Vårt samhälle förändras konstant och trenden går tydligt mot växande stadskärnor. Vägar och järnvägar anläggs närmare fastigheter och blir allt mer trafikerade. Dessutom byggs fastigheter allt högre och tätare. Brusnivån i städerna ökar. Tysta stadsområden försvinner. Samtidigt behöver samhället och byggherrarna leverera bostäder med hög standard. Hur hanterar vi problematiken och hur minimerar vi oljud från trafik och byggverksamhet?
Byggytan i statskärnområden räcker inte längre till. För att lösa trafikflödets utmaningar söker politiker och stadsplanerare efter hållbara lösningar. En möjlighet, som vi ser exempel på över hela landet, är att bygga trafikleder under stadsytan och bostäder över befintliga trafikleder.
Att anlägga trafikleder under stadsytan är en fantastisk möjlighet. Men samtidigt ställs det höga krav på såväl konstruktionen som byggprocessen för att lösningen verkligen ska bli hållbar. Ljud och vibrationer som sker genom aktiviteter under marken försvinner inte, utan strålar genom väggar och bjälklag för att sedan nå den som nyttjar fastigheten. Fenomenet att vibrationer i mark överförs till byggnader och genererar hörbart ljud kallas för stomljud.
Vad är stomljud och hur upplevs det?
Idag byggs fastigheter med modern arkitektur. Nya material, tekniska lösningar och byggsätt används för att uppnå fasadisolering av högsta grad. När ett bostadshus byggs nära en väg transporteras inte bara oljud från trafik utan även vibrationer från vägen fortplantas i väggar och bjälklag som i sin tur strålar ljud.
Till skillnad från luftburet ljud har stomljudet mer lågfrekvent innehåll och kan ibland uppfattas med hela kroppen. Även med stängda fönster och dörrar, kan vi känna och höra passerande trafik utanför och under en byggnad. Byggnader har ingen tyst sida och ljudet fortplantar sig upp genom byggnadsstommen.
Stadsbor som bor nära väg- eller spårväg påstår ofta att de vänjer sig vid störande trafik. Mentalt, kan vi kan anpassa och lära oss att leva med dessa ljud. Men vad många inte känner till är att kroppen inte anpassar sig. Forskare har redan under 70-talet varnat för negativa effekter och det pågår fortfarande forskning som visar att trafikrelaterat stomljud bland annat förändrar hjärtfrekvensen. Enligt WHO reagerar kroppen omedvetet på stomljud som med tiden leder till hälsorisker.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 4/20.
Artikelförfattare
Mats Hammarqvist, Efterklang
Penka Dinkova, Efterklang






