– en fallstudie från ett vägprojekt i Stockholm
Sverige investerar i runda tal 100 miljarder kronor för byggande, drift och underhåll av infrastruktur varje år. För att effektivisera investeringarna är det viktigt att tekniska lösningar, samverkan och ledarskap går hand i hand. Stora infrastrukturprojekt innebär alltid stora risker. Artikeln beskriver ett examensarbete som nyligen utförts vid KTH som visar hur riskhantering kan tilllämpas för att identifiera, analysera, utvärdera och behandla risker i större infrastrukturprojekt. Examensarbetet är utfört av Lea Pilipovic och handledare har varit Staffan Hintze och Magnus Alfredsson.
Vid byggande av ett större infrastrukturprojekt finns det alltid människor, mark-tekniska förhållanden, utrustning och andra förhållanden som kan påverka riskerna. Därför är förståelsen (kontexten) för utmaningarna vid byggande av ett vägprojekt en mycket viktig faktor för en bra riskhantering. Riskidentfiering, riskanalys, riskutvärdering och riskbehandling är viktiga steg i processen. Vidare måste kommunikationen och konsultationen fungera i projektet samt övervakning, kontroll och granskning av arbetet under byggskedet.
Examensarbetet har studerat riskhanteringen under ett pågående infrastrukturprojekt som utförs av NCC Sverige AB, AO Infrastructure för Förbifart Stockholm, Hjulsta Norra. Studien har undersökt hur riskhanteringen påverkar byggskedet och slutresultatet för projektet. En annan viktig faktor som studerats är hur samarbete mellan beställare och entreprenör påverkar slutresultatet och hur det sker under byggskedet. Examensarbetet har endast studerat byggskedet och inriktar sig därför på de risker som påverkar byggandet. Inför projektstart har miljömässiga, geologiska, grundvattentekniska risker identifierats samt risker kopplade till förorenad mark, omgivningspåverkan och bygg-teknik. Vidare behandlar exjobbet olika organisatoriska risker som påverkar slutresultatet. Riskprocessen följer ISO 31 000 som idag är ett etablerat sätt för riskhanteringsprocessen.
Beskrivning av projekt Hjulsta Norra för Förbifart Stockholm
Infrastrukturprojektet Hjulsta Norra omfattar en delsträcka av byggandet av det stora infrastrukturprojektet Förbifart Stockholm. NCC Infrastructure är entreprenör till beställaren Trafikverket. Planerad tid för projektets avslut är våren 2022.
Hjulsta Norra består av en huvudväg indelad i två 377 meter långa betongtunnlar och ett 180 meter långt betongtråg, se figur 2. Projektet är en totalentreprenad. En avslutande bergtunnel innehåller en del som är utförandeentreprenad med reglerbara mängder. Området befinner sig inom Igelbäckens kulturreservat med dess fornlämningar. Riskbedömning och planering av produktionen för Hjulsta Norra påbörjades av NCC Infrastructure innan starten av arbetet. Det innebär att kontrakts-handlingar blev noggrant genomgångna avseende ställda krav. Styrningen av projektet under byggskedet sker genom ett arbetssätt som omfattar teknikgenomgångar, egenkontroller, granskningar, samgranskningar och godkännanden.
Artikelförfattare:
Lea Pilipovic, ÅF och KTH
Staffan Hintze, NCC Infrastrcture och KTH
Magnus Alfredsson, NCC Infrastructure
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 1/19
Dela på:





