Artikelförfattare: Jan Ottosson och Rebecka Lind, WSP
En trygghetspunkt kan upprättas för att ge stöd till drabbade invånare under en samhällsstörning, till exempel ett omfattande elavbrott. De har även en viktig funktion vid höjd beredskap genom storskalig utrymning, inkvartering och andra delar i skyddet av civilbefolkningen. Det finns ingen entydig beskrivning av hur en trygghetspunkt ska utformas, vad som ska finnas tillgängligt på trygghetspunkten eller var denna ska lokaliseras. På en trygghetspunkt bör kommunens invånare kunna värma sig och få information om den inträffade händelsen. Det kan även finnas behov av att kunna äta, ladda mobiler och övernatta. Trygghetspunkten behöver då vara en säker plats även ur ett brandtekniskt perspektiv, speciellt i det fall övernattning ska vara möjlig. Artikeln syftar till att ge information och inspel till kommuner och fastighetsägare som genomför eller ska genomföra ett arbete med trygghetspunkter.
I Linköping arbetar kommunen med så kallade trygghetspunkter, framförallt inrättas dessa i ett antal skolor, dit människor kan vända sig vid en kris för bland annat information och skydd. WSP fick i uppdrag att utreda vilka åtgärder som kommer krävas tekniskt för att säkerställa driften av byggnaderna vid störd kommunal försörjning av exempelvis el, värme och vatten. Ur ett brandtekniskt perspektiv inventerades de tilltänkta fastigheterna för att säkerställa brandsäkerhet och utrymning vid övernattning i lokalerna. Enligt Håkan Carlberg, säkerhetsstrateg på Linköpings kommun, var tanken att kunna använda trygghetspunkterna i hela krisspektrat, från en liten kris till ett krig.
Vad gjorde då att Linköpings kommun bestämde sig för att göra en så omfattande inventering och utredning? Enligt Håkan Carlberg har Länsstyrelsen i Östergötland, i samverkan med länets kommuner, antagit en gemensam inriktning avseende uppbyggnaden av trygghetspunkter i länet. Linköpings kommun följer i stort sett denna inriktning. Att arbetet med trygghetspunkter har fått aktuell omfattning är att kommunen i detta även har inkluderat sin krigsplanering. De planeringsförutsättningar som kommunen byggt krigsorganisation på har därtill även varit grunden för antaganden och behov kopplat till mindre händelser, vilket ger en skalbarhet i en bekant miljö.
Det har identifierats ett stort behov av att flytta och samlokalisera många av kommunens verksamheter, såsom förskola och vissa delar inom vård och omsorg. Dels för att säkerställa drift och dels för att samnyttja resurser. Även förmågan att laga mat till verksamheterna, cirka 25 000 måltider varje dag, behöver säkras och ur den aspekten kommer trygghetspunkterna att vara viktiga. Trygghetspunkterna ska i första hand klara av barn- och äldreomsorg och att möta de människor som inte klarar sig själva. Vid en kris som håller i sig uppemot en vecka har varje person ett stort personligt ansvar för att bygga upp en krisberedskap hemma.
Artikeln är publicerad i Bygg & teknik 5/2023.
Dela på: