
Studerat referensobjekt, Ullevi i Göteborg. Foto: Jorma Valkonen.
– studie av hävningsförlopp och potentiella följdeffekter
Mellan år 2001-2005 utförde Skanska entreprenad J2 som en del av projektet Götatunneln i Göteborg. I beställarens kravdokument specificerades storleken på det kontakttryck mot bottenplattan som kunde orsakas av kvarstående, ”inlåst”, hävning efter pålning, schaktning samt gjutning och förankring av bottenplattan. Detta kontakttryck benämns hädanefter svälltryck. I samband med Skanskas anbudsarbete för Marieholmstunneln i Göteborg, vilket år 2015 bedrevs parallellt med ett flertal husprojekt med 1-2 källarvåningar under mark, aktualiserades frågeställningen på nytt. På Skanskas konstruktionsavdelning beslutades därför i interna riktlinjer att, även för byggnader med källare, beakta svälltryck vid risk för inlåst hävning. Beslutet fattades som en försiktighetsprincip innan vidare utredning då det saknas branschgemensamma riktlinjer för bedömning av uppkomst och storleksordning av svälltryck. Hösten år 2015 togs de första initiativen till ett utvecklingsprojekt som så småningom utmynnade i SBUF-projektet ”Svälltryck på grund av avlastning i lös lera” [1] vilket sammanfattas i denna artikel.
Artikelförfattare:
Johannes Tornborg
Skanska Teknik,
Anläggning och Geoteknik i Göteborg
Torbjörn Edstam
Skanska Teknik,
Anläggning och Geoteknik i Göteborg
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 1/18






