• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Slide background

Nästa nummer: Geoteknik och grundläggning

Dimensionering av korta pålar
Tågtrafik i "överjordshastighet"
Effektiv utformning av övergångszoner
Ute vecka 5

Prova 3 nummer

179 kronor

  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / BETONG / Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och förstärkning av betongkonstruktioner!

Ta hänsyn till korrosionsskador vid reparation och förstärkning av betongkonstruktioner!

29 november, 2022

 

Konstruktioner med korrosionsskador ökar. Hur bör lämpliga reparations-och förstärkningsåtgärder utformas? Foto: Magnus Lindqvist.

Artikelförfattare: Karin Lundgren, Chalmers, Jincheng Yang, TU Delft, Thomas Blanksvärd, LTU, Mattias Blomfors, Norconsult och Dag Linghoff, AFRY

Vår byggda miljö består till stor del av armerade betongkonstruktioner, varav många har hunnit bli ganska gamla. Till exempel förvaltar Trafik­verket nästan 20 000 broar, och merparten är byggda i armerad betong. Av dessa har många skador i form av korroderad armering. Kommande klimatförändringar förväntas öka på skadetakten. För broar ökar dess­utom kraven på lastkapacitet med tiden. Samhället står därför inför en stor utmaning att kunna garantera säkerheten i det åldrande beståndet med begränsade ekonomiska resurser. Att kunna reparera eller förstärka konstruktioner gör att livslängden för många gamla och kulturellt vär­defulla broar kan förlängas, vilket ger stora ekonomiska besparingar, minskade koldioxidutsläpp och mindre störningar i trafiken. Vi kommer därför att i en ökande omfattning behöva reparera och förstärka kon­struktioner med befintliga korrosionsskador. Vi har studerat lämpliga metoder för slakarmerade balkar i ett doktorandprojekt och två exa­mensarbeten på Chalmers, se [9], [6], [3]. Resultaten från dessa arbeten presenteras kort i denna artikel.

Armeringskorrosion påverkar säkerheten genom minskad last- och deformations­kapacitet. Förstärknings- och reparations­metoder har utvecklats och verifierats för oskadade konstruktioner, medan nya stu­dier visar att korrosionsskador kan göra förstärknings- och reparationsmetoderna ineffektiva. Ibland kan de till och med göra mer skada än nytta, då skadade kon­struktioner riskerar andra brottmoder. En vanlig reparationsmetod är att ta bort täckskiktet och byta ut det med re­parationsbetong eller –bruk samt kom­plettera eventuell korroderad armering. I [1] utfördes ett försöksprogram där täckskiktet i korrosionsskadade balkar reparerades. Resultaten påvisade att belastningen på balkarna behöver avlastas un­der omfattande reparationsåtgärder för att undvika kvarvarande deformationer och sänkt bärförmåga. Särskilt i förank­ringsregioner kan reparationsåtgärder som inbegriper borttagning av täckskiktet vara direkt olämpliga, om inte balken avlastas medan åtgärden utförs. Det är farligt om den ursprungliga vidhäftningen mellan armeringsstål och betong går förlorad. Åtgärder måste utformas och utföras omsorgsfullt så att den återstående vidhäft­ningen mellan armeringsstänger och betong bibehålls. Tvärsnitt behöver hållas samman för att vidare korrosions­inducerad sprickbildning begränsas, och separa­tion av täckskiktet förhindras. 

Läs hela artikeln i Bygg & teknik 2/2022.

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Så kan vi rädda dagens broar
    Så kan vi rädda dagens broar
  • Betongens mest förrädiska skador
    Betongens mest förrädiska skador
  • Oförstörande provning (OFP) av betongkonstruktioner
    Oförstörande provning (OFP) av betongkonstruktioner
  • Val av bärande system ur hållbara byggnaders perspektiv, en fallstudie
    Val av bärande system ur hållbara byggnaders perspektiv, en…
  • Rekommendationer för bärighetsutvärdering av betongplattor
    Rekommendationer för bärighetsutvärdering av betongplattor
  • Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar
    Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar
  • Nya silos för minskade CO2-utsläpp
    Nya silos för minskade CO2-utsläpp
  • Utmanande jobb på Högakustenbron
    Utmanande jobb på Högakustenbron

Inlagd i: BETONG, Ur senaste numret 3

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Det blir ett svart år 2023!

Ni som troget har följt Bygg & teknik under alla 114 åren har nog noterat att vi under de senaste sex året ändrat färg varje år. Vi har varit gröna, lila, blå, bruna med mera. Man måste förändra sig – men hålla sig till en röd tråd. Alla pratar om att vi är på väg in till ett svart år. Vad passar då bättre än att byta vinrött till svart! Nu har färgvalet på årets utgivning av Bygg … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen kommer hållas på Stockholmsmässan 16 mars, 2023. Nya tider För dig under 35 år! Seniora, hjälp till att lyfta fram/uppmuntra våra yngre. Som vanligt är ordet fritt! Gyllene tider Det går bra nu, Återvinning i projekt/hållbarhetstid, framtidsspaning, tillbakablick Tuffa tider När det inte blev som det var tänkt, Hur ser framtiden ut? Stora maskiner, […]

Byggnytt

Grunden till Skandinaviens högsta byggnad

Utgrävningen för grundkonstruktionen av det 245 m höga Karla­tornet mäter 90 x 90 meter med ett djup på cirka 6 meter och har försetts med stödsystemet MP250 av hydrauliska stämp.  Göteborg är väl … [Läs mer...]

Först i Europa med banbrytande spårningsteknik

Ramirent blir först i Europa med att märka upp maskiner med ny banbrytande LoRa-teknik. Med hjälp av en GPS-sändare kan hyreskunder få information om var maskiner befinner sig, hur de används och … [Läs mer...]

Vinner innovationsutmärkelse för armeringsrobot

Skanskas armeringsrobot har utsetts till vinnare av det in­ternationella priset Quality Innovation Award vid en ceremoni på Lindholmen Science Park i Göteborg. Roboten kan komma att innebära en … [Läs mer...]

Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä

Det växande intresset för att bygga i trä märktes på bransch­organisationen Svenskt Träs Seminarium för ingenjörsmässigt byggande i trä som hölls den 6 december. – Expertis och kunskap gör skillnad. … [Läs mer...]

Årets Byggchef 2022

Årets Byggchef 2022 heter Carolina Detterfelt och arbetar som avdelningschef på JM Entreprenad i Stockholm. I sin roll som avdelningschef ansvarar Carolina Detterfelt för en resultatenhet med cirka … [Läs mer...]

Träbranschens pris för sin forskning om trä och brandsäkerhet

Årets mottagare av priset riddare av Trämarknadsorden, har forskat på området brand sedan 70-talet. Hon har specialinriktat sig på brandsäkerhet i träkonstruktioner och har haft stor betydelse för … [Läs mer...]

Kraftfullt, portabelt insatsverktyg vid brand

Aerosolgranaten GreenPort FST V4 är ett mycket effektivt in­satsverktyg vid bränder i tidigt skede. Släckgranaten används för att dämpa branden innan man hunnit påbörja släckarbetet, samt vid fullt … [Läs mer...]

Överväg plast i stället för trä

Det finns en lång tradition av att använda trä från topp till tå i våra hem. Knudsen Kilen utmanar nu användningen av träkilar för uppklossning av golv på reglar: Nivelleringssystem av återvunnen … [Läs mer...]

Inbrottsskydd på ett enkelt sätt

Inom konceptet EWALLUTION som bygger på befintliga pro­dukter som kombineras till nya smarta lösningar har Gyproc utvecklat Gyproc ResistWall System, inbrottsskyddande gips­väggar som gör det enklare … [Läs mer...]

Nytt vajersystem gör det enklare att jobba säkert på taken

Runtom i landet jobbas det för fullt på taken i och med vin­tersäsongen. Det läggs nytt, det läggs om, det repareras och skottas snö. För att underlätta i arbetet på taken lanserar Plannja ett nytt … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.