Mycket och tung snö påverkar både trafiksäkerhet och byggnader. Nu har forskare vid forskningscentret STC på Mittuniversitetet och Härnösandsföretaget Starbit skapat en AI-modell som kontaktlöst kan mäta vikten på snö, och därmed ge en möjlighet att förhindra skador på byggnader och rasolyckor.
− Det är en ny och banbrytande teknik som kommer att vara mycket användbar i en framtid där klimatförändringarna kan orsaka kraftiga snöfall och stora temperaturväxlingar som gör snön blöt och därmed ökar snölasten. Bara den senaste vintern har vi upplevt att byggnader rasat, och även om det kan finnas flera anledningar till det vet vi att utmaningar av det här slaget kan öka, konstaterar Mattias O´Nils, professor i elektroniksystemkonstruktion och ledare för STC forskningscentrum.
Nu har STC och Starbit tagit nästa steg och utvecklat en AI-modell som med hjälp av mätvärden om volymen på snön från snödjupsmätaren och mätdata om väder, beräknar hur mycket snön väger, så kallad snölast. Snömätaren kan nu ge en beräkning på hur mycket och hur tung snö som ligger på taken så att man får en indikation om när det är dags att skotta. Tekniken hjälper på så sätt till att minska risken för rasolyckor och skador på byggnader.
Dela på: