
C20-fordon som försetts med utrustning för övervakning av spårens egenskaper.
Som en del av det tre år långa EU-finansierade projektet Quiet-Track har ett system för övervakning av spåregenskaper kopplade till den externa ljudavstrålningen från järnvägstrafik utvecklats. Försök har genomförts i Stockholms tunnelbana där ett av tågen som dagligen trafikerar grön linje försetts med utrustning som kontinuerligt loggar bland annat tågets position, hastighet och ljudnivåer i fyra punkter under fordonet. Med hjälp av monterade givare predikteras i första hand spårens ytråhet och utbredningsdämpningen TDR (Track Decay Rate), vilka är två parametrar hos rälen som är styrande för ljudavstrålningen externt. Det system som nu utvecklas avser inte ersätta dagens, kanske mer noggranna, ISO-standarder. Syftet är istället att övervaka ytråhet och TDR utmed längre sträckor och att med daglig datainsamling studera förändringar över tid. En tredje parameter som övervakningssystemet också hanterar är att detektera positioner och tidpunkter där så kallad ”katastrofal nötning” uppstår utmed banan. Ett larm kan skickas när sådan nötning uppstår. Medicinen mot den kraftiga nötningen är att snabbt smörja rälen på dessa platser. En ur nötningssynvinkel välskött räl har en avsevärt längre livslängd, se figur 2. Diagrammet är hämtat från Achieving a balance: The “magic” wear rate, Railway Track & Structures, J. Kalousek & E. Magel (mars 1997).
Artikelförfattare är Tobias Allgulander och Martin Höjer, Tyréns AB.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 3/16.
Dela på:





