Artikelförfattare: Lennart Nilsson och Yvet Martin, PE Teknik & Arkitektur
Som akustikkonsult får man en ganska god och bred inblick i de bullerproblem som finns i samhället. Den allmänna uppfattningen i samhället är att trafik är det stora problemet. Sanningen är att ytterst få klagomål rör trafikbullret. Det är dessutom i avtagande eftersom antalet elbilar i stor utsträckning ersätter fordon med förbränningsmotor. Elbilar har i stället fått ett annat klagomål att de är för tysta och att fotgängare inte uppmärksammar dem.
De allra flesta klagomål handlar om installationsbuller som kan vara ventilationsbuller, pumpar, värmepumpar, cirkulationspumpar, med mera. Ventilationen får ofta indirekta klagomål på grund av att den som är störd inte kan identifiera störningen utan klagar enbart på ett allmänt lågfrekvent brummande. Man har dessutom uppfattningen att det alltid brummar mer på natten. Mätningar visar att så är inte fallet utan ljudet finns i samma omfattning dygnet runt.
Upplevelsen av att bullret ökar på natten beror på att när kroppen går i vila så skärps hörselsinnet kraftigt med ökad känslighet för bakgrundsbullret. Det entoniga lågfrekventa bullret irriterar också i ökad grad ju längre tid man utsätts för det. Orsaken till detta buller är mycket ofta just installation av ventilationsanläggning. Ljudet från denna kan vara stomljud i hela stommen eller ljudläckage via klena bjälklag och väggar eller kanalljud beroende på underdimensionerade ljuddämpare.
Anledningen till alla dessa problem avseende ventilationssystem beror på att de dimensioneras och projekteras i huvudsak ur ett dBA perspektiv. Låga frekvenser saknar i stor utsträckning data och om det finns data så är osäkerheten i dessa mycket stor. Ljuddämpare är nästan alltid felaktig dimensionerade och placerade.
Ljuddämpare av olika slag
Ljuddämpare används i diverse olika tilllämpningar som kan vara ventilation, bilmotorer och andra motorer som till exempel reservkraftaggregat och fartygsmotorer. Det kan också användas i små motorer som till exempel i en gräsklippare eller motorsågar. Den enklaste typen av ljuddämpare är expansionsdämpare där kanalen plötsligt ökar kraftigt i volym vilket ger upphov till förlust av ljudenergi när kanalen åter smalnar av. Ljuddämpare används till och med i skjutvapen. Principen är att luftgaser skall kunna transporteras i ett rör eller kanal med så små förluster som möjligt men ljudnivån skall sänkas i önskad omfattning.
I bilmotorer och kanalsystem på ventilation används en absorberande genomströmnings ljuddämpare som består av en stark perforerad kanal eller någon typ av transparant hölje som är omgivet av absorberande material. Denna typ av dämpare har relativt små genomströmningsförluster som ger upphov till tryckfall. Ju längre den är och ju tjockare absorbenten är, så har denna ljuddämpare bättre absorption.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 3/22
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på:





