• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / BETONG / Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar

Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar

19 november, 2021

Figur 1: Solna U-tunnel avstängd under entrepre­nad i juli 2021.

I system av infrastruktur finns det ofta anläggningar vilka är mer komplicerade att utföra DoU-arbeten i än andra av systemet. Orsaken kan vara teknik (till exempel spännbetongkonstruktioner) läge (tunnlar, broar över vatten, farled, järnväg och dylikt), stora trafikmängder, svårigheter att omleda trafik, behov och möjlighet för ersättningstrafik, arbetsmiljö, störningar av kringboende och dylikt. Järnvägstunnlar i tättbebyggda områden är ofta typexempel på komplexa anläggningar vilka är komplicerade att utföra DoU-arbeten i.

Generellt är det relativt enkelt att identi­fiera dessa anläggningar så­väl vid nyuppförande som vid DoU-arbeten och flertalet av de parametrar som styr graden av komplexitet är idag väl kända. LCC och LCA är två verktyg vilka kan nyttjas för att erhålla ett tyd­ligt beslutsunder­lag huruvida det är samhällsekonomiskt lönsamt att utforma de blivande eller de repa­rerade anläggning­arna så att stora delar av framtida DoU-arbeten kan und­vikas och/eller förenklas. 

Beakta även LCC och LCA i DoU

Vid analyserna är det mycket viktigt att rationellt se alla kostnader och all miljö­påverkan som uppkommer vid framtida DoU och således inte endast kostnader och miljöpåverkan av entreprenaden. Typiska kostnader som ofta negligeras vid LCC-analyser avseende framtida DoU-arbeten är utökade inspektioner och utredningar inför systemhandlingar, pro­jektering, vägtrafikutredningar, järnvägs­trafiksutredningar, omledningskost­nader (hjälparbeten), ersättningstrafik och övriga byggherrekostnader. Om dessa kostnader inkluderas på ett objektivt sätt med en realistisk kalkylränta påvisas ofta att merkostnader på enstaka procent vid uppförande eller DoU-åtgärder är (mycket) lönsamma. Motsvarande resultat erhålles ofta även med hänsyn till miljön vid en LCA-analys om den förlängda livslängden och det reducerade underhållsbehovet inkluderas i kalkylen. 

Föreliggande artikel beskriver hur alter­nativa metoder och material nyttjats för att, med korta avstängningstider, avhjälpa driftsproblem samt ersätta befintliga äl­dre bergförstärkningar med moderna berg­förstärkningar i mycket hårt trafikerade järnvägstunnlar. Vid utredningsarbetet (pågått intermittent mellan 2007 till och med 2018) noterades att möjligheterna att erhålla längre sammanhängande av­stängningar var begränsade samt att trafikpåverkan var mycket stor. Under ut­redningsarbetet insågs därför att de åt­gärder som behöver utföras bör (om möjligt) anpassas så att tunnelns framtida DoU-behov begränsas i så stor utsträck­ning som möjligt. 

Den äldsta tunneln i Solna (U-tunneln, cirka 420 m lång) är drygt 110 år gammal och dess funktion år 2020 bedöms vara minst lika viktig som när den invigdes. Behovet av tunnelns funktion bedöms inte heller reduceras i framtiden utan snarare (om möjligt) öka varför valda metoder och material bör erhålla så lång livslängd som möjligt.

För att starkt reducera behovet av framtida DoU-åtgärder samt hantera vissa riskfyllda arbetsmoment valdes alternativa lösningar och material som till exempel rostfria bergbult med brickor och muttrar, säkring av befintliga förstärkningsvalv av betong i förstärkt bergmassa, rostfria infästningar av dräner, ersätta befintliga inslagsvalv med modern bergförstärkning (systembult och sprutbetong) samt rost­fria skyddstak.

Läs hela artikeln i Bygg & teknik 6/2021.

Artikelförfattare:
Jonatan Paulsson-Tralla, Betong- och stålteknik AB
Johan Ädling, Trafikverket
Lars Österlund, Conpal AB

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö – för ytbehandling av bärverk av betong
    Tids- och kostnadseffektiva metoder med god arbetsmiljö –…
  • Lidköping Energi ökar brandsäkerheten med Heta Arbeten Premium
    Lidköping Energi ökar brandsäkerheten med Heta Arbeten…
  • Digitala Heta Arbeten®
    Digitala Heta Arbeten®
  • ”Väsentlig rubbning” i entreprenader
    ”Väsentlig rubbning” i entreprenader
  • Digitala Heta Arbeten<span style="font-size: 12pt;"><sup>®</sup></span> – en självklarhet för pappersbruket
    Digitala Heta Arbeten® – en självklarhet för pappersbruket
  • Vem ansvarar för vad i bostadsrättsföreningens byggnader?
    Vem ansvarar för vad i bostadsrättsföreningens byggnader?
  • Hantering av ÄTA-Arbeten enligt AB04 och ABT06
    Hantering av ÄTA-Arbeten enligt AB04 och ABT06
  • Getingmidjans nya bro över Norrström
    Getingmidjans nya bro över Norrström

Inlagd i: BETONG, Ur senaste numret 2

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Stå upp i motvinden!

ätta steg efter den avslutande båtturen under Stockholms broar. Det var lite motvind ute på däcket när man var ute och kikande på kommande utmaningar för brobyggare och ingenjörer. Det blir riktigt spännande att bygga en helt ny Danviksbro som ska se ut som den gamla. Men Stefan Engdahl från Trafikverket presenterade rader av kommande stora infrastrukturprojekt som kräver ingenjörer för … [Läs hela ledaren...]

Event

Bro- och anläggningsdagen

3 maj anordnar Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm. Dagen inleds klockan 13 med föreläsningar. Därefter bjuds det på underhållning med Bo Kaspers Orkester. Kvällen avslutas med buffé ombord på M/S Sjöbris där vi åker en tur och tittar på några utvalda broar i Stockholm. Program: • Några utvecklingsprojekt inom bro/anläggningsbyggande, […]

Byggnytt

SBUF firade 40 år med Årets innovation

På SBUFs 40-årsjubileum på Kungliga Musikhögskolans presen­terade företrädare för branschen hur forskningen då, händer nu. Men framför allt delades Årets Innovation ut till Ny mätmetod för … [Läs mer...]

Bro- och anläggningsdagen

Den 3 maj anordnade Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm med sju intressanta och varierande föreläsare. Såväl aktuella vattenbyggnadsprojekt och … [Läs mer...]

Ny ljudmätare från Rion

• IEC 61672-1 klass 1. • Stor och tydlig touchdisplay med enkelt användargränssnitt. • Robust och smidigt format. • Loggfunktion med wave ljudinspelning. • Frekvensanalys i oktav/tersband eller … [Läs mer...]

Bästa examensarbetet i brobyggnad

 Under Bro- och anläggningsdagen delades Structorstiftelsen ut ”Bästa examensarbetet i brobyggnad” till Cecilia Hallgren och Vilma Johansson. Ur motiveringen:  Examensarbetet handlar om att minimera … [Läs mer...]

Ny 3D-karta visar Stockholms oljudshärdar

Buller i stadsmiljö är ett stort samhällsproblem och påverkar många storstadsbors hälsa. I Stockholm har man sedan flera år arbetat med att kartlägga buller och nu tas nästa steg. I april publiceras … [Läs mer...]

Nordbyggs guldmedalj till byggsystemet BiteLock

Nordbyggs guldmedalj för årets mest innovativa produktnyhet 2023 har tilldelats Woodbe. Dess patenterade byggsystem BiteLock imponerar med självlåsande infästningsteknik inspirerat av Lego. Start … [Läs mer...]

Ny handbok för framtidens hållbara byggande

Samhället står inför en stor om­ställning och för att kunna nå klimatmålen måste byggandet bli mer hållbart. Hur det ska ske i praktiken beskrivs i boken Byggekologi – kunskaper för ett håll­bart … [Läs mer...]

Nya AMA Anläggning 23 är här

Efter tre års arbete är en ny generation av AMA Anläggning klar. Bland nyheterna finns vägledning för hantering av mas­sor, dagvattenhantering via regnbädd och möjlig­het till större andel … [Läs mer...]

Ny innovativ bullerdämpare

Wavebreaker AB är startupföretaget från Lerum som under 5 år har utvecklat en ny innovativ bullerdämpare för trafikbuller i urbana miljöer med fokus på järnväg. Nu lanserar man den patentsökta … [Läs mer...]

Uppdaterad tryckmätare i jakten på energibovar

DM32X är en ny, digital tryck- och differenstryckmätare för luft­täthetsprovning i innemiljöer och ventilationskanaler. Mätaren är fullmatad med den senaste tekniken och en rad funktioner som bidrar … [Läs mer...]

Lösningar för markskruvar

GroundPlug® Easy Mounting System™ lanserar sina produkter på den svenska marknaden, som kommer att vara tillgänglig för alla byggare i Sverige, oavsett om de är proffs eller gör-det-självare. … [Läs mer...]

Brandsäker takisolering för solpaneler

Solpaneler på tak bidrar till hållbar och tillgänglig elproduktion, men det ställer samtidigt höga krav på takets konstruktion. Stenullsproducenten ROCKWOOL lanserar nu Toprock Dura System, ett … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.