Artikelförfattare: Andreas Lundell, Region Stockholm
Tunnelbanans Blå linje i Stockholm ska förlängas söderut från Kungs-trädgården mot Nacka och Söderort. Det första stoppet blir station Sofia på östra Södermalm. Stationen blir en av världens djupaste och arbetet kräver många nya lösningar.
De nya tunnlarna ska gå i berg, rakt under Saltsjön. Det är en av förklaringarna till att stationen Sofia hamnar så djupt som 100 meter under markytan.
– Under Saltsjön finns det en svaghetszon i berget som vi måste ta oss under. Dessutom ligger området på Södermalm där stationen ska ligga högt, så sammantaget blir det så här djupt, säger Andreas Burghauser, projektchef för Blå linje till Södermalm.
Till stationen, med plattformar och spår under jord och biljetthallen i en fristående byggnad i en park 100 meter upp, kommer resenärerna att transporteras med hissar istället för med rulltrappor. Hisschaktet kommer att byggas både underifrån och ovanifrån.
– Vi ska bygga ett väldigt stort schakt och sen fylla det med innehåll. Man kan jämföra med att bygga ett höghus – fast neråt istället för uppåt, säger Andreas Burghauser.
Den djupaste stationen i världen idag ligger 105,5 meter under markytan, i Ukrainas huvudstad Kiev. Men några ambitioner om att slå det rekordet finns inte från Region Stockholms sida.
– Vi bygger så djupt som vi behöver och har ett ansvar att hushålla med skattebetalarnas pengar. Att bygga djupast i världen är inte ett mål för oss, säger Andreas Burghauser.
Nya förutsättningar och krav
Den senaste stora utbyggnaden av tunnelbanan skedde för runt 40 år sedan, när den blå linjen byggdes mellan Kungsträdgården och Akalla och Hjulsta. Nu adderas ytterligare en årsring på Stockholms tunnelbanenät och den här gången finns nya regler, krav och byggmetoder.
– Om plattformen man står på ligger 10 eller 100 meter under markytan är ju svårt att veta som resenär, men att ta hissen upp blir säkert en annorlunda upplevelse för många. Det blir åtta hissar med plats för 30 personer i varje, något liknande finns inte i tunnelbanan idag, avslutar Andreas Burghauser.
Hissturen kommer att ta cirka 30 sekunder, långt mycket snabbare än vad det skulle tagit med rulltrappor, och en snabbare transport upp till markytan än på flera av dagens stationer.
2021 räknar vi med att börja borra och spränga det djupa schaktet. Just nu byggs också en arbetstunnel från markytan vid Londonviadukten, som behövs för att maskiner, personal, byggmaterial och bergmassor ska kunna transporteras under byggtiden.
Förlängningen av blå linje beräknas tas i trafik 2030.
Artikeln är publicerad i Bygg & teknik nr 4/20.
Dela på: