• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Utmanande jobb på Högakustenbron

Utmanande jobb på Högakustenbron

22 augusti, 2022

Högakustenbron. Foton: Projektfoto.

Artikelförfattare: Daniel Persson, Afry

Underhåll på en bro är inte den lättaste uppgiften. Broar är ofta svår­tillgängliga och det krävs enorm planering och precision för att nå broarnas alla delar. Dessutom att utföra detta på en av Sveriges högsta och största broar gör det inte enklare. Utmaningarna som finns i ett sådant projekt är många och kan endast lösas genom gott samarbete, noga planering och bra kommunikation. I den här artikeln ges en inblick i processen för det underhållsarbete som utfördes på Högakustenbron mellan 2019 och 2021.

Sommaren 2019 inleddes ett under­hållsarbete på Högakustenbron som är belägen vid Höga kusten strax norr om Härnösand. Det var Trafikverket som efter­frågade arbetet eftersom det uppdagats att den 1867 meter långa hängbron, som stod klar 1997, var i behov av underhåll. Bron behövde få förnyad ytbehandling på sina hängkablar på grund av att den förväntas hålla i 120 år. Den förväntade livslängden kan endast garanteras genom att bron underhålls regelbundet då den hela tiden utsätts för slitage av trafiken på bron och väderförhållandena som råder. Det är omöjligt att leva upp till förväntad livstid för bron om skador inte åtgärdas och förebyggs. Därav föreföll det viktigt för Trafikverket, som äger bron, att komma i gång med underhållsarbete så snart som möjligt då de uppdagat slitage på bron. När skadorna konstaterats upphandlades entreprenören Svevia, som ofta har Trafikverket som beställare, och deras huvudsakliga verksamhet består i byggnation och underhåll av svensk infra­struktur. Tillsammans planerades det underhåll som behövdes göras på bron. Omfattningen av åtgärder var inte helt kartlagda men det hade uppdagats att ytbehandlingen på vajrarna som håller hela bron på plats behövde få förnyad ytbehandling. Vajrarna behövde målas om- och bättringsmålas. Det framgick tidigt att projektet behövde startas upp snabbast möjligt. Det är omöjligt att helt stänga bron för underhållsarbete, på grund av att det är en stor och viktig bro ur sä­kerhets- och samhällssynpunkt. Det un­derlättade givetvis inte det projekt som stod för dörren utan det blev en av många nödvändiga utmaningar att ta sig an. Det konstaterades också att vajrarna måste underhållas på plats då det ej är möjligt att montera ner dem för underhåll. 

Problemställning

Vid byggnation och montering av bron levererades vajrarna målade. Underhålls­projektet som nu planerades hade andra förutsättningar, nämligen att vajrarna som är upp mot 120 meter långa och har sina infästningar 180 meter upp i luften skulle platsmålas utan ställning.. Det är problematiskt att komma åt och måla alla delar på en vajer på ett bra, säkert och smidigt sätt redan från början då en vajer består av ett gäng tvinnade “ståltrådar”. Det gör det inte lättare att vajrarna är långa och sitter fast högt upp i luften. Av denna anledning efterfrågade Trafikverket genom Svevia en underentreprenör med kompetens inom området som kunde säkerställa god kvalité och ett säkert utfört arbete för att i det långa loppet kunna garantera livslängden på bron. 

Repklättringsfirman ProAccess i Uddevalla ansågs uppfylla Trafikverkets och Svevias kriterier. Då de både är ett certi­fierat rostskyddsmålningsföretag och ett certifierat klättringsföretag så ansågs de lämpliga och de antogs för att utföra arbetet.

Läs hela artikel i Bygg & teknik 4/2022.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Wendelstrand  – en klimatpositiv stadsdel med god arkitektur
    Wendelstrand – en klimatpositiv stadsdel med god arkitektur
  • Så kan vi rädda dagens broar
    Så kan vi rädda dagens broar
  • Byggfrågan – Lektor Öman frågar 6/22...
    Byggfrågan – Lektor Öman frågar 6/22...
  • Konceptutveckling av trähus för minskade stomljud och vibrationer
    Konceptutveckling av trähus för minskade stomljud och…
  • SINOM
    SINOM
  • Vinnarna i Årets Fasad 2022 utsedda under Fasadforum
    Vinnarna i Årets Fasad 2022 utsedda under Fasadforum
  • Bostadsbrand – fastighetsägarens ansvar och möjligheter
    Bostadsbrand – fastighetsägarens ansvar och möjligheter
  • Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och förstärkning av betongkonstruktioner!
    Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och…

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret 3

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Klimatanpassat byggande

I det här numret har vi fem artiklar om klimatanpassad betong. En anledning är att klimatanpassat byggande börjar bli ”på riktigt” för byggbranschen. Något som vi på allvar måste ta tag i inom alla materialslag och i alla typer av byggnader och infrastrukturprojekt. Det räcker inte att allt fler kommuner och beställare går ut och säger att de nu har klimatanpassat sina projekt för att … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

GD 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

En ny bok om betong

Betong - material, konstruktion, åtgärder, skador, arkitektur, historia, framtagen vid Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet. Bakom står bland andra Sven Olof Ahlberg som för tio år sen … [Läs mer...]

Hållbarhet till en ny nivå genom att bygga hus av hus

Hållbarhetshuset, den första pilotbyggnaden inom ”Återhus - att bygga hus av hus”, står nu klar i de nya stadskvarteren Haga Norra i Arenastaden. Hållbarhetshuset består av cirka 70 procent återbrukat … [Läs mer...]

Sverige tar över europeisk standardisering av träskydd

Sverige tar över ansvaret för den europeiska kommitté, CEN-kommit­tén, som tar fram och förvaltar standarder för beständigt trä och träba­serade produkter. – Formellt ska det inte påverka arbetet med … [Läs mer...]

Vinnarna i Årets Fasad 2022 utsedda under Fasadforum

Den 10 november under Fasadforum som i år genomfördes i Bryggarsalen i Stockholm, tillkännagavs pristagarna av Årets Fasad 2022! Vinnarna är: Årets Fasad 2022 i kategorin Årets … [Läs mer...]

Vad menar vi med klimatneutralitet?

Kan vi med säkerhet säga att ett bygg- och anläggningsprojekt är klimatneutralt? Och hur beräknar vi egentligen det? WSP har tillsammans med Skanska och Peab tagit initiativ till att ta fram en … [Läs mer...]

Ny betongfabrik byggs med hybridkonstruktion

Den tyska elementtillverkaren Brüninghoff valde prefabricerade väggelement i trä tillverkade av Kerto LVL till sin nya betong­fabrik. Byggsektorn står för en stor del av utsläppen som på­verkar … [Läs mer...]

Svenska Betongföreningens guldmedalj 2022

Motivering: Professor Tang Luping har över 30 års erfarenhet av forskning om cementbaserade material, särskilt inom området betongs hållbarhet och beständighet. Han har utvecklat en testmetod som … [Läs mer...]

Silverbalken till Ronny Södergren

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. Ur moti­veringen: ”Ronny Södergren tilldelas Silverbalken 2022 för att han under … [Läs mer...]

Excellence in Civil Engineering 2022

Andreas Lindelöf är bara 34 år men har utvecklats till en av landets tyngsta experter på höghus. Nu tilldelas han Samhällsbyggarnas pris Excel­lence in Civil Engineering 2022. Andreas Lindelöf har … [Läs mer...]

Årets vinnare i Sweden Green Building Awards

Den 27 oktober gick 2022 års Sweden Green Building Awards av stapeln på Norra Latin i Stockholm. Priserna delas ut årligen av SGBC till aktörer och individer som på ett utmärkt sätt bidragit och … [Läs mer...]

Först ut i Sverige med unik bergvärmelösning

Geolo är en unik bergvärmelösning för byggproduktion som kraftigt minskar energianvändningen. Resona och Raksystems Climate Solutions har i dagarna signerat ett samarbetsavtal för att nyttja lösningen … [Läs mer...]

Nytt verktyg minskar materialåtgången i byggprojekt

Cembrit och Nordic BIM Group lanserar tillsammans Smart Facade Tool, ett designverktyg för fasader som ökar kvaliteten, sparar kostnader och minskar materialåtgången i byggprojekt. Smart Facade Tool … [Läs mer...]

Miljöbyggnad iDrift 2.0 – ett verktyg för hållbarhetsarbetet i befintliga byggnader

Miljökraven för byggnader ökar och dagens förvaltare är viktiga nyckelspelare i att framtidssäkra det befintliga fastighetsbeståndet. SGBC:s egenutvecklade system Miljöbyggnad iDrift lanserades 2020 … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.