Kommunerna är dåliga på att planera för nya skolor i samband med bostadsbyggande. Samtidigt är många skolor i stort behov av upprustning. Fuktproblem är vanligt förekommande till följd av dåliga materialval och bristande underhåll. Konsekvensen för många elever är en oacceptabel arbetsmiljö. Det visar en undersökning från byggmaterialtillverkaren Cembrit som har låtit intervjua 100 arkitekter.
– Problemet lär inte bli mindre med tanke på det ökade antal flyktingbarn som nu kommer till Sverige, kommenterar Anna Ranow, kommunikationsansvarig på Cembrit.
I bostadskrisens spår finns sedan flera år även en stor brist på skolor. En av orsakerna till skolbristen är enligt uppgift således att kommunerna är dåliga på att planera för skolor i samband med bostadsbyggande. 66 procent av de intervjuade arkitekterna i undersökningen instämmer helt eller delvis i detta. Ännu fler menar att många skolor i Sverige är i stort behov av upprustning (72 procent) och att många elever har en oacceptabel arbetsmiljö (67 procent). Skolarkitekturens betydelse för inlärningen anses vara en förbisedd fråga i Sverige (69 procent) och i en jämförelse mellan länderna i Norden får Danmark överlägset betyg bäst på skolarkitektur.
Sex av tio arkitekter håller helt eller delvis med om att många skolor drabbas av fuktproblem på grund av felaktiga materialval. Lika många håller med om att det beror på bristande underhåll.
– Undersökningen visar att vi inte bara har en akut bostadskris utan även en akut skolbyggnadskris. Redan innan flyktingsituationen hade vi problem, nu blir det med största sannolikhet värre och det är eleverna som får betala priset, säger Anna Ranow.
Drygt 46000 barn i skolåldern hade enligt Migrationsverket sökt asyl i Sverige fram till och med november 2015.
Dela på: