Artikelförfattare: Lovisa Moritz, Trafikverket, Ordförande, IEG 2.0, Per Andersson, Transportstyrelsen, Vice Ordf. IEG 2.0 och Gunilla Franzén, Geoverkstan, Sekreterare IEG 2.0
När IEG 2.0 under år 2020 etablerades av branschen, upplevdes år 2024 med en publicerad Eurokod för geoteknik (EN1997) som en avlägsen utopi. Nu, tre år senare, har formerna för den gemensamma tillämpningen börjat ta form men mycket arbete och dialoger kvarstår. Frågan är om den gemensamma bussen, som IEG är, måste gasa ytterligare för att nå målet i tid? Denna artikel ger en inblick i hur långt IEG kommit med den gemensamma tillämpningen samt några av de utmaningar som finns längs den fortsatta färden.
I tidigare artiklar om IEG 2.0 i Bygg & teknik har IEG beskrivits med analogin att starta en avställd buss (IEG 1.0). Där det gäller att både titta bakåt och framåt, registrera bussen samt göra nödvändiga uppdateringar för att säkerställa en komfortabel resa framåt för passagerarna. Under 2021 och 2022 uppgraderades bussen succesivt med målsättningen att skapa effektiva forum för dialog och utveckling. I takt med att fler succesivt klivit på, har nya perspektiv tillförts och nya frågor med tillhörande möjligheter kommit fram.
Under 2021 och 2022 har det pågått ett intensivt arbete med att studera de grundläggande principerna i Eurokod (verifiering av säkerhet, brukbarhet, robusthet, hållbarhet och beständighet) och sakta med säkert komma närmare en test av principerna på varje stol och del av bussen. Under slutet av 2023 är målet att bruksanvisningen för flera delar av bussen ska vara på plats, så att bussen som helhet kan börja testköras. Målet för IEG är att säkerställa att bussen, oavsett destination, ger en säker och komfortabel resa.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 1/2023.
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på: