
Gestaltningsidé över den framtida utformningen av Korsvägen från ett helikopterperspektiv där Västlänkens ena stationsuppgång återfinns gestaltad med sedumtak. Copyright: Göteborgs Stad.
Göteborgs Stad har som mål att skapa en växande stad för framtiden där Korsvägens utveckling prioriteras högt som en viktig del av Göteborgs totala utveckling. Göteborgs Stad arbetar tillsammans med WSP fram den nya utformningen av Korsvägen med målsättning att skapa en stadsmiljö för människan som är länkad till platsens omgivning och som bibehåller den kringliggande kulturhistoriska miljön. Den nya utformningen av Korsvägen ska tydligt prioritera gående och cyklister samt möjliggöra trygghet för social vistelse och bjuda in till möten i det urbana stadsrummet.
Västlänkens nya station vid Korsvägen, en av Göteborgs viktigas knutpunkter, förstärker Göteborgs kollektivtrafik och ökar känslan kring Korsvägen som en av de livskraftigaste platserna i staden. Platsen kommer att erbjuda snabba byten mellan tåg, spårvagn, buss och cykel. Göteborg Stad står sedan 2016 inför en mycket intensiv fas rörande utbyggnad med flertalet stora pågående projekt så som utbyggnad av nya Hisingsbron och Nordens största stadsutvecklingsprojekt – Älvstaden. Parallellt pågår stora infrastrukturprojekt i Trafikverkets regi där Västlänken är den enskilt största satsningen. Västlänken är en järnvägstunnel under Göteborg som möjliggör genomgående tågtrafik mellan Olskroken och Almedal. Tunneln ska ha stationer vid Göteborgs centralstation, Haga och Korsvägen.
Vid design av områden i befintlig stadsmiljö är möjligheterna till utveckling enorma men likafullt hopar sig krav och utmaningar under arbetets gång. Projektet har en hög ambitionsnivå med målsättning att utveckla Korsvägen till en förbättrad plats för människan. Rörelse genom staden ska förstärkas samtidigt som känslan från den historiska platsen bibehålls. Området måste säkras mot dagens ökade krav för extrema skyfall samtidigt som kritiska ledningar för Göteborg måste anläggas på ett strategiskt sätt för att möjliggöra att Göteborg har en robust och hållbar infrastruktur. Parallellt pågår byggnationen av Västlänken och stationen vid Korsvägen, vilket kräver tät samordning mellan alla aktörer och intressenter då avvägningar behöver göras på många områden för att båda projekten ska nå sina slutmål. Särskilt utmanande är tidsgapet mellan nya Korsvägen och Västlänken då den nya utformningen av Korsvägen byggs ut i slutskedet av Västlänkens färdigställande. Många förutsättningar för Korsvägens nya utformning behöver därför fastställas i ett väldigt tidigt skede då de utgör grundläggande planeringsförutsättningar för Västlänkens byggnation.
Följande artikel beskriver de utmaningar som WSP och Göteborgs Stad har arbetat med under utformningen av Korsvägen.

Figur 1: Ett historiskt Korsvägen med Lorensbergs tydliga stenfasader i bakgrunden. Copyright: Stadsmuseet, Göteborgs Stad.
Korsvägen – en plats med mycket historia
Korsvägen, placerad ett stenkast från Avenyn, är en central plats i Göteborg som karaktäriseras av varierande tät bebyggelse, intensiv trafik och stora flöden av människor. På platsen möts flera stadsdelar som präglas av stadens historia från 1700-tal till 2000-tal. Johannebergs landeri från 1700-talet, möter både Lorensbergs dekorerade stenfasader från slutet av 1800-talet och Gothia Towers, Göteborgs högsta byggnad från 2000-talet. Kontrasterna blir mäktiga och påtagliga mellan Landeriets träfasader, Lorensbergs sekelskifteshus och Gothia Towers skinande glasfasader.
Korsvägen har under lång tid varit en strategisk viktig knutpunkt för stadens kollektivtrafik och upplevs som en port till Göteborg, en koncentrerad plats med mycket rörelse. I närheten återfinns Sveriges mest besökta resmål, Liseberg, men även andra nationellt viktiga målpunkter så som Svenska Mässan, Scandinavium, Universum, Världskulturmuseet och Göteborgs Universitetet. På morgon och eftermiddag domineras platsen av passerande människor, på väg till och från jobbet, och på kvällen av besökare till de mer nöjesbetonade målen. Korsvägen upplevs idag framför allt som en plats som passeras under resan till och från dagens målpunkter med ett primärt fokus på trafikflöden. I arbetet med med Korsvägens nya utformning blir det därför naturligt att tydligt knyta samman platsen med den livskraftiga atmosfären från kringliggande miljö. Jublet och skrattet från Lisebergs karuseller och de angränsande parkernas lummiga grönska behöver integreras med Korsvägen för att skapa en levande och inbjudande känsla.

Figur 2: Befintliga Korsvägen från ett helikopterperspektiv. Till vänster i bild framgår Gothia Towers glasfader och del av Liseberg med tillhörande pariserhjul skymtas. Copyright: Göteborgs Stad.
Projekt med lång tidshorisont
Det arbete som Göteborgs Stad tillsammans med WSP har genomfört är en vital och kritisk del i projekt Västlänken då den utgör underlag för dimensionering av bland annat tunnelkonstruktionen. Den nya utformningen av Korsvägen kommer inte att byggas förrän om flertalet år, men förutsättningarna och utformningen av platsen behöver redan nu vara uttänkta för att tekniska beräkningar av Västlänken ska möjliggöras och dess tidsplan inte hindras. Trafikverket är bland annat beroende av Korsvägens framtida höjdsättning, ledningslägen och spårlägen för att kunna beräkna laster på Västlänkens konstruktion, dimensionera geotekniska lösningar och planera etapperna kring utbyggnaden av tunneln. Höjderna och lägen i plan behöver vidare samordnas för att fastställa entréerna ner till Västlänken. Tydlig samordning mellan projekten är av högsta vikt och WSP har under sitt arbete haft en direkt kommunikation med Trafikverkets projektteam.
Vad gäller höjdsättningen är det ett resultat av den modellering som har gjorts för att säkra platsen mot extrema skyfall tillsammans med flertalet ut-redningar rörande tillgänglighet. Under hela arbetet med höjdsättningen har kommunikationen upprätthållits med Trafikverket för att säkra att inget förhindras rörande byggnationen av Västlänken och framför allt för att ge viktig information till designarbete med stationens uppgångar.
Förutom Västlänken sker det en enorm stadsutveckling kring Korsvägen och tillväxten i det närliggande området är stort. Bland annat planeras det för ombyggnation av Scandinavium, en ny entré till Liseberg och Örgrytevägen förväntas få en ny detaljplan. Konsekvensen blir att många av de ingående krav som finns idag kommer att ha förändrats från att pågående förprojektering färdigställs tills att nya Korsvägen byggs. Föränderligheten i området skapar utmaningar och kräver flexibilitet från de lösningar som arbetas fram av WSP så att utvecklingen av kringliggande områden inte omöjliggörs. Flera analyser skapas därför parallellt och analyseras, allt för att säkra att även alternativa lösningar är möjliga vid olika framtida scenarion. Genom att arbeta med flexibla lösningar skapas möjlighet för Göteborg att utvecklas på bästa möjliga vis även i framtiden.

Figur 3. Gestaltningsidé över den framtida utformningen av Korsvägen. Idén visar målet med tydlighet i gångstråk och mänsklig vistelse. Copyright: Göteborgs Stad.
Vision – framtidssäker stad för mänsklig vistelse
Visionen är att Korsvägen i framtiden ska uppfattas som ett levande torg i staden och inte en trafikplats, vilket upplevelsen snarare är idag. Korsvägens rumsliga kvalitet ska förstärkas genom utformning, utsmyckning och ökad grönska. En tydlig ambition finns att skapa ett grönt bälte tvärs över Korsvägen genom att knyta samman Rehnströmsparkens och Landeriets grönska i väst med Lisebergs grönska i öst. Materialval och placering av träd prioriteras för att skapa en trivsam miljö med hög vistelsekvalité.
Fokus för Korsvägen nya utformning är att sätta människan i centrum varför stor vikt har lagts vid att identifiera och förstärka de logiska stråk som behövs för att flödet på platsen och mellan de olika trafikslagen ska bli så bra som möjligt.
Korsvägens funktion som en av Göteborgs viktigaste knutpunkter kommer förstärkas ytterligare när Västlänken är färdig då två nya stationsuppgångar kommer finnas på platsen. Den ena uppgången ersätter Västtrafiks nuvarande byggnad och den andra placeras i berget på östra sidan om Korsvägen. Från de båda stationsuppgångarna kommer det vara gångavstånd till områdets alla attraktiva besöksmål. Övriga staden finns inom räckhåll genom de två hållplatslägena för spårvagn och buss som kommer placeras utanför de båda stationsuppgångarna, en mitt på torgytan och en på Örgrytevägen direkt utanför Svenska Mässans huvudentré. Placering och utformning av stationsuppgångar och hållplatslägen är gjorda för att ge snabba och effektiva byten mellan olika delar av kollektivtrafiken.
Cyklister kommer få större ytor i och med att pendelcykelstråk anläggs runt torgytan med möjligheten att på flera plaster korsa torget. För att Korsvägen ska upplevas som ett torg i staden måste biltrafiken reduceras. Detta görs genom att antalet körfält för biltrafik minskas från dagens två till ett och vissa körmönster ses över.

Figur 4: En framtida gestaltningsidé för Korsvägens nya utformning. En ny entré till Liseberg syns gestaltad som en trappa tänkt för sociala möten med tydlig grönska, vilket även förstärker sammankopplingen mellan Liseberg och Korsvägen. Copyright: Göteborgs Stad.
Höjdsättning, ett resultat av flera faktorer
Sedan 2016 har Göteborgs Stad som krav att alla nya ytor i staden ska säkras mot extrema skyfall. Kravbilden är ett naturligt utfall av att extrema skyfall beräknas förekomma allt frekventare i framtiden.
Vid en första anblick av Korsvägen kan ytan upplevas som plan och att de kringliggande gatorna också är relativt flacka. I själva verket är det en betydande höjdskillnad mellan Korsvägen och kringliggande områden där Korsvägen ligger ömsom högt ömsom lågt i förhållande till dessa.
Höjdsättningen av marken analyseras därför mot extrem nederbörd genom att simulera 100 årsregn, den största volymen regn som förväntas inträffa inom en period på 100 år. Analysen görs för att undvika att området och även angränsande områden inte översvämmas vid extrem nederbörd. Vid en skyfallsanalys studeras en rad aspekter så som översvämning på gatan och översvämning mot befintliga fastigheter men även framkomlighet för Räddningstjänst.
Korsvägens nya höjdsättning har arbetats fram genom att analysera flera olika alternativ samt dess medföljande konsekvenser. Förutom översvämningsrisken inom centrala Korsvägen analyserades även kringliggande områden. Under projekteringen identifierades framför allt att områden på Skånegatan befann sig i riskzonen för att översvämmas om Korsvägen skulle få en för hög marknivå. Vid en låg höjd på Korsvägen utgick risken för översvämningen vid extrem nederbörd för Skånegatan men då uppfylldes inte kravet på tillgänglighet mot entréer för exempelvis Svenska Mässan. För att nå en lösning har en sammanvägning av de olika alternativen gjorts vilket gett Korsvägen dess nya höjd.
För att undvika översvämningen av Skånegatan och samtidigt uppfylla tillgänglighetskraven expanderade projektet sitt analysområde. Genom att analysera vattenflödet över ett större område noterades att översvämningen kunde reduceras genom att ändra vattenflödets riktning och på så vis skapa mindre en acceptabel översvämning. Mindre höjdjusteringar och anpassningar av kringliggande områden som redan planerats i projektet genomfördes för att leda vattnet i önskvärd riktning. Flertalet simuleringar genomfördes tillsammans med Kretslopp och Vatten (Göteborgs Stad) för att säkerställa WSPs analyser kring den nya höjdsättningen samt teoretiskt dokumentera sannolika utfall.
Som beskrivs ovan har det vid arbetet med den nya höjdsättningen parallellt pågått ett arbete för att tillse att krav för god tillgänglighet uppfylls, inte bara på torgytan utan även mot anslutande befintliga områden och entréer till kringliggande fastigheter. Staden ska vara till för alla och därför är tillgänglighetskraven högt prioriterade på en plats som Korsvägen.
I utformningen av Korsvägen har de största utmaningen varit att uppnå god tillgänglighet mellan Svenska Mässan och Västlänkens nya entréer. I samarbete med Trafikverket har höjden för stationsbyggnadens entréer fastställs för att uppnå god tillgänglighet mot kringliggande områden men även god funktion mot Västlänken. För andra områden där likartade utmaningar uppstått har tillgänglighet säkerställts genom att grönytor använts som bryggor mellan körbana och gångbana. Grönytor omfattas inte av samma krav på tillgänglighet och då grönytan i detta fall fungerar som skiljeremsa mellan körbana och gångbana är det lämpligt att nyttja dessa i syfte att jämna ut höjdskillnader.
Sammantaget har projektet arbetat fram en höjdsättning för den nya utformningen av Korsvägen som säkrar platsen mot framtidens förväntade extrema väderlek. Samtidigt har förutsättningar för mänsklig vistelse på platsen beaktats genom att krav för god tillgänglighet tydligt uppfyllts.
Spårsäkerhet
Som nämnts tidigare kommer två nya hållplatslägen anläggas på Korsvägen. För att säkerställa att spårvägslösning är säker har en spårriskanalys genomförts. I spårriskanalaysen tas en mängd olika risker upp och bedöms utifrån hur ofta risken väntas infalla och hur stor skadan blir om den infaller.
Spårriskanalysen har gett värdefull information för projektet bland annat för att säkra en god hållplatsutformning för centrala Korsvägen. Olika utformningar av hållplatslägen har utvärderats där aspekter så som att resenärer tvingas ha uppsikt över spårvagnar som anländer från flera håll har analyserats. Hållplatsens framtida utformning är inspirerad och designad likt den hållplats som återfinns vid Drottningtorget utanför Centralstationen. Korsvägens nya hållplats har designats så att det ska finnas en tydlighet i körriktning för spårvagnarna. Utformningen gör det lättare att överblicka från vilket håll spårvagnar kommer och avgår och skapar som följd en enkelhet för resenärer att lokalisera hållplatsen för sin avresa. Vidare ger utformningen även en god säkerhet för spårvagnsförare. Även anpassning av växlarnas placering har studerats noga för att undvika att dessa sammanfaller med de gångflöden som lokaliserats som viktiga för platsens funktion.
Skapa möjlighet för urban utveckling
Korsvägen är inte bara en mötespunkt för människor, det är också en korsning fylld med kritisk infrastruktur i form av en mängd olika ledningsslag som ligger utspridda under ytan likt ett enormt spindelnät. Utöver redan befintliga ledningar planeras det även för att ytterligare ledningsslag ska läggas under Korsvägen vid ombyggnationen. För att möjliggöra att Korsvägen kan utvecklas på ett önskvärt sätt med bland annat ny spårväg, trädplanteringar och ljusnedsläpp till Västlänkens stationsbyggnad behöver även ledningar under mark planeras noga tillsammans med resterande utformning.
För att skapa möjliga områden för trädplantering samt för att skapa en enklare drift av ledningarna genom Korsvägen har samtliga ledningsslag samlokaliserats till två ledningsstråk som ersättning för det spindelnät av ledningar som finns idag. Ledningsstråken har i största möjliga mån placerats utanför den framtida torgytan, vilket har frigjort områden inom ytan som helt kommer kunna designas och utformas tydligare för att uppnå visionen med nya Korsvägen.
Målsättningen har, utöver att möjliggöra utformningen av nya Korsvägen, varit att designa ledningsstråk som tillåter att ledningar flyttas till permanent läge direkt för att reducera behovet av tillfälliga ledningar och onödiga omläggningar. Resultatet blir att den största delen av ledningarna endast behöver flyttas en gång under bygget av Västlänken och nya Korsvägen, vilket sparar både tid och pengar för byggprojektet samt minimerar risken för störningar för Göteborgs invånare.
Arbetet med ledningssamordningen har skett i samråd med Göteborgs Stad, samtliga ledningsägare samt Trafikverket där utredningar och tydligt samarbete har varit nyckelord för framgång. För att hitta ett läge som möjliggör att ledningar endast behöver läggas om vid ett tillfälle har projektet beaktat, utöver de krav som redan ställs för fungerande infrastruktur, Västlänkens färdiga konstruktion, dess etapputbyggnad samt hur den tillfälliga och permanenta spårvägstrafiken är planerad. Begränsningar och styrande faktorer har bland annat varit att ledningarna inte kan läggas för att hindra Trafikverkets etappvisa arbetsområden och inte får placeras varken under den tillfälliga spårvägen eller den framtida permanenta. Även höjden på Västlänkens tak under mark har varit en central faktor då den avgör djupet för förbipasserande ledningar gentemot torgytans underkant.
Resultatet av arbetet är en slutlösning för infrastrukturen som bidrar till att Korsvägen kan designas för mänsklig vistelse samt förenklar byggnationen av både Västlänken och den nya utformningen av Korsvägen.
Sammanfattning
Med alla krav och osäkerheter kan en förprojektering av korsvägen framstå som smått omöjlig att genomföra. Trots detta har Göteborgs Stad tillsammans med WSP producerat en utformning som tillgodoser så vitt skilda krav som skydd mot extrema skyfall, god tillgänglighet, spårsäkerhetskrav, genomförandekrav och krav på samförläggning av ledningar. Detta samtidigt som visionen att skapa ett välkomnande och attraktivt torg för göteborgaren uppfylls.
Artikelförfattare
Susann Thomasson, WSP
Robert Nilsen, Trafikkontoret, Göteborgs Stad
Jonas Frid, WSP
Artikeln är publicerad i Bygg & teknik nr 5/19.
Teckna en prenumeration
Dela på:





