Thomas Betong och Züblin Scandinavia har skrivit på avtalet för leverans av fabriksbetong och pumptjänster till projektet för Marieholmstunneln, den vägtunnel som nu byggs under Göta älv i Göteborg. Ett enligt uppgift väldigt viktigt projekt för samhället som kommer att förbättra kapaciteten i trafiksystemet runt Tingstadstunneln.
För att bygga den totalt 500 meter långa tunneln, behövs cirka 111000 kubikmeter fabriksbetong, till både tunnelelement och bottenplattor som kommer att leverera från företagets fabrik på Ringön under perioden maj 2015 till sommaren 2019.
Thomas Betong tillsammans med koncernens forsknings- och utvecklingsavdelning samarbetar med Züblin för att ta fram produkter och innovativa betonglösningar för projektet, bland annat för undervattensgjutningar som har en potential att ge både miljöbesparingar samtidigt som de är kostnadseffektiva.
10000 kubikmeter betong med alternativa bindemedel kan enligt uppgift ge upp till 1000 ton mindre koldioxidutsläpp samtidigt som kostnaden minskas.
Företaget har utfört pumptjänster sedan många år och har varit med i flera projekt med undervattengjutning. Företaget disponerar rätt pumpbilar vid Göteborgsfabriken på Ringön som säkerställer leveransflexibilitet.
– Det är ett spännande projekt som knyter an till vår historia och vi är stolta över att kunna leverera betong till ännu en älvförbindelse i Göteborg och då särskilt en så stor volym av innovativa undervattenprodukter och pumptjänster. Tänk på att leverans av 111000 kubikmeter betong kräver cirka 18500 betongbilar. Då blir det ännu viktigare att leverera en miljövänlig produkt som minskar koldioxidutsläppet genom användning av alternativa bindemedel samt att ha korta transportsträckor, säger Carina Edblad, Thomas Betongs vd.
Dela på: