• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / JURIDIK / Entreprenörens rätt att avhjälpa fel i konsumententreprenader

Entreprenörens rätt att avhjälpa fel i konsumententreprenader

11 april, 2019

Entreprenören har vid sidan om sin skyldighet att avhjälpa konstaterade fel i en entreprenad också en rätt att få avhjälpa felen. En situation som ibland uppstår är att konsumenten inte vill att entreprenören ska få avhjälpa felen eller att denne ställer krav på hur avhjälpande ska ske. Den här artikeln reder ut vilka rättigheter entreprenören har i dessa lägen.

För alla konsumententreprenader gäller Konsumenttjänstlagen (”KtjL”). Ofta kompletteras bestämmelserna i KtjL i Hantverkarformulär, genom ABS 09/18 eller genom annat avtal mellan parterna, men det är inte möjligt att med bindande verkan i förväg avtala om villkor som är mindre förmånliga för konsumenten än de som gäller enligt KtjL. Utgångspunkten för den här artikeln är därför vad som gäller enligt KtjL.
Konsumenten har rätt att kräva avhjälpande av (nästan) alla fel i entreprenörens arbete. Men entreprenören har också en rätt att avhjälpa reklamerade fel trots att konsumenten inte kräver det och till och med som huvudregel mot konsumentens uttryckliga vilja. För att konsumenten ska ha rätt att avvisa avhjälpandet krävs att konsumenten har ett särskilt skäl. Denna regel ska tolkas restriktivt och det bör kräva speciella förhållanden hos konsumenten, till exempel att denne är i akut behov av entreprenadobjektet (i dess felaktiga skick) eller att entreprenören visat markant bristande kompetens. Ofta är det just bristande förtroende som gör att konsumenten vägrar ett avhjälpande. Det ska dock vara fråga om just en markant brist på kompetens. Exempel som nämnts är att entreprenören har ”visat allvarlig oskicklighet när tjänsten utfördes, uppträtt störande, visat bristande hederlighet eller på annat sätt åsidosatt konsumentens intressen, så att denne med fog kan göra gällande att han inte har förtroende för näringsidkaren personligen eller för näringsidkarens kompetens”.
Erfarenhetsmässigt överskattar konsumenter ofta sin rätt att vägra avhjälpande.

Konsumenten har inte heller rätt att ”skärpa” kraven på avhjälpandearbetena i förhållande till vad som följer av lag eller parternas avtal och entreprenörens vägran att acceptera sådana eventuellt skärpta krav från konsumentens sida utgör inte skäl för konsumenten att avvisa avhjälpandet. En konsument som utan något särskilt skäl avvisar ett erbjudande om avhjälpande, kan inte göra gällande vare sig prisavdrag eller hävning i anledning av felet.
Det finns två frister att förhålla sig till för en entreprenör som önskar bibehålla sin rätt att avhjälpa fel. Entreprenören måste erbjuda avhjälpande utan uppskov efter det att reklamation kommit entreprenören tillhanda. ”Utan uppskov” är en snäv tidsfrist som i lagstiftningsarbetet sagts motsvara termen ”genast”. Fel som tagits upp i utlåtande över slutbesiktning behöver inte reklameras särskilt utan fristen gäller då istället från det att utlåtandet kommit entreprenören tillhanda.
När sedan erbjudandet lämnats utan uppskov ska avhjälpandet ske inom skälig tid efter det att konsumenten har gett näringsidkaren tillfälle till det. Tillfälle anses ha getts när entreprenadplatsen ställts till förfogande vid en tidpunkt som skäligen bör godtas av entreprenören. Normalt bör det räcka att konsumenten ger näringsidkaren ett par, tre skäligen godtagbara tider. ”Skälig tid” beror på omständigheterna i det specifika fallet. Utgångspunkten är konsumentens perspektiv men omständigheter såsom force majeure och otjänligt väder kan spela in liksom felets art och antalet fel. En tumregel som ibland används är två månader och det är också den frist som anges i ABS 09 och ABS 18 inom vilken entreprenören har att avhjälpa fel noterade vid slutbesiktning. Det är därför rimligt att utgå från att två månader är den frist som gäller om det varken föreligger skäl för kortare eller längre tid.
Syftet med avhjälpandepåföljden är att tjänsten ska bli avtalsenlig. Felet ska alltså åtgärdas på sådant sätt att det inte längre utgör ett fel. Ett avtalsenligt utförande innefattar ofta också ett fackmässigt utförande men felbegreppet är vidare och inbegriper till exempel också vad som avtalats mellan parterna. Om avhjälpandet inte vid första försöket lyckas får entreprenören som huvudregel ytterligare en chans att avhjälpa om denne erbjuder det. Även det andra avhjälpandet ska då ske inom skälig tid. Efter två misslyckade avhjälpandeförsök har dock konsumenten som utgångspunkt rätt att avvisa ytterligare erbjudanden. ”Skälig tid” vid det andra avhjälpandet riskerar att anses kortare än vid det första eftersom bedömningen ska ske utifrån konsumentens situation.

Sammanfattningsvis

Det finns goda möjligheter för en entreprenör att mot konsumentens vilja få avhjälpa fel i det utförda arbetet men det finns då frister att iaktta. Det finns starka skäl att göra gällande avhjälpanderätten och att dokumentera noga att erbjudande om avhjälpande lämnas, dels eftersom avhjälpande ofta är långt mer förmånligt ekonomiskt än alternativet att konsumenten låter avhjälpa felet med annan entreprenör på den förste entreprenörens bekostnad, men också eftersom entreprenören helt kan gå fri från ansvar för avhjälpandekostnader om det kan visas att ett erbjudande om avhjälpande lämnats som orättfärdigt avvisats av konsumenten.

Artikelförfattare
Jerker Hällqvist
Göteborgs Advokatbyrå AB

Artikeln är publicerad i Bygg & teknik nr 3/19

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Kan entreprenören vara skyldig att avråda från ett utförande som beställaren föreskrivit?
    Kan entreprenören vara skyldig att avråda från ett utförande…
  • Fast pris, takpris, löpande räkning eller budgetpris – viktigt att känna till skillnaderna
    Fast pris, takpris, löpande räkning eller budgetpris –…
  • Vem ansvarar för vad i bostadsrättsföreningens byggnader?
    Vem ansvarar för vad i bostadsrättsföreningens byggnader?
  • ”Väsentlig rubbning” i entreprenader
    ”Väsentlig rubbning” i entreprenader
  • Nya regler i bostadsrättslagen
    Nya regler i bostadsrättslagen
  • Hantering av ÄTA-Arbeten enligt AB04 och ABT06
    Hantering av ÄTA-Arbeten enligt AB04 och ABT06
  • Fullmakter inom entreprenadkontrakt
    Fullmakter inom entreprenadkontrakt
  • Vad är fackmässigt?
    Vad är fackmässigt?

Inlagd i: JURIDIK, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det är en ny värld vi lever i

Det är en ny tid vi lever i. Livet efter corona var inte som att gå tillbaka till det gamla, det var att gå in till en helt annan värld visade det sig. Vi som varit med ett tag känner till stor del igen oss, men för många är det märkliga saker som dyker upp i vardagen.  I den världen presenterar TV-metrologerna även elpriset tillsammans med hur vädret ska bli i morgon och den närmsta … [Läs hela ledaren...]

Event

Bro- och anläggningsdagen

3 maj anordnar Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm. Dagen inleds klockan 13 med föreläsningar. Därefter bjuds det på underhållning med Bo Kaspers Orkester. Kvällen avslutas med buffé ombord på M/S Sjöbris där vi åker en tur och tittar på några utvalda broar i Stockholm. Program: • Några utvecklingsprojekt inom bro/anläggningsbyggande, […]

Byggnytt

Boverkets generaldirektör får förlängt förordande

Regeringen har beslutat att Anders Sjelvgren får förlängt förordande som generaldirektör tre år till. Anders Sjelvgren tillträdde som generaldirektör år 2017. – Jag är glad att ha fått regering­ens … [Läs mer...]

Testa att registrera en klimat- deklaration i Boverkets nya e-tjänst

E-tjänsten ”Registrera en klimatdeklaration” finns nu i en version där du kan testa att fylla i de uppgifter som efterfrågas i en klimatdeklaration och klicka dig igenom stegen i e-tjänsten utan att … [Läs mer...]

Forskningen då – händer nu: För en hållbar byggbransch

SBUF fyller 40 år 2023. Vi firar genom att visa hur forskningen då ger resultat nu, och in i framtiden. I filmen lyfter vi resultat inom hållbarhet, återbruk och klimatdata, från 1983 fram till idag. … [Läs mer...]

Boverkets begreppsbank – ny tjänst för en enhetlig terminologi

Nu finns Boverkets begreppsbank, en ny tjänst där Boverket samlar termer och begrepp kopplat till plan och bygglagen, PBL. Boverkets begreppsbank stödjer en enhetlig hantering av terminologi för alla … [Läs mer...]

Svensk brobyggnadsforskning sprids

Peter Collin, LTU, höll den 15 februari ett föredrag för Singapores konstruktörer, anordnat av Singapore Structural Steel Society. Föredraget berörde tre av LTUs forskningsprojekt som han till­sammans … [Läs mer...]

Vänta med att tillämpa den andra generationens eurokoder

Publiceringen av den andra generationens eurokoder har nu påbörjats av SIS. Boverkets föreskrifter och allmänna råd (BFS 2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder) samt … [Läs mer...]

Robert Hällmark blev Årets Brobyggare 2022

På Brobyggardagen 30 januari delades Årets Brobyggare ut till Robert Hällmark, adjungerad professor i byggkonstruktion vid LTU samt senior teknisk specialist på Trafikverket. Juryns moti­vering: Årets … [Läs mer...]

Växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa. Woodsafe investerar 20MSEK i ökad kapacitet med start våren 2023. Investeringen omfattar bland annat två … [Läs mer...]

SGBC lanserar BREEAM-SE v6.0

Sweden Green Building Council (SGBC) lanserar BREEAM-SE v6.0 New Construction, en ny generation av det internationella certifieringssystemet BREEAM, anpassat efter svenska krav och förhållanden. … [Läs mer...]

Nytt kompetenscentrum för vägteknik

För att säkerställa en långsiktig kunskapsförsörjning har Trafikverket tagit initiativ till och beslutat att finansiera ett kompe­tenscentrum för vägteknik.  – För att åstadkomma ett effektivt och … [Läs mer...]

Utställning: Samtidigt i stadens utkanter

Se hur utkanterna av Stockholm såg ut vid tiden för bygget av Stadshuset på utställningen på Stadsmuseet i Stockholm under 11 februari – 24 september 2023, fri entré.  Här får du i fotografier … [Läs mer...]

Skanska-professorn bildar bro till det akademiska

Helén Broo är nyutnämnd professor i broteknik på Chalmers och fick dess­utom nyligen ett stort stipendium från Skanskas egen utbildningsstiftelse.  – Professuren blir en viktig länk för samverkan … [Läs mer...]

Lyckade tester med återvunnen betong

Håldäck med återvunnen betong håller samma kvalitet som vid traditionell produktion. Det visar Byggelements tester. Vid betongtillverkning uppstår alltid ett visst materialspill. Byggele­ment har nu … [Läs mer...]

Ny chef för Efterklang

Albin Hedenskog tillträdde som chef för Efterklang, part of AFRY, den 1 februari 2023. Han kommer senast från WSP där han varit ansvarig för verksamheten för akustik och luftkvalitet. Tillsammans med … [Läs mer...]

Ny satsning för energieffektiv renovering inom bygg och installation

I ett gemensamt initiativ lyfter Byggföretagen, Installatörs­företagen och Energieffektiviseringsföretagen kunskapen om energi­effektiv renovering. Det görs genom en kostnadsfri webbi­narie­serie och … [Läs mer...]

Tumstocken – en världsprodukt i var mans hand

Alla människor har en tumstock! En historisk, unik, svensk produkt som fortfarande tillverkas med samma grundkon­struktion trots all utveckling och stora förändringar i värl­den. Det är över 100 år … [Läs mer...]

Bidrar till uppbyggnaden av bostäder i Ukraina

Sweco har fått uppdraget att leda upphandlingen samt stödja byggnation av bostäder i sex städer i västra Ukraina. Syftet är att på kort tid tillgodose internflyktingars behov av bostäder, värme, … [Läs mer...]

Årets Bok i samhällsbyggnadsbranschen är utsedd

En jury har utsett Årets Bok i samhällsbyggnadsbranschen 2022. Priset tilldelas den bok som under året bäst förmedlar och tillgängliggör kunskap. Årets vinnare är Återbruk av byggmaterial av … [Läs mer...]

Ventilerad fasad

Ventilerad fasad erbjuder stor designfrihet och mångsi­dighet. Valet av lämpliga fasadlösningar är därför lika mång­sidigt för att säkerställa att varje fasad är säkert förankrad i den bärande … [Läs mer...]

Innovativa takpannor som värnar om miljön

Nu lanserar BMI Sverige, en av Europas främsta leverantörer inom tak, en ny innovativ ytbehandling på alla sina betongtakpannor. Den nya ytbehandlingen är snällare mot miljön, samtidigt som den ger … [Läs mer...]

Ny produktionslösning för energi­effektiva väggar i trä

Efter stort hemlighetsmakeri på grund av patentskydd, har Inwoco äntligen visat upp sin nya produktionsanläggning i Bengtsfors. Här produceras en unik och energieffektiv yttervägg i trä, med hög … [Läs mer...]

Sammanfogning av hybridkonstruktioner

För att nå det optimala hybridresultatet krävs optimala anslut­ningar i konstruktioner av trä och vår stomlösning DELTABEAM®. PUUCO® Timber Connections är vårt nya sortiment av an­slutningar som gör … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.