• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING / BIG – forskning med fokus på utveckling

BIG – forskning med fokus på utveckling

1 februari, 2022

forskning med fokus på utveckling

Figur 1: BIG forskning med fokus på utveckling.
Foto: GeoVerkstan.

 

Artikelförfattare: Kenneth Viking, Trafikverket, Ordförande BIG, Carina Hultén, Trafikverket, Vice Ordförande BIG, Gunilla Franzén, BIGs sekretariat

Det började med en tanke, som gemensamt bearbetades och till sist ledde till att forskningsprogrammet BIG – Branschsamverkan i Grunden etablerades i slutet av 2013. En samverkan med fokus på geoteknisk forskning, som bidrar till; minskade kostnader för transportinfrastrukturen, att målen i AGENDA 2030 uppnås och att solidariskt verka för en geoteknisk kunskapsförsörjning av branschen. BIG har gjort en resa från att under de första åren fokusera på att bygga upp forskningssamverkan hos och mellan utförarna (SGI, Chalmers tekniska högskola, Kungliga tekniska högskolan och Luleå tekniska universitet). Till att de senare åren i allt större utsträckning söka vägar för att engagera och föra dialog med branschen, både om behov och forskningsresultat. Vad har hänt under resan från tanke till utvecklat forskningsprogram? Denna artikel ger en kort sammanfattning av utvärderingen av BIGs verksamhet som genomfördes under år 2021, samt presenterar några av de senaste forskningsresultaten.

Behovet av BIG – Branschsamverkan i Grunden

Forskning och innovation drivs av en önskan om att formulera svar på grund­läggande frågeställningar, förädla svaren till användbara principer och produkter som kan implementeras i regelverk samt tillämpning. För BIG handlar det om att bidra till svar på grundläggande fråge­ställningar relaterade till hur transporter ska bedrivas på ett hållbart, robust, funk­tionellt och kostnadseffektivt sätt, med beaktande av påverkan på såväl resenärer, gods, omgivning och samhället i stort. En förutsättning för att kunna besvara de grundläggande frågeställningarna är en förståelse för samverkan mellan olika delar av systemet som tillsammans skapar förutsättningar för transporter. Systemet omfattar både transportinfrastrukturen och yttre faktorer.

Tabell 1: BIGs tre fokusområden.

Geoteknik med grundläggning är en av delarna i systemet för transportinfra­struktur. Beroende på förutsättningarna i form av geologi, klimat och laster, inkluderas geotekniken i investerings- och underhållsprojekt för väg- och järnväg, i olika omfattning. Förenklat brukar man säga att geoteknikens målsättning är att inte synas. När geotekniken syns och skapar frågeställningar i projekten, är det oftast för att geotekniska problem uppstått. Några exempel på frågeställ­ningar är horisontella och vertikala rö­relser i bank/konstruktionen, risk för skred, omgivningspåverkan, erosion och urspolning. För att uppnå geoteknikens målsättning, att inte synas, krävs att geoteknikens kunskap om hur förutsättningarna i marken påverkar ovanför­liggande konstruktion beaktas i processen från planering till drift. Genom att utveckla kunskapsbasen inom geotekniken, kan behovet av geotekniska åtgärder fokuseras till rätt geografiska områden, geotekniken involveras i relevant omfattning i in­vestering- och underhållsprojekt, samt skadekostnaden i relation till geotekniska frågeställningar begränsas.

När BIG, Branschsamverkan i Grunden, etablerades i slutet av 2013 var det med syftet att utveckla kunskapsbasen inom geotekniken. BIG är ett av Trafikverkets forskningsprogram som i samverkan med Chalmers tekniska högskola, Kungliga tekniska högskolan, Luleå tekniska uni­versitet och Statens Geotekniska Institut, driver forskning inom teknikområdet geoteknik. Arbetet drivs i nära dialog med branschen och aktörer inom teknik­området.

Figur 2: Fördelning av BIGs forskningsportföljs tre Fokus-områden sedan start 2013 med avseende på: a.) antal initierade projekt, b.) total finansiering.

Forskningsportfölj

Fokusen för BIGs forskning är på fråge­ställningar relaterade till väg- och järnväg. Den kunskap som etableras är dock i stor utsträckning generellt applicerbar för alla geotekniska tillämpningar. BIGs forskning har tre stycken Fokusområden se tabell 1. 

Sen starten år 2013 har cirka 80 stycken BiG-projekt initierats med en tillhörande total finansiering om cirka 180 miljoner kronor, varav cirka 50 procent har fi­nansierats av Trafikverket. Fördelning av total finansiering på antal projekt och de tre Fokusområdena framgår av figur 2.

Erhållna resultat inom respektive forskningsportfölj

Tabell 2: Axplock av forskningsresultat från BIG

Avsikten med BIG är en gemensam lång­siktig kraftsamling avseende forskning och innovation inom ämnesområdet geoteknik med fokus på grundläggning av väg och järnväg. Vart fjärde år genomförs en utvärdering av programmets tekniska resultat, nytta och verksamhet som led i den kontinuerliga utvecklingen av forskningsprogrammet. Den utvärdering som genomfördes 2021 visar att BIGs forskning ger nya forskningsresultat som ökar kunskapsnivån inom branschen och därmed skapar förutsättningar för att uppnå målet att minska kostnaderna för transportinfrastrukturen samt bidra till att målen i Agenda 2030 uppnås. Tabell 2 ger ett axplock av resultat, som visar bredden på den kunskap som tas fram genom BIGs forsknings- och utvecklingsprojekt.

TRL (Technical Readiness Level) är ett begrepp med en skala från 1 till 9 som används för att beskriva hur färdigt ett forskningsresultat är för att användas. TRL-nivå 1 är grundforskning och nivå9 är resultat som är implementerade som produkter i verksamheten. Merparten av BIG projekten har en TRL–nivå mellan 3 och 5. BIG projekten är därmed en kunskapsbas för branschen att ta vidare i projektering, utförande och underhåll av väg- och järnväg. För dessa projekt är det först i nästa skede som den potentiella ekonomiska nyttan kan bedömas.

I utvärderingen 2021 noterades ett tiotal BIG projekt där en direkt ekonomisk nytta för investerings- och underhållsprojekt kunde bedömas. Det finns främst två kategorier av ekonomisk nytta från BIGs forskningsprojekt, dels nya utvecklade metoder, dels minskad osäkerhet/opti-
mering. Den direkta potentiella ekono­miska nyttan bedömdes utifrån tillgänglig information om volymen av investerings- och underhållsprojekt med bland annat bank, pålar, torv, KC, sponter. Informa­tionen kopplades till skattade nyckeltal avseende kostnader och möjlig kostnads­reduktion. Denna bedömning visade att de analyserade projekten tillsammans hade potential att ge årliga kostnadsbesparingar på 50 till 70 miljoner kronor.

Figur 3: Fördelning av de totalt 158 st. publiceringar som ingått i de 42 st. projekt som utvärderats 2021.

Kommunikation av forskningsresultat

Publiceringen av forskningsresultaten från BIG sker i många olika format; avhand­lingar, examensarbete, konferensartiklar, populärartiklar, rapporter och vetenskap­liga artiklar. I figur 3 redovisas omfatt­ningen av publiceringar som genomförts för de 42 projekt som ingick i utvär­deringen 2021. Förutom publicering använder BIG även kanaler såsom BIG seminarium, LinkedIn, projektblad för avslutade projekt, hemsida och under 2021 introducerades även webbinarier. Under 2021 genomfördes åtta webbinarier med mellan 50 och 125 deltagare vid varje tillfälle.

Vad anser branschen om hur resultaten ska användas?

BIG är branschsamverkan i grunden, en viktig frågeställning i utvärderingen var branschen syn på behovet och nyttan av forskning inom geoteknik. I utvärderingen genomfördes workshops där BIGs seniorforskare, doktorander och Trafikverkets FoI-handläggare gavs möjlighet att ge sin syn på BIG. Detta kompletterades med fyra workshops där konsulter, entreprenörer, andra aktörer och Trafikverkets projektledare gav sin bild av forskning inom geoteknik med grundläggning. 

Figur 4: Framtidens forskningsfrågor utifrån sammanvägt svar från sju workshops genomförda under 2021 i samband med utvärderingen av BIG.

I dialogen kan noteras att branschen har ett intresse för forskning- och utveck­ling, samt gärna vill bidra genom att testa forskningsresultaten i praktiken. Dock finns ett behov av en översyn av processen med hänsyn till ansvarsfördelning, risk­tagande och incitament, för att fullt ut kunna ta nytta av den potential som finns i samverkan runt forskning. Den nytta som branschen idag främst ser av BIG är som kunskapshöjare samt till viss del en möjlighet att potentiellt spara pengar genom bättre geotekniska lösningar. Det faktorer som lyfts fram som begränsande för samverkan, är främst relaterade till tidsbrist och problematiken att dela ”möj­ligheter” [Affären]. Problematiken med affären berör både forskare, konsulter och entreprenörer.

Vid samtliga workshops ställdes en öppen fråga avseende vilka framtidens forskningsfrågor är. Resultatet redovisas som ett ordmoln i figur 4. Större textstorlek innebär fler som angett alternativet. Ord­molnet visar tydligt att det är ett nytt fokus som ligger framför BIG om svar ska erhållas på dessa frågor.

BIGs VIP-möte 2021 – ett digitalt möte med många forskningsresultat

Det årliga VIP-mötet genomfördes 2021 som ett tvådagars digitalt möte, där BIGs forskare, doktorander och FoI-handläggare delade Väldigt Intressanta Projektresultat. Några av resultat ges kortfattat här.

Forskningsresultat visar att genom att beakta dilatans för friktionsmaterial vid analys av stabiliteten för en väg- eller järnvägsbank kan ökade laster hanteras utan förstärkningsåtgärder. Meto­diken som utvecklats kan användas både för analys av befintliga bankar och nybyggnation (Q. Jia, LTU, A2018-14). Ett annat forskningsprojekt redovisar sammanställ­ning och analys av stabilitetsberäkningar för befintliga järnvägsbankar. Ett omfat­tande arbete som visar att det finns behov av att utveckla hanteringen av stabilitetsfrågor för järnvägsbankar. Det sker inte spontanskred av bankar som varit i drift 50 till 100 år om inte det sker någon form av stabilitetsförsämrande händelse såsom kraftig erosion, förhöjda portryck eller mänsklig påverkan. Detta oavsett vad en stabilitetsanalys ger för numeriskt värde som resultat (B. Dehlbom et. al. SGI, A2019-12).

Vågar byggherren framöver ta ansvar för geomodellen (bergmodell) och an­vända den i förfrågningsunderlag till ent­reprenören? Svaret är ja, om den metodik som utvecklats för att på ett systematiskt sätt hantera osäkerheter i geometriska data tillämpas. Ett praktiskt användbart verktyg för MVA-analys har utvecklats (M. Svensson, KTH/Tyrens, A2018-18). Tiden har en avgörande be­tydelse för analys av schakter i lös lera. Pågående forskningsprojekt visar hur jordtrycket utvecklas över tiden och vil­ka faktorer som påverkar. Det krävs en förståelse för modellerna och rätt indata för att kunna använda numeriska modeller på ett effektivt sätt för att få trovärdiga prognoser av deformationer och jordtryck (J. Thornborg, Chalmers/Skanska, A2018-19)  

Läs mer:

Mer information om BIG, projektresultat och kommande utlysningar hittar du på www.big-geo.se 

Artikeln är publicerad i Bygg & teknik 1/2022

Teckna en prenumeration HÄR

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Nytt kompetenscentrum för vägteknik
    Nytt kompetenscentrum för vägteknik
  • 50 års erfarenhet inom Bergteknisk forskning
    50 års erfarenhet inom Bergteknisk forskning
  • Ny ordförande i Anläggnings- forums beredningsgrupp
    Ny ordförande i Anläggnings- forums beredningsgrupp
  • BIG – en vision om forskning
    BIG – en vision om forskning
  • BIG:s bidrag till ”Transportation Geotechnics”
    BIG:s bidrag till ”Transportation Geotechnics”
  • IEG 2.0 en gemensam tillämpning tar form
    IEG 2.0 en gemensam tillämpning tar form
  • LTU Byggkonstruktion 50 år
    LTU Byggkonstruktion 50 år
  • Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?
    Hur deformeras torv under järnvägar och vägar?

Inlagd i: GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING, Ur senaste numret 2

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det är en ny värld vi lever i

Det är en ny tid vi lever i. Livet efter corona var inte som att gå tillbaka till det gamla, det var att gå in till en helt annan värld visade det sig. Vi som varit med ett tag känner till stor del igen oss, men för många är det märkliga saker som dyker upp i vardagen.  I den världen presenterar TV-metrologerna även elpriset tillsammans med hur vädret ska bli i morgon och den närmsta … [Läs hela ledaren...]

Event

Bro- och anläggningsdagen

3 maj anordnar Eurokodutbildningar tillsammans med Brosamverkan en Bro- och anläggningsdag i Stockholm. Dagen inleds klockan 13 med föreläsningar. Därefter bjuds det på underhållning med Bo Kaspers Orkester. Kvällen avslutas med buffé ombord på M/S Sjöbris där vi åker en tur och tittar på några utvalda broar i Stockholm. Program: • Några utvecklingsprojekt inom bro/anläggningsbyggande, […]

Byggnytt

Boverkets generaldirektör får förlängt förordande

Regeringen har beslutat att Anders Sjelvgren får förlängt förordande som generaldirektör tre år till. Anders Sjelvgren tillträdde som generaldirektör år 2017. – Jag är glad att ha fått regering­ens … [Läs mer...]

Testa att registrera en klimat- deklaration i Boverkets nya e-tjänst

E-tjänsten ”Registrera en klimatdeklaration” finns nu i en version där du kan testa att fylla i de uppgifter som efterfrågas i en klimatdeklaration och klicka dig igenom stegen i e-tjänsten utan att … [Läs mer...]

Forskningen då – händer nu: För en hållbar byggbransch

SBUF fyller 40 år 2023. Vi firar genom att visa hur forskningen då ger resultat nu, och in i framtiden. I filmen lyfter vi resultat inom hållbarhet, återbruk och klimatdata, från 1983 fram till idag. … [Läs mer...]

Boverkets begreppsbank – ny tjänst för en enhetlig terminologi

Nu finns Boverkets begreppsbank, en ny tjänst där Boverket samlar termer och begrepp kopplat till plan och bygglagen, PBL. Boverkets begreppsbank stödjer en enhetlig hantering av terminologi för alla … [Läs mer...]

Svensk brobyggnadsforskning sprids

Peter Collin, LTU, höll den 15 februari ett föredrag för Singapores konstruktörer, anordnat av Singapore Structural Steel Society. Föredraget berörde tre av LTUs forskningsprojekt som han till­sammans … [Läs mer...]

Vänta med att tillämpa den andra generationens eurokoder

Publiceringen av den andra generationens eurokoder har nu påbörjats av SIS. Boverkets föreskrifter och allmänna råd (BFS 2011:10) om tillämpning av europeiska konstruktionsstandarder (eurokoder) samt … [Läs mer...]

Robert Hällmark blev Årets Brobyggare 2022

På Brobyggardagen 30 januari delades Årets Brobyggare ut till Robert Hällmark, adjungerad professor i byggkonstruktion vid LTU samt senior teknisk specialist på Trafikverket. Juryns moti­vering: Årets … [Läs mer...]

Växlar upp och investerar inför framtiden

Behovet av fler bostäder har inte försvunnit trots lågkonjuktur och krig i Europa. Woodsafe investerar 20MSEK i ökad kapacitet med start våren 2023. Investeringen omfattar bland annat två … [Läs mer...]

SGBC lanserar BREEAM-SE v6.0

Sweden Green Building Council (SGBC) lanserar BREEAM-SE v6.0 New Construction, en ny generation av det internationella certifieringssystemet BREEAM, anpassat efter svenska krav och förhållanden. … [Läs mer...]

Nytt kompetenscentrum för vägteknik

För att säkerställa en långsiktig kunskapsförsörjning har Trafikverket tagit initiativ till och beslutat att finansiera ett kompe­tenscentrum för vägteknik.  – För att åstadkomma ett effektivt och … [Läs mer...]

Utställning: Samtidigt i stadens utkanter

Se hur utkanterna av Stockholm såg ut vid tiden för bygget av Stadshuset på utställningen på Stadsmuseet i Stockholm under 11 februari – 24 september 2023, fri entré.  Här får du i fotografier … [Läs mer...]

Skanska-professorn bildar bro till det akademiska

Helén Broo är nyutnämnd professor i broteknik på Chalmers och fick dess­utom nyligen ett stort stipendium från Skanskas egen utbildningsstiftelse.  – Professuren blir en viktig länk för samverkan … [Läs mer...]

Lyckade tester med återvunnen betong

Håldäck med återvunnen betong håller samma kvalitet som vid traditionell produktion. Det visar Byggelements tester. Vid betongtillverkning uppstår alltid ett visst materialspill. Byggele­ment har nu … [Läs mer...]

Ny chef för Efterklang

Albin Hedenskog tillträdde som chef för Efterklang, part of AFRY, den 1 februari 2023. Han kommer senast från WSP där han varit ansvarig för verksamheten för akustik och luftkvalitet. Tillsammans med … [Läs mer...]

Ny satsning för energieffektiv renovering inom bygg och installation

I ett gemensamt initiativ lyfter Byggföretagen, Installatörs­företagen och Energieffektiviseringsföretagen kunskapen om energi­effektiv renovering. Det görs genom en kostnadsfri webbi­narie­serie och … [Läs mer...]

Tumstocken – en världsprodukt i var mans hand

Alla människor har en tumstock! En historisk, unik, svensk produkt som fortfarande tillverkas med samma grundkon­struktion trots all utveckling och stora förändringar i värl­den. Det är över 100 år … [Läs mer...]

Bidrar till uppbyggnaden av bostäder i Ukraina

Sweco har fått uppdraget att leda upphandlingen samt stödja byggnation av bostäder i sex städer i västra Ukraina. Syftet är att på kort tid tillgodose internflyktingars behov av bostäder, värme, … [Läs mer...]

Årets Bok i samhällsbyggnadsbranschen är utsedd

En jury har utsett Årets Bok i samhällsbyggnadsbranschen 2022. Priset tilldelas den bok som under året bäst förmedlar och tillgängliggör kunskap. Årets vinnare är Återbruk av byggmaterial av … [Läs mer...]

Ventilerad fasad

Ventilerad fasad erbjuder stor designfrihet och mångsi­dighet. Valet av lämpliga fasadlösningar är därför lika mång­sidigt för att säkerställa att varje fasad är säkert förankrad i den bärande … [Läs mer...]

Innovativa takpannor som värnar om miljön

Nu lanserar BMI Sverige, en av Europas främsta leverantörer inom tak, en ny innovativ ytbehandling på alla sina betongtakpannor. Den nya ytbehandlingen är snällare mot miljön, samtidigt som den ger … [Läs mer...]

Ny produktionslösning för energi­effektiva väggar i trä

Efter stort hemlighetsmakeri på grund av patentskydd, har Inwoco äntligen visat upp sin nya produktionsanläggning i Bengtsfors. Här produceras en unik och energieffektiv yttervägg i trä, med hög … [Läs mer...]

Sammanfogning av hybridkonstruktioner

För att nå det optimala hybridresultatet krävs optimala anslut­ningar i konstruktioner av trä och vår stomlösning DELTABEAM®. PUUCO® Timber Connections är vårt nya sortiment av an­slutningar som gör … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.