivt och reaktivt utvecklingsarbete och hur dessa två typer av utvecklingsarbete kan hindra eller främja varandra. Denna artikel baseras på resultat från flera års forskningsstudier inom områdena upphandling, samverkan, innovation och lärande i infrastruktursektorn. Per Erik, Johan och Henrik tillhör alla forskargruppen ProcSIBE (Procurement for Sustainable Innovation in the Built Environment).

Utmaningar i infrastrukturprojekt
Stora infrastrukturprojekt är ofta särskilt utmanande ur ett projektledningsperspektiv eftersom projektförutsättningarna kännetecknas av hög komplexitet och en mängd osäkerheter kopplade till bland annat geoteknik, tekniska lösningar och det omgivande samhället. Exempel på vanliga utmaningar som måste hanteras i stora infrastrukturprojekt är rådande markförhållanden, temporära transportvägar och trafiklösningar, samt ett stort antal intressenter med olika krav och önskemål. Förutom dessa projektspecifika utmaningar måste projektaktörerna dessutom förhålla sig till kontinuerligt ökande samhällskrav på både kostnadseffektivitet, kvalitet och hållbarhet.

Behov av reaktiv problemlösning
I vår studie [1] av fem stora komplexa byggprojekt identifierades två huvudsakliga orsaker till reaktiv problemlösning i projekt i allmänhet och i infrastrukturprojekt i synnerhet, nämligen osäkra geotekniska förutsättningar i mark, berg och grundvatten, samt bristfälliga förfrågningsunderlag vid entreprenadupphandlingar. Dessa vanligt förekommande utmaningar bidrar ofta till uppkomsten av plötsliga och oförutsedda problem under produktionsfasen vilka skapar ett stort behov av reaktiv problemlösning och en förmåga att hantera akuta förändringar för att inte störa projektets framdrift. Detta reaktiva merarbete, är inte så sällan det som gör att stora infrastrukturprojekt har svårt att klara uppsatta tid- och kostnadsramar, vilket är ett stort problem inom infrastruktursektorn inte bara i Sverige.

Behov av proaktiv utveckling
Det mer långsiktiga och planerade proaktiva utvecklingsarbetet har traditionellt sett inte fått alls lika mycket fokus i infrastruktursektorn. De flesta aktörer har valt att använda traditionella och beprövade material, metoder och tekniska lösningar för att minimera risker för kostnadsöverskridanden, förseningar och olyckor, pressade i det enskilda projektet av ökade samhällskrav inom dessa om-råden. Sedan några år tillbaka har det dock skett ett trendbrott då det pratas allt mer om innovation och nytänkande för att få till stånd en mer hållbar utveckling av infrastruktursektorn. De globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030 spelar en viktig roll i denna trend, och Trafikverket har som mål att deras investeringsprojekt ska vara helt klimat-neutrala fram till 2045. Innovation och utveckling behövs i större grad om vi ska uppnå dessa mål. Varje enskilt projekt kan inte längre enbart fokusera på att hålla tid och budget utan även håll-barhet (social, ekologisk, och ekonomisk) behöver få utökat utrymme. Vi måste lyfta blicken och inse att det kommer krävas mer riskfyllda innovations- och utvecklingsinsatser också i enskilda projekt. För att främja mer hållbar utveckling på lång sikt har därför behovet av proaktiv utveckling där flertalet aktörer samverkar tidigt i processen ökat i infrastrukturprojekt.

Artikelförfattare
Per Erik Eriksson, Luleå tekniska universitet och KTH
Johan Larsson, Luleå tekniska universitet
Henrik Szentes, Lunds Universitet

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/19.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • 38819.jpg
    Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket
  • hur_deformeras_torv
    Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?
  • Microsoft Word – C-figur1.docx
    Fuktrisker i låglutande tak
  • sbuf_40
    SBUF firade 40 år med Årets innovation
  • vagbelaggning_broar
    TRV-utvecklingsprojekt om tätskikts- och…
  • esg_hallbart_brandskydd
    Hållbart brandskydd – Vad är det?
  • klimatsmart_fiberarmerad_sprutbetong_2
    Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar
  • nyheter_inom_brandforskning
    Nyheter inom brandforskning

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Annons

Ledare

Tunneln ur det svarta året!

Valde vi rätt färg på årets Bygg & teknik? På sätt och vis har årets händelser och utveckling präglats av ryggens färg. Riksbankens räntebesked under året har för de flesta följts av ryggens färg. Vi har fått jobba oss igenom en svart tunnel på olika sätt där bostadsbyggandet dök i fritt fall och ännu ett krig i vår närhet blossade upp. Klimatutvecklingen i Sverige och Världen har … [Läs hela ledaren...]

Event

GD 2024

14 mars 2024 är det åter igen dags för Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan. Bygg & teknik är som vanligt med och delar ut tidningen. GD 2024 har följande fyra huvudteman: Fresh Främst för dig under 35 år. Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre, kanske kan ni göra något tillsammans. Som vanligt är ordet fritt! […]

Byggnytt

Excellence in Civil Engineering 2023

Olle Samuelson har varit en dri­vande kraft för en digital omställning av hela samhälls­byggnadssektorn i över 30 år. Hans vision är minskad resursanvändning, mer kretsloppstän­kande och kortare … [Läs mer...]

Vinnarna i Årets Fasad 2023 utsedda under Fasadforum

Den 9 november under Fasadforum som i år genomfördes i Industrisalen i Stockholm, tillkännagavs pristagarna av Årets Fasad 2023 av branschföreningen Mur & Putsföretagen.  Kategorin Renovering – … [Läs mer...]

Rektors förtjänstmedalj tilldelas Lennart Elfgren

Lennart Elfgren, senior professor i byggkonstruktion vid Luleå tekniska universitet, tilldelas Rektors förtjänstmedalj år 2023 för framstående och förtjänst­fulla insatser för Luleå tekniska … [Läs mer...]

Silverbalken till Thomas Darholm

Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande in­satser för stålbyggandets utveckling delades på Stålbyggnadsdagen till Thomas Darholm som sedan 1979 har arbetat med … [Läs mer...]

Världens första byggnad med fossilfritt stål

Som första byggbolag använder nu Peab fossilfritt stål i ett byggprojekt. Byggnaden (Tomaten 1) i Hasslanda i Lund är en industrianläggning om 6000 kvadratmeter. Det fossilfria SSAB-stålet har använts … [Läs mer...]

Leverantörer klara för återuppbyggnad av E6

Nu står det klart att Trafikverket tecknat avtal med två leverantö­rer för projektet Återuppbyggnad av E6 Stenungsund.  COWI AB kommer att jobba med geotekniska undersökningar, projektering och … [Läs mer...]

Nya krav på digital rapportering av klimatdata

Byggbranschens krav på digital rapportering av klimatdata ökar; både från myndigheter, kunder och andra intressen­ter. Med anledning av detta ställer sig nu branschens aktörer bakom branschstandarden … [Läs mer...]

Bok om murat byggande lyfter hantverkets roll i arkitektur och konstruktion

I boken Murat byggande ges en hel­täckande översikt av allt som rör mur­verket – allt ifrån dess långa historia till dess mångfacetterade potential gällande byggnaders visuella uttryck, samt dess … [Läs mer...]

Inspirationsdagen i Luleå

Structorstiftelsen bjöd Torsdagen den 12 oktober Luleå tekniska uni­versitets avgångselever, inom Väg- och Vatten och Teknisk Arkitektur, till en inspirerande eftermiddag på Vetenskapens Hus i Luleå. … [Läs mer...]

Bästa examensarbete inom stålbyggnad 2023

Under en ceremoni på Stålbyggnadsdagen delades stipendiet för bästa examensarbete 2023 ut till Henrik Ruuth och Niklas Thuresson från LTH. Stipendiet finansieras av Structorstiftelsen. Ur … [Läs mer...]

Bästa examensarbete inom träbyggande 2023

Under ett seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä i Malmö delades priset för 2023 års bästa examensarbete om trä, träprodukter och träbyggande, ut. Priset delas ut av Structor­stiftelsen … [Läs mer...]

Ny texturerad fasadbeklädnad som kombinerar gammal byggnadstradition med stor designfrihet

I århundraden har sten utgjort grunden i både den svenska och globala byggnadstraditionen – och denna trend fortsätter. Därför har fasadproducenten Rockpanel just lanserat sin nya texturerade … [Läs mer...]

Sverige pilotmarknad för återbruk av ljudabsorbenter

Ecophon introducerar ett initiativ där ljudabsorbenter köps till­baka för återförsäljning till nya byggprojekt. Sverige blir därmed europeisk pilot- och testmarknad för återbrukade absorbenter i … [Läs mer...]

Första leveransen av ventilationskanaler i återvunnet stål

Lindab, en ledande leverantör av ventilationslösning­ar, har tagit ett banbrytande steg mot sitt mål att minska klimatpåverkan från sina produkter genom att erbjuda ventilationskanaler i återvunnet … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.