Att ta hänsyn till osäkerheter och variationer vid livscykelanalyser är avgörande för att kunna använda resultaten vid jämförelser av olika lösningars klimatpåverkan, det visar en studie som genomförts av forskare vid Lunds Tekniska Högskola, RISE och IVL.
Byggnation och användning av vår infrastruktur kräver stora mängder resurser och är därmed stora orsaker till utsläpp av växthusgaser och ökad energianvändning. För att motverka dessa utsläpp och minska energianvändningen krävs åtgärder där det även är viktigt att kunna uppskatta hur stora effekter dessa åtgärder kan få. Ett sätt att beräkna om en åtgärd lett till minskad klimat- och miljöpåverkan är att använda livscykelanalys (LCA) för att visa förbättringar för specifika produkter och/eller fördelar med att använda en specifik lösning över en annan.
Projekt
För att kunna använda LCA, eller någon annan beräknad uppskattning, för jämförelser är det dock mycket viktigt att ta hänsyn till effekter av variationer och osäkerheter i beräkningarna och att förstå var sådana osäkerheter kan komma från. Annars är eventuella försök att jämföra två lösningar bristfälliga och risken är stor att en specifik lösning kan framstå som bättre än vad den egentligen är.
Osäkerheter och variationer finns i alla stadier av en LCA-beräkning. En viss osäkerhet finns på grund av bristande kunskap om det verkliga värdet av en parameter och kan minskas genom mer forskning och ansträngningar för att hitta bättre data samt genom att uppskatta validiteten och osäkerheten i resultaten. Andra osäkerheter å andra sidan kommer från till exempel naturliga variationer mellan geografiska platser eller variationer över tiden.
I ett projekt finansierat av Trafikverket har osäkerheter och variationer i LCA studerats, med syftet att undersöka om det är möjligt att redan idag ta hänsyn till dessa i LCA-beräkningar. Resultaten från detta projekt presenteras i rapporten ”Uncertainty and variation in LCA –Implementation of probabilistic methods to assess environmental impacts of infrastructures” [1], där målen med rapporten har varit att presentera en be-skrivning och diskussion av de typer av osäkerheter och variationer som finns i LCA, samt att diskutera deras betydelse, källor och inflytande. En omfattande studie av nuläget gällande hantering av osäkerheter i allmänhet och specifikt för LCA-beräkningar har gjorts för att hitta de vanligaste sätten att inkludera osäkerheter i LCA-beräkningar, med fokus på möjligheterna och begränsningarna hos olika metoder. Som demonstration har en fallstudie gjorts, där osäkerheter lagts till de parametrar som används som indata i Trafikverkets beräkningsverktyg Klimatkalkyl för en bro och en tunnel längs ett vägavsnitt.
Artikelförfattare
Oskar Larsson-Ivanov, Lunds Tekniska Högskola
Dániel Honfi, RISE
Håkan Stipple, IVL
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 5/18
Dela på:





