Nyutvecklade metoder kan bidra till att minska infrastrukturens CO2-utsläpp genom projektets livscykel. Detta visar ett doktorandprojekt utfört på Luleå Tekniska Universitet och finansierat av SBUF och Formas. Doktorandprojektets resultat kan bidra till utvecklingen av Trafikverkets klimatarbete.
Sedan 2016 ställer Trafikverket krav på leverantörer att minska transportinfrastrukturens CO2-utsläpp med målet att infrastrukturprojekt ska vara helt klimatneutrala senast 2045. Kraven implementeras genom att fastställa ett utgångsläge, det vill säga en förväntad utsläppsnivå för ett givet projekt, och definiera ett mål i procent för hur mycket projektets CO2-utsläpp ska minskas. Om de utsläppsminskande åtgärderna gör att målet nås kan leverantören bli berättigad till en bonus. Utsläppsnivåer beräknas för både utgångsläget, och de utsläppsminskande åtgärderna med ett verktyg utvecklat av Trafikverket, kallat Klimatkalkyl.
Nya klimatsmartare material, alternativa bränslen och optimering av infrastrukturens lokalisering är några av de möjligheter som leverantörer har till sitt förfogande för att möta klimatkraven. Dock saknar infrastukturbranschen metoder för att hantera klimatarbetet på ett övergripande sätt genom projektets gång, både i planering och genom-förande. Utvecklingen av sådana metoder medför större möjligheter för infrastrukturbranschen att minska sina utsläpp och möta klimatkrav. Detta har studerats i ett doktorandprojekt på Luleå Tekniska Universitet där nya metoder utvecklats som kan användas i olika projektfaser av ett infrastrukturprojekt för att stötta aktörer att identifiera och implementera klimateffektiva lösningar.
Artikelförfattare
Jan Krantz
Luleå tekniska universitet
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/19.
Dela på:





