• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Trafikinducerade vibrationer i byggnader

Trafikinducerade vibrationer i byggnader

8 augusti, 2019

Figur 1: Trafikinducerande vibrationer i byggnader.

När ett fordon färdas på en väg eller järnväg deformeras den underliggande beläggningen eller rälen då fordonets last fördelas till marken. Om underlaget är jämnt ger denna last upphov till en elastisk deformation som återgår vid avlastning. Om ojämnheter i underlaget eller styvhetsförändringar i marken förekommer ger denna last upphov till dynamiska impulser. Vid sådana förhållanden sprids energin inte bara till närområdet av fordonet, utan spänningsvågor uppstår och breder ut sig genom marken. Vågutbredningen ger upphov till vibrationer på markytan och kan även spridas till byggnader genom dess grundläggning. Trafikinducerade markvibrationer har visat sig vara mest framträdande för lösare jordar, där deformationsamplituderna i jorden är större och de inducerade vibrationerna är av lägre frekvenser än vid styvare jordar.

Lågfrekventa markvibrationer dämpas inte ut med avståndet lika fort som högfrekventa markvibrationer. Om byggnaders egenfrekvenser sammanfaller med det huvudsakliga frekvensinnehållet från källan kan responsen förstärkas väsentligt.
De trafikinducerade markvibrationer är vanligen av för liten storlek för att orsaka skador på byggnader. De kan dock upplevas som störande för människorna som vistas i byggnaden. I den förtätning av städer som pågår nu med nybyggnationer utmed järnvägar och hårt trafikerade vägar, är detta ett problem som har blivit vanligare under de senaste åren.
För att kunna bestämma om man kan bygga i närheten av ett spår eller hård trafikerad väg (och i så fall också kunna dimensionera strukturen) mäts
markvibrationer på platsen för byggnaden. Mätresultaten används vidare för att beräkna vibrationsamplituderna i byggnaden och utifrån detta bedöma om risken för vibrationstörning för planerad konstruktion är mycket liten eller om den bör utredas vidare. I en vidare utredning krävs beräkningar för att kunna bedöma om risken för vibrationsstörning är påtagligt eller om förstärkningsåtgärder krävs för att klara gällande krav för störning av komfort.
Förstärkningsåtgärder mot markvibrationer vidtas enklast vid källan, men vanligen finns väg eller räl där innan byggnaden. Att åtgärda i spridningszonen är då en möjlighet, men kan kräva åtgärder utmed en så lång sträcka att de ligger utanför fastigheten för den planerade byggnaden. Oftast landar det i att förstärkningsåtgärder måste vidtas i byggnaden.
Bedömning om komfortstörning i en byggnad görs utifrån svensk norm (SS 460 48 61) baserad på typ av verksamhet (kontor eller bostad) och frekvensinnehåll i vibrationerna. Normen tar hänsyn till människokroppens känslighet för vibrationer.
I denna artikel presenteras en tydlig metodik för att utvärdera risken för vibrationstörning för en planerad byggnad och vidare hur en analys av förstärkningsåtgärder kan utföras. Exemplet är en nybyggt kontor- och hotellbyggnad vid järnvägsområdet vid Västerås station där en sådan utredning nyligen utförts.

Artikelförfattare
Costin Pacoste, ELU Konsult
Abbas Zangeneh Kamali, ELU Konsult
Lars Hall, NCC
Freddie Karlsson, KTH

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/19.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Miljösmart byggmetod när tågtunnel byggs i Åkarp
    Miljösmart byggmetod när tågtunnel byggs i Åkarp
  • Nytt kontor byggt på energipålar
    Nytt kontor byggt på energipålar
  • Litiumjonbatterier i byggnader – En ny risk inom byggnader
    Litiumjonbatterier i byggnader – En ny risk inom byggnader
  • Skredet i Gjerdrum
    Skredet i Gjerdrum
  • Mätning av ljuddämpare för ventilation
    Mätning av ljuddämpare för ventilation
  • Per Kettil blev Årets Brobyggare 2021
    Per Kettil blev Årets Brobyggare 2021
  • Byggfrågan – Lektor Öman frågar 3/22...
    Byggfrågan – Lektor Öman frågar 3/22...
  • Fullskaleförsök av biobaserad isolering i ytterväggar
    Fullskaleförsök av biobaserad isolering i ytterväggar

Inlagd i: INFRASTRUKTUR, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Omvärld i snabb förändring

Inför den här ledaren så tittade jag på motsvarande ledare – den sista innan sommaren – de senaste tre åren. I ledaren 2019 var det bara full fart framåt, precis som det var i större delen av världen. Ledaren handlade om klimatfrågan och hur vi ska klimatanpassa byggandet, samhället och omvärlden. Det måste till rätt stora förändringar för att nå klimatmålen, och hur ska vi kunna … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen är framflyttad till 16 mars, 2023. Besök Grundläggningsdagens hemsida

Byggnytt

Batteridriven byggakustikförstärkare

Tröttnat på strul med kablage vid byggakustikmätningar? Den nya Nor282 byggakustikförstärkare kan vara lösningen på problemet. – Batteridrift upp till 90 minuter vid full effekt. – WiFi trådlös … [Läs mer...]

Digitala Heta Arbeten®

Smidigt, effektivt och – framför allt – säkert. Det är några av fördelarna som papperstillverkaren Arctic Paper Grycksbo upplever med att använda den digitala tillståndslistan för Heta Arbeten®. Nu … [Läs mer...]

Vinnaren av Nordbyggs guldmedalj

Recoma byggskivor vann Nordbyggs Guldmedalj, priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022. Skivorna är helt tillverkade av återvunna kompositförpackningar där enbart värme och tryck används vid … [Läs mer...]

Nytt dokumentationspaket gör det enklare att bygga hållbart

Kraven på hållbart byggandet ökar. Därmed ökar även behovet att dokumentera byggmaterialens CO2-avtryck för att uppnå en Miljöbyggnads­certifiering – en uppgift som börjar hos leverantören. Nu har … [Läs mer...]

Filborna vattentorn i Helsingborg vinner Kasper Salin-priset

Under Arkitekturgalan den 7 april mottog Filborna vattentorn i Helsingborg 2021 års Kasper Salin-pris för bästa byggnad. Arkitekt är Wingårdhs med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som … [Läs mer...]

Återbruk när tillfälliga Östermalmshallen blir padelhall

Nu har ett av Sveriges största återbruksprojekt öppnat. Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg, som användes när den gamla Östermalmshalleni Stockholm renoverades, blir padelhall i Mölnlycke … [Läs mer...]

Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; … [Läs mer...]

Nytt golvregelsystem speciellt anpassat för CLT/KL-trä

För att möta det stora fokus som finns för miljon och minska CO2-avtrycket än mer så har Granab Golvregelsystem tagit fram ett nytt system speciellt anpassat för CLT/KL-trä, system 8000 W. Företaget … [Läs mer...]

Svetsning av membran på platta tak

Uniroof 700 är en kompakt taksvetsmaskin utvecklad av Leister i Schweiz. Maskinen lämpar sig till svetsning av termoplastiska vattentätande membran på platta tak upp till 500m2 såväl som lutande tak … [Läs mer...]

Ny skonsam justerskruv minskar materialspillet

FAFS liknar ingen annan jus­terskruv. Lika exakt som den biter och kan skruvas i, lika enkelt och exakt kan den demonteras. Den nya justerskruven från fischer lämnar träkonstruktioner så in­takta att … [Läs mer...]

Den nya generationens takskiva

Nu presenterar Forestia ett nytt byggmaterial – den nya generationens takskiva. Ett slätt premiumtak av högsta kvalité. Slipp spackla och slipa – det är bara att limma och klicka så är det nya taket … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.