• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Lika mycket maskin som bro

Lika mycket maskin som bro

8 augusti, 2019

Hisingsbron. Lika mycket maskin som bro

– olika världar möts i arbetet med att bygga Hisingsbron i centrala Göteborg

Götaälvbron i centrala Göteborg faller för ålderstrecket och ska rivas. Strax intill pågår nu bygget av Hisingsbron. 2013 utlyste Trafikkontoret i Göteborg en designtävling för en ny bro över älven. Uppdraget var inte bara att hantera trafiken, utan även att designa en bro som kunde bli en naturlig del av en framtida, mer vattennära stad och som dessutom hade kapacitet att bli ett ikoniskt landmärke för Göteborg. Danska arkitektfirman Dissing+Weitling löste uppgiften bäst med sitt bidrag Arpeggio – en vertikal lyftbro med fyra vita stålpyloner. Arpeggios enkla men kraftfulla formspråk är en fröjd för ögat. Men, liksom ofta, uppstår utmaningar när konstruktörerna ska förverkliga arkitekternas intentioner. Hisingsbron är inget undantag.

Utmanande konstruktionsarbete

Det finns flera utmaningar i arbetet med att bygga Hisingsbron. En utmaning är de geotekniska förutsättningarna med mäktiga lager av lera som kräver pålning ner till stort djup. Berget ligger som djupast på cirka 120 meter. För att minimera risken för rörelser vid lyftspannet är pylonstöden och intilliggande stöd pålade till berg med borrade stålrörspålar. Med stora infrastrukturprojekt som överdäckningen av E45:an och Västlänken i närområdet, och fastighetsbyggen alldeles intill de framväxande brofästena, är det också en utmaning att synkronisera planering och samsas om utrymmet. Dessutom ligger den hårt belastade och sprickbenägna Götaälvbron alldeles bredvid. En stor utmaning har varit att undvika rörelser i den gamla bron. Ett stort antal pålar slås i området och detta medför massundanträngning med rörelser som följd.

Olika toleransvärldar möts på mitten

I den här artikeln fokuserar vi på de tekniska utmaningarna med att skapa pålitlighet i de rörliga delarna av bron. Mittdelen av Hisingsbron som benämns Arpeggio består av två tillfartsbroar med ett mellanliggande lyftspann. Tillfartsbroarna är samverkanskonstruktioner med tre parallella stållådor och med en betongfarbana på toppen.
Lyftspannet utgörs av en ortotrop platta 41 x 36 meter med en vikt på 750 ton som ska höjas och sänkas flera gånger varje dag. Bron måste ständigt vara redo att öppna för inkommande fartyg och får aldrig riskera att fastna. Efter varje öppning måste lyftspannet sättas ner med sådan precision att det blir perfekt passning på spårvagnsspåren när brodelarna möts igen – även när det råder extrema vind- eller temperaturförhållanden.
Faktum är att Arpeggio är CE-märkt, det vill säga att bron ska uppfylla kraven för en maskin. I arbetet med att konstruera och bygga bron möts yrkesgrupper som till vardags har en tämligen olikartad syn på begreppet precision. Här finns stål- och betongarbetarna, som normalt sett jobbar med toleranser mellan 5 och 25 mm. I brons rörliga mittparti ska de samspela med maskinkonstruktörer, som tycker att sådana toleranser är en 10-potens för stor.

Artikelförfattare
Thomas Darholm, Cowi
Kristoffer Ekholm, Trafikkontoret

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/19.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron
    Montaget av de fyra pylonerna och lyftspannet på Hisingsbron
  • En hållbar framtid för Packhuskajen
    En hållbar framtid för Packhuskajen
  • Bidrag för åtgärder mot skred längs Göta älv
    Bidrag för åtgärder mot skred längs Göta älv
  • Excellence in Civil Engineering 2022
    Excellence in Civil Engineering 2022
  • Kopplar samman Betong och AI till prognoser för hållfasthetsutveckling
    Kopplar samman Betong och AI till prognoser för…
  • Viva i Göteborg får Kasper Salin-priset
    Viva i Göteborg får Kasper Salin-priset
  • Guldhuset 2020
    Guldhuset 2020
  • Nytt besökscentrum i Onsala öppnar en port till rymden
    Nytt besökscentrum i Onsala öppnar en port till rymden

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret Taggad: Hisingsbron – Lika mycket maskin som bro

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.