• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / BIG BRO – Tillämpning av beslutsstöd för kantbalkar, byta eller avstå?

BIG BRO – Tillämpning av beslutsstöd för kantbalkar, byta eller avstå?

27 augusti, 2020

Figur 1: Betongbron i Munkedal, från Trafikverket (BaTMan).

En vanlig underhållsåtgärd för broar är att reparera eller byta ut utsatta delar av konstruktionen som skadats av någon form av nedbrytning. En typisk konstruktionsdel som efter ett antal år kan behöva bytas ut är kantbalkar på betongbroar, som är utsatta för ett tufft klimat med vägsalter och fukt vilket gör att betongen vittrar sönder och armeringen kan börja rosta. Men när är det lämpligt att byta kantbalkarna och hur ska information från inspektioner användas? Kan det vara så att mer information eller ytterligare utredningar visar att det går att vänta med kantbalksbytet och när bör det istället genomföras? En vidareutveckling av beslutsstödet som tagits fram i projektet BIG BRO, utvecklat av forskare på RISE, KTH och LTH, är tänkt att kunna svara på dessa frågor.

I Sverige inspekteras alla broar som förvaltas av Trafikverket regelbundet för att se hur deras tillstånd ser ut, inspektionerna görs vanligtvis vart sjätte år. Efter en inspektion av en bro krävs ett antal beslut för att avgöra om det behövs någon form av reparation av bron eller delar av denna. Olika alternativa åtgärder behöver vägas mot varandra för att kunna få fram den åtgärd som är mest lönsam ur ett samhällsekonomiskt perspektiv, men som samtidigt inte äventyrar trafiksäkerheten. Denna vägning av alternativen görs idag av broplanerare med hjälp av Trafikverkets bro- och tunnelförvaltningssystem BaT-Man. Det är även möjligt att i en sådan vägning komma fram till att ingen åtgärd behövs. Alternativen som tas fram används för att prioritera mellan åtgärder för olika broar, då det finns en begränsad budget för underhåll som måste tas hänsyn till. Att därmed kunna skjuta fram en reparation för en viss bro utan att säkerheten påverkas är därför värdefullt då resurserna kan användas på annat håll.

Behövs mer information?

Innan alternativen för reparation kan tas fram behöver broplaneraren välja om reparationsåtgärderna ska baseras på informationen från den genomförda inspektionen eller om mer information behövs. Mer information kan fås genom ytterligare inspektioner eller mätningar, men kan även fås genom att en fördjupad beräkning görs. I dagens läge finns inget utvecklat stöd som tillämpas för att ta beslut om mer information behövs och vilken metod som i så fall ska användas, utan de tas på basis av tidigare erfarenhet och guider som finns angående olika skador i BaTMan. Då det är värdefullt för Trafikverket och vårt samhälle att använda de resurser som finns på ett effektivt sätt, kan ett beslutsstöd vara till stor hjälp för att avgöra behovet av mer information och fördjupade undersökningar.

BIG BRO 2.0

Ett sådant beslutsstöd har tidigare utvecklats och presenterats i Bygg & teknik nr 7-2018 och i [1]. Det har tidigare tillämpats på en fallstudie för den gamla järnvägsbron över Söderström i Stockholm [2] där även nyttan av att samla in mer information med flera metoder efter varandra har studerats [3]. I det pågående forskningsprojektet ”BIG BRO 2.0 – Beslutsstöd för rationellt underhåll och uppgradering av befintlig infrastruktur”, har en vidareutveckling av beslutsstödet skett för att kunna hantera vanligt återkommande problem och beslut gällande reparationer. Projektet är ett samarbete mellan forskningsinstitut (RISE, Skogforsk), universitet (KTH, LTH) och industri (AFRY, WSP, Sveaskog) och finansieras av Trafikverket samt forsknings- och innovationsprogrammet Infrasweden2030. I denna artikel ges ett exempel på ett problem som det vidareutvecklade beslutstödet kan hantera.

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 4/20.

Artikelförfattare
Oskar Larsson Ivanov, Lunds Tekniska Högskola
Ivar Björnsson, Lunds Tekniska Högskola
John Leander, KTH
Dániel Honfi, RISE

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Varför ytskydda betong?
    Varför ytskydda betong?
  • Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och förstärkning av betongkonstruktioner!
    Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och…
  • Oförstörande provning (OFP) av betongkonstruktioner
    Oförstörande provning (OFP) av betongkonstruktioner
  • Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö – för ytbehandling av bärverk av betong
    Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö –…
  • Klimatpåverkan under en byggnads användarfas
    Klimatpåverkan under en byggnads användarfas
  • Tätskikt för tak rekommenderas av Byggvarubedömningen
    Tätskikt för tak rekommenderas av Byggvarubedömningen
  • Ingenjörsmässiga lösningar för hög RF i modern tät betong
    Ingenjörsmässiga lösningar för hög RF i modern tät betong
  • Vindskydd för hållbart byggande
    Vindskydd för hållbart byggande

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.