• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Inspektion av broar med optiska hjälpmedel – En utvärdering av tre olika metoder

Inspektion av broar med optiska hjälpmedel – En utvärdering av tre olika metoder

29 november, 2018

Historiskt och traditionellt har inspektioner av infrastrukturanläggningar som broar och tunnlar primärt genomförts via okulära inspektioner. Dessa inspektioner är generellt sett tidsödande och subjektiva då de baseras på inspektörers erfarenhet och kunskap samt de aktuella förhållanden som råder vid tidpunkten för inspektion [1]. Dessa observationer och mätningar är ofta dokumenterade i fältanteckningar, skisser, fotografier etc. som sedan införs i Trafikverkets broförvaltningssystem. Okulära besiktningar är även be-gränsade till enbart relativt lättillgängliga byggnadsdelar, särskilt hos broar där omgivande terräng kan vara besvärlig och ofta kräver speciella lyftanordningar för tillfredsställande inspektioner. Graybeal et al. [2] noterade att den här typen av rutininspektioner har väldigt dålig noggrannhet, där följande faktorer påverkar tillförlitligheten hos resultaten: fysisk fara från omgivande trafik, handnära okulär uppfattningsförmåga, färgseende samt tillgänglighet och komplexitet hos anläggningen. Det finns således ett behov av nya teknologier för inspektion och tillståndsbedömning av infrastrukturanläggningar. Dessa teknologier bör vara utformade på sådant sätt att trafikstörningar minskas samt innehar hög tillförlitlighet hos insamlad data.

Studien som beskrivs i den här artikeln jämför funktionen hos tre olika optiska teknologier för 3D geometrisk model-lering av befintliga konstruktioner. De teknologier som beskrivs här är marklaser (terrestial laser scanning, TLS), fotogrammetri (close-range photogrammetry, CRP) och infraröd skanning (infrared scanning, IS). Teknikerna har utvärderats på sex järnvägsbroar av armerad betong.

De sex utvärderade broarna
De broar som valdes ut för demonstration befinner sig samtliga på Malmbanan i Norrbotten och är i bruk. Pågående trafik stördes inte i samband med studien. Broarnas tillgänglighet varierade, där vissa var lättillgängliga (vägöverfart i stadsmiljö) medan andra var svårare att komma åt (avlägsna och med svår terräng). Fältstudien genomfördes under en relativt kort tidsperiod, 5 dagar, vilket då även infattade tid för resa. Figur 1 visar fotografier tagna av de sex olika broarna samt deras läge på Malmbanan, broarna är numrerade i den ordningen de blev skannade.

Artikelförfattare:
Cosmin Popescu, Luleå Tekniska Universitet
Thomas Blanksvärd, Skanska Sverige AB
Björn Täljsten, Luleå Tekniska Universitet

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 8/18

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Oförstörande provning (OFP) av betongkonstruktioner
    Oförstörande provning (OFP) av betongkonstruktioner
  • Fjärrkontroll av betongsilor baserad på UAV och datorseende
    Fjärrkontroll av betongsilor baserad på UAV och datorseende
  • Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar
    Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt…
  • Så kan vi rädda dagens broar
    Så kan vi rädda dagens broar
  • Tillståndsutredningen för Västerbron
    Tillståndsutredningen för Västerbron
  • TRV-utvecklingsprojekt om tätskikts- och beläggningssystem på broar
    TRV-utvecklingsprojekt om tätskikts- och beläggningssystem…
  • Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och förstärkning av betongkonstruktioner!
    Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och…
  • SINOM
    SINOM

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Tidigare nummer

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Bro- och anläggningsdagen

3 maj anordnar Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm. Dagen inleds klockan 13 med föreläsningar. Därefter bjuds det på underhållning med Bo Kaspers Orkester. Kvällen avslutas med buffé ombord på M/S Sjöbris där vi åker en tur och tittar på några utvalda broar i Stockholm. Program: • Några utvecklingsprojekt inom bro/anläggningsbyggande, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.