Artikelförfattare: Carl Lind, Tilia Consult AB, Teknikstöd till Svenska kraftnäts projekt Anneberg – Skanstull Tunnel
Tunnelborrning kan innebära störningar för boende och verksamheter. Men akustisk påverkan från tunnelborrning omfattar fler utmaningar än att mäta och följa upp ljudnivåer.
Om tunnelborrmaskinen
Tunnelborrmaskinen har namnet Elektra. Den kallas i dagligt tal för TBM, vilket står för ”tunnel boring machine.” Elektra är en mindre modell jämfört med de som borrar trafiktunnlar, men är ändå 240 meter lång. Den är konstruerad som ett tågset med 20 vagnar och väger 1 000 ton.
På vagnarna finns bland annat generatorer, hydraulik, verkstäder, cementblandare och en räddningskammare som ska kunna användas i händelse av en olycka.
Längst fram finns borrhuvudet, som är fem meter i diameter och väger 50 ton.
Maskinen tar sig i snitt 60-70 meter in i berget per vecka och under gynnsamma förhållanden drygt 100 meter per vecka. När borrmaskinen är i drift förbrukar den 3 megawatt, lika mycket el som ett litet samhälle. Källa: Svenska kraftnät.
Artikeln baseras på erfarenheter från Svenska kraftnäts projekt Anneberg – Skanstull Tunnel. Syftet med projektet är att bygga en kabeltunnel för att förstärka Stockholmsregionens elnät. Tunneln är 13,4 km lång och byggs med hjälp av en tunnelborrmaskin från Mörby till Hammarby Sjöstad i Stockholm. Arbetet med att borra tunneln startade i början av 2020 och i nuläget har halva sträckan borrats ut. Tunneln borras mellan 50-100 meter under marknivå. Geologin utmed sträckan kan beskrivas som ”bra och hårt berg” med granit, gnejs och metagråvacka med inslag av svaghetszoner.
Hur hanteras ljudkrav och arbetstider vid tunnelborrning?
Innan ett infrastrukturprojekt börjar byggas krävs ett omfattande arbete med tillstånds- och miljöprövning. När projektets miljödom vunnit laga kraft styr villkoren hantering av miljöpåverkan och tunneldrivningen.
Miljövillkoren omfattar bland annat:
• Villkor för grundvattenpåverkan och inläckage av grundvatten i tunnelanläggningen
• Arbetstider för bullrande eller stomljudsalstrande arbeten
• Ljudkrav – riktvärden på buller och stomljud
• Under vilka förutsättningar tillfällig vistelse kan erbjudas till boende om ljudkrav överskrids
• Tillsynsmyndigheternas roller för att följa upp villkor i miljödomen
I miljödomen för projekt Anneberg – Skanstull Tunnel framgår ljudkrav inomhus och arbetstider för tunneldrivning i ramvillkor nr 9:
Luftburet buller och stomljud under TBM-driften och under anläggandet av förbindelsetunnlar mellan kabeltunneln och ventilationsschakten ska begränsas så att den ekvivalenta ljudnivån inomhus som riktvärde inte överskrider:
• 45 dB(A) i bostäder och arbetslokaler för tyst verksamhet samt 40 dB(A) i skolor helgfri måndag – fredag kl. 07.00 – 19.00
• 40 dB(A) i bostäder helgfri måndag – fredag kl. 19.00 – 22.00
• 40 dB(A) i bostäder lördag, söndag och helgdag kl. 09.00 – 18.00 med undantag för helger med två eller fler helgdagar i följd då 35 dB(A) inte får överskridas
• 35 dB(A) i bostäder lördag, söndag och helgdag kl. 07.00 – 09.00 och kl. 18.00 – 19.00
• 30 dB(A) i bostäder lördag, söndag samt helgdag kl. 19.00 – 22.00
• 30 dB(A) i bostäder alla dagar kl. 22.00 – 07.00
Arbeten som medför överskridanden av riktvärden får endast ske helgfri måndag-fredag kl. 07.00-22.00 samt lördag, söndag och helgdag kl. 09.00 – 18.00
Andra avvikelser får, om det finns särskilda skäl, ske endast efter tillsynsmyndighetens godkännande. Bulleralstrande arbeten som inte medför överskridande av riktvärdena får förekomma alla dagar dygnet runt.
Sammantaget innebär ljudkrav enligt ramvillkor 9 att stomljud från tunneldrivning får bedrivas helgfria vardagar mellan kl 07-22 samt helgdagar kl 09-18 med undantag för långhelger. Ljudkraven, eller riktvärdena, får även överskridas under dessa tider. Under veckans alla dagar och nattetid får arbeten däremot endast bedrivas om ekvivalenta ljudnivåer är lägre än 30 dBA i bostäder. Kravet motsvarar Naturvårdsverkets riktlinjer enligt NFS-2004:15, Naturvårdsverkets allmänna råd om buller från byggplatser. Därmed tas större hänsyn till boendes nattsömn men under andra tider kan högre ljudstörningar tillåtas. Om riktvärdet för bostäder under nattetid ska få överskridas måste tillsynsmyndigheten lämna godkännande. Tillsynsmyndigheten är i detta fall den kommun som tunnelborren passerar.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 3/23.
Teckna en prenumeration HÄR
Dela på: