Utökade cykelbanor, distans i kollektivtrafiken samt slopad trängsel- och parkeringsavgift. Det är några av åtgärderna som städer världen över infört i coronakrisens spår. Men synen på pendling och arbetsliv kan förändras i grunden. Det menar Dan Firth, stads- och trafikanalytiker på WSP.
– Beroende på hur långvarig vårt nya beteende blir med att arbeta hemma, hålla avstånd och resa mindre, kan dessa nya vanor accelerera den utveckling som redan varit på gång under en tid, säger Dan Firth. Behöver vi alla resa till jobbet samma tid, behöver vi vara på jobbet varje dag, hur mycket vill vi tränga ihop oss i kollektiv-
trafiken och vilka möten kan lika gärna göras digitalt? Det tror jag är frågor som kommer få ett annat svar efter den här erfarenheten.
Trafiken inom och till våra svenska städer har minskat drastiskt den senaste månaden. De snabba åtgärder som nu syns i städer världen över är ett tecken på att vi behöver vänja oss med en större flexibilitet när det gäller trafikplanering, även efter krisen, tror Dan.
Dela på:





