Byggandet i Sverige går mer och mer mot att vi bygger i redan bebyggda områden, ofta nära befintliga konstruktioner. Pål- och spontdrivning är i dagsläget en av de största källorna till vibrationer i tätbebyggda områden och kräver därför sträng kontroll av dess omgivningspåverkan. Kunskapen kring de inducerade markvibrationerna är dock fortfarande bristfällig, särskilt vad gäller området närmast sponten, se Deckner et al (2012) samt Deckner (2013). Med nuvarande kunskap är det därför svårt att uppskatta hur nära ett skadeobjekt man kan driva en spont, exempelvis en ledning, se figur 1. Denna artikel beskriver erfarenheterna från ett examensarbete som utförts av Claire Guillemet som är en del i ett forsknings- och utvecklingsprojekt som bedrivs vid Kungliga Tekniska högskolan (KTH), Jord- och bergmekanik. Doktorand i projektet är Fanny Deckner och forskningen syftar till att bygga upp kunskapen om vibrationer som uppkommer i samband med pål- och spontdrivning i tätbebyggda områden. Delar av arbete har tidigare publicerats i Bygg & teknik samt en licentiatavhandling, se Deckner et al (2013). Forskningen finansieras av Svenska Byggbranschens Utvecklingsfond (SBUF), NCC och Hercules Grundläggning.
Artikelförfattare är Claire Guillemet (Geomind), Fanny Deckner (NCC/KTH), Kenneth Viking (Grontmij) och Staffan Hintze (NCC/KTH).
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nummer 1-2014
Dela på: