• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / INFRASTRUKTUR / Digitala arbetssätt vid uppföljning av funktionsentreprenader

Digitala arbetssätt vid uppföljning av funktionsentreprenader

25 oktober, 2018

Figur 1: Exempel på mätbil utrustad med skannande laser som används för vägytemätning [4]

Varje år lägger Trafikverket cirka 8 miljarder kronor på drift och underhåll av det statliga vägnätet. Cirka 50 procent är kostnader för beläggningsunderhåll och cirka 25 procent vardera går till vinterväghållning respektive övriga åtgärder, exempelvis belysning, renhållning etc. [1]. I denna artikel belyses arbetet med funktionsbaserade kontrakt för vägunderhåll med långa kontraktstider där Trafikverket är beställare, så kallade ”tonåringar”.

Traditionellt brukar beläggningsunderhåll upphandlas som en utförandeentreprenad, det vill säga beställaren (exempel Trafikverket) specificerar vilken metod och beläggningstyp som ska användas och därefter prissätter entreprenörerna vad det kostar att utföra
jobbet. Lägsta pris vinner uppdraget och det finns även en specificerad garantitid (vanligtvis 2–5 år). Detta upphandlingsförfarande förutsätter att det finns erfarna beläggningsspecialister hos Trafikverket som kan välja optimal åtgärd för de sträckor som ska
åtgärdas. Det är dock tveksamt om entreprenadformen stimulerar entreprenörerna till utveckling och användning av nya och innovativa material och arbetssätt, som på sikt kan reducera kostnaderna för samhället, eftersom lägsta pris vinner kontraktet.
Under de senast åren har Trafikverkets specialistorganisation krympt då pensionerande specialister inte fullt ut ersatts med nytt folk, vilket fått till följd att en större del av ansvaret i stället läggs ut på entreprenörer och konsulter. Trafik-verket har därför fått en mera renodlad beställarfunktion. Trafikverket har även haft som uttalad målsättning att kraftigt öka andelen funktionsentreprenader, där
man brukar skilja på nyinvesteringar och beläggningsunderhåll. På senare år har en stor majoritet av nyinvesteringarna utförts som totalentreprenader med funktionskrav där entreprenören ansvarar för projektering och byggande. En vanlig ansvarstid vid nyinvesteringar är 10 år och i stället för krav på ingående material ställs i stället funktionskrav på vägytan (exempelvis spårdjup, längs-gående ojämnheter, bärighet och så vidare.). Vid rent beläggningsunderhåll finns en mängd varianter på funktionsentreprenader. Exempel på sådana är underhållsbeläggningar med vägytekrav på ett större vägområde (så
kallade ”tonåringar”) eller underhållsbeläggningar med vägytekrav på mindre avgränsade objekt. I den sistnämnda typen kan entreprenaden upp-handlas med krav på exempelvis spårdjup, Prall (motståndskraft mot nötning), lägsta årskostnad och så vidare

Artikelförfattare:
Richard Nilsson
Skanska Sverige AB

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 7/18.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket
    Roberto Maiorana ny generaldirektör på Trafikverket
  • Utmanande jobb på Högakustenbron
    Utmanande jobb på Högakustenbron
  • Bidrag för åtgärder mot skred längs Göta älv
    Bidrag för åtgärder mot skred längs Göta älv
  • CPT idag och i morgon – några axplock
    CPT idag och i morgon – några axplock
  • Medel till hållbar stabilisering av muddermassor
    Medel till hållbar stabilisering av muddermassor
  • Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö – för ytbehandling av bärverk av betong
    Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö –…
  • Angered resecentrum vinner Trafikverkets arkitekturpris
    Angered resecentrum vinner Trafikverkets arkitekturpris
  • Distansarbete och kostnader
    Distansarbete och kostnader

Inlagd i: INFRASTRUKTUR

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Bro- och anläggningsdagen

3 maj anordnar Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm. Dagen inleds klockan 13 med föreläsningar. Därefter bjuds det på underhållning med Bo Kaspers Orkester. Kvällen avslutas med buffé ombord på M/S Sjöbris där vi åker en tur och tittar på några utvalda broar i Stockholm. Program: • Några utvecklingsprojekt inom bro/anläggningsbyggande, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.