Arbetet med fyrspårsutbyggnaden mellan Lund och Arlöv ger möjlighet att testa ny teknik. Delar av sträckan byggs under marknivå för att minska bullerstörningar och just nu pågår arbetet med stödmurarna för en av tunnlarna längs det kommande fyrspåret genom Åkarp. Byggmetoden kallas slitsmur, vilket enkelt uttryckt är en betongvägg som gjuts direkt i marken. Stödmurarna byggs nu för att det ska gå smidigt att gräva schaktet för de fyra nya spåren senare, när tågtrafiken flyttats till tillfälliga spår i augusti 2020. Själva valvet till den 400 meter långa tunneln byggs först när tågtrafiken flyttats till tillfälliga spår. Valvet gjuts direkt på markytan och sedan schaktas massor successivt ut under, en metod som kallas top-down.
– Fördelarna är att vi inte behöver bygga formställningar när valvet gjuts, vilket sparar tid. Vi kan också utnyttja ytan ovanför tunneln mycket tidigare för till exempel passager genom arbetsplatsen, säger Jens-Peter Eisenschmidt, Trafikverket
Så funkar det:
1. Vertikala slitsar schaktas i marken. Slitsarna stabiliseras med en vatten- och bentonitblandning, en slags lervälling.
2. Armering sänks ner i slitsarna.
3. Stödmuren gjuts. Betongen pumpas ner i slitsarna samtidigt som bentoniten pumpas tillbaka till blandningsstationen.
4. Ett armerat tunnelvalv gjuts i etapper direkt på marken mellan de färdiga tunnelväggarna.
5. När valvet är klart kan massorna schaktas ut successivt ner till nivån där spåren ska byggas.
6. På valvet/tunneltaket anläggs ett stationsområde och gröna ytor med gång- och cykelvägar.