Då en upphandling oftast är förenad med stora kostnader, för både anbudsgivare och upphandlande myndighet, har den upphandlande myndigheten inte rätt att avbryta en upphandling hur som helst. I vilka situationer den upphandlande myndigheten har rätt att avbryta en upphandling framgår inte av lagtext utan man får hämta stöd i praxis. Oavsett vad det är som upphandlas har det i praxis fastslagits att det krävs en saklig grund för att det skall vara tillåtet att avbryta en upphandling. Vad som avses med saklig grund är inte heller det definierat i lagtext, utan även här måste man hämta vägledning av praxis. Ett exempel på när saklig grund ansetts föreligga är när den upphandlande myndigheten föreskrivet en utvärderingsmodell som inte säkerställer att det ekonomiskt mest fördelaktiga anbudet antas. Detta illustreras av följande fall från kammarrätten.
Artikelförfattare är Jan Andersson, advokat, och Camilla Nilsson, biträdande jurist, Advokatfirman Pedersen AB, Stockholm.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 2/15
Dela på: