• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / BETONG / Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar

Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar

19 november, 2021

Figur 1: Solna U-tunnel avstängd under entrepre­nad i juli 2021.

I system av infrastruktur finns det ofta anläggningar vilka är mer komplicerade att utföra DoU-arbeten i än andra av systemet. Orsaken kan vara teknik (till exempel spännbetongkonstruktioner) läge (tunnlar, broar över vatten, farled, järnväg och dylikt), stora trafikmängder, svårigheter att omleda trafik, behov och möjlighet för ersättningstrafik, arbetsmiljö, störningar av kringboende och dylikt. Järnvägstunnlar i tättbebyggda områden är ofta typexempel på komplexa anläggningar vilka är komplicerade att utföra DoU-arbeten i.

Generellt är det relativt enkelt att identi­fiera dessa anläggningar så­väl vid nyuppförande som vid DoU-arbeten och flertalet av de parametrar som styr graden av komplexitet är idag väl kända. LCC och LCA är två verktyg vilka kan nyttjas för att erhålla ett tyd­ligt beslutsunder­lag huruvida det är samhällsekonomiskt lönsamt att utforma de blivande eller de repa­rerade anläggning­arna så att stora delar av framtida DoU-arbeten kan und­vikas och/eller förenklas. 

Beakta även LCC och LCA i DoU

Vid analyserna är det mycket viktigt att rationellt se alla kostnader och all miljö­påverkan som uppkommer vid framtida DoU och således inte endast kostnader och miljöpåverkan av entreprenaden. Typiska kostnader som ofta negligeras vid LCC-analyser avseende framtida DoU-arbeten är utökade inspektioner och utredningar inför systemhandlingar, pro­jektering, vägtrafikutredningar, järnvägs­trafiksutredningar, omledningskost­nader (hjälparbeten), ersättningstrafik och övriga byggherrekostnader. Om dessa kostnader inkluderas på ett objektivt sätt med en realistisk kalkylränta påvisas ofta att merkostnader på enstaka procent vid uppförande eller DoU-åtgärder är (mycket) lönsamma. Motsvarande resultat erhålles ofta även med hänsyn till miljön vid en LCA-analys om den förlängda livslängden och det reducerade underhållsbehovet inkluderas i kalkylen. 

Föreliggande artikel beskriver hur alter­nativa metoder och material nyttjats för att, med korta avstängningstider, avhjälpa driftsproblem samt ersätta befintliga äl­dre bergförstärkningar med moderna berg­förstärkningar i mycket hårt trafikerade järnvägstunnlar. Vid utredningsarbetet (pågått intermittent mellan 2007 till och med 2018) noterades att möjligheterna att erhålla längre sammanhängande av­stängningar var begränsade samt att trafikpåverkan var mycket stor. Under ut­redningsarbetet insågs därför att de åt­gärder som behöver utföras bör (om möjligt) anpassas så att tunnelns framtida DoU-behov begränsas i så stor utsträck­ning som möjligt. 

Den äldsta tunneln i Solna (U-tunneln, cirka 420 m lång) är drygt 110 år gammal och dess funktion år 2020 bedöms vara minst lika viktig som när den invigdes. Behovet av tunnelns funktion bedöms inte heller reduceras i framtiden utan snarare (om möjligt) öka varför valda metoder och material bör erhålla så lång livslängd som möjligt.

För att starkt reducera behovet av framtida DoU-åtgärder samt hantera vissa riskfyllda arbetsmoment valdes alternativa lösningar och material som till exempel rostfria bergbult med brickor och muttrar, säkring av befintliga förstärkningsvalv av betong i förstärkt bergmassa, rostfria infästningar av dräner, ersätta befintliga inslagsvalv med modern bergförstärkning (systembult och sprutbetong) samt rost­fria skyddstak.

Läs hela artikeln i Bygg & teknik 6/2021.

Artikelförfattare:
Jonatan Paulsson-Tralla, Betong- och stålteknik AB
Johan Ädling, Trafikverket
Lars Österlund, Conpal AB

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö – för ytbehandling av bärverk av betong
    Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö –…
  • Digitala Heta Arbeten®
    Digitala Heta Arbeten®
  • ”Väsentlig rubbning” i entreprenader
    ”Väsentlig rubbning” i entreprenader
  • Vem ansvarar för vad i bostadsrättsföreningens byggnader?
    Vem ansvarar för vad i bostadsrättsföreningens byggnader?
  • Hantering av ÄTA-Arbeten enligt AB04 och ABT06
    Hantering av ÄTA-Arbeten enligt AB04 och ABT06
  • Getingmidjans nya bro över Norrström
    Getingmidjans nya bro över Norrström
  • Fjärrkontroll av betongsilor baserad på UAV och datorseende
    Fjärrkontroll av betongsilor baserad på UAV och datorseende
  • Hamnplaner, stadsutveckling och geofysiska undersökningar
    Hamnplaner, stadsutveckling och geofysiska undersökningar

Inlagd i: BETONG, Ur senaste numret 2

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Klimatanpassat byggande

I det här numret har vi fem artiklar om klimatanpassad betong. En anledning är att klimatanpassat byggande börjar bli ”på riktigt” för byggbranschen. Något som vi på allvar måste ta tag i inom alla materialslag och i alla typer av byggnader och infrastrukturprojekt. Det räcker inte att allt fler kommuner och beställare går ut och säger att de nu har klimatanpassat sina projekt för att … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

GD 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

En ny bok om betong

Betong - material, konstruktion, åtgärder, skador, arkitektur, historia, framtagen vid Hantverkslaboratoriet vid Göteborgs universitet. Bakom står bland andra Sven Olof Ahlberg som för tio år sen … [Läs mer...]

Hållbarhet till en ny nivå genom att bygga hus av hus

Hållbarhetshuset, den första pilotbyggnaden inom ”Återhus - att bygga hus av hus”, står nu klar i de nya stadskvarteren Haga Norra i Arenastaden. Hållbarhetshuset består av cirka 70 procent återbrukat … [Läs mer...]

Sverige tar över europeisk standardisering av träskydd

Sverige tar över ansvaret för den europeiska kommitté, CEN-kommit­tén, som tar fram och förvaltar standarder för beständigt trä och träba­serade produkter. – Formellt ska det inte påverka arbetet med … [Läs mer...]

Vinnarna i Årets Fasad 2022 utsedda under Fasadforum

Den 10 november under Fasadforum som i år genomfördes i Bryggarsalen i Stockholm, tillkännagavs pristagarna av Årets Fasad 2022! Vinnarna är: Årets Fasad 2022 i kategorin Årets … [Läs mer...]

Vad menar vi med klimatneutralitet?

Kan vi med säkerhet säga att ett bygg- och anläggningsprojekt är klimatneutralt? Och hur beräknar vi egentligen det? WSP har tillsammans med Skanska och Peab tagit initiativ till att ta fram en … [Läs mer...]

Ny betongfabrik byggs med hybridkonstruktion

Den tyska elementtillverkaren Brüninghoff valde prefabricerade väggelement i trä tillverkade av Kerto LVL till sin nya betong­fabrik. Byggsektorn står för en stor del av utsläppen som på­verkar … [Läs mer...]

Svenska Betongföreningens guldmedalj 2022

Motivering: Professor Tang Luping har över 30 års erfarenhet av forskning om cementbaserade material, särskilt inom området betongs hållbarhet och beständighet. Han har utvecklat en testmetod som … [Läs mer...]

Silverbalken till Ronny Södergren

Silverbalken är Stålbyggnadsinstitutets utmärkelse för speciellt framträdande insatser för stålbyggandets utveckling. Ur moti­veringen: ”Ronny Södergren tilldelas Silverbalken 2022 för att han under … [Läs mer...]

Excellence in Civil Engineering 2022

Andreas Lindelöf är bara 34 år men har utvecklats till en av landets tyngsta experter på höghus. Nu tilldelas han Samhällsbyggarnas pris Excel­lence in Civil Engineering 2022. Andreas Lindelöf har … [Läs mer...]

Årets vinnare i Sweden Green Building Awards

Den 27 oktober gick 2022 års Sweden Green Building Awards av stapeln på Norra Latin i Stockholm. Priserna delas ut årligen av SGBC till aktörer och individer som på ett utmärkt sätt bidragit och … [Läs mer...]

Först ut i Sverige med unik bergvärmelösning

Geolo är en unik bergvärmelösning för byggproduktion som kraftigt minskar energianvändningen. Resona och Raksystems Climate Solutions har i dagarna signerat ett samarbetsavtal för att nyttja lösningen … [Läs mer...]

Nytt verktyg minskar materialåtgången i byggprojekt

Cembrit och Nordic BIM Group lanserar tillsammans Smart Facade Tool, ett designverktyg för fasader som ökar kvaliteten, sparar kostnader och minskar materialåtgången i byggprojekt. Smart Facade Tool … [Läs mer...]

Miljöbyggnad iDrift 2.0 – ett verktyg för hållbarhetsarbetet i befintliga byggnader

Miljökraven för byggnader ökar och dagens förvaltare är viktiga nyckelspelare i att framtidssäkra det befintliga fastighetsbeståndet. SGBC:s egenutvecklade system Miljöbyggnad iDrift lanserades 2020 … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.