Teknik från spelvärlden skapar nya möjligheter inom samhällsplanering och samhällsbyggnad. I sin spelmotorbaserade lösning TyrEngine använder Tyréns avancerad dataspelsteknik för att skapa virtuella miljöer i VR. Dessa används för att åskådliggöra förslag eller förändringar i ett landskap, en byggnad eller en hel stad. Resultatet blir att beställare och beslutsfattare kan se hur ett område kommer att se ut när det blir klart. Det blir också lättare att kommunicera förändringar med medborgare i samråd. För att skapa ännu fler möjligheter samarbetar Tyréns med Luleå tekniska universitet för att inkludera ljud i TyrEngine. Det betyder att vi även kan höra effekten av olika förändringar, till exempel hur olika byggmaterial eller ytskikt, påverkar ljudet. Vi kan höra hur ljudet från en planerad järnvägsdragning verkligen kommer att bli, och hur det påverkar intilliggande fastigheter. Därmed kan både det visuella och auditiva presenteras tillsammans i en gemensam VR-miljö, vilket ger bra underlag för beslut.
Artikelförfattare
Arne Nykänen
Tyréns och Luleå tekniska universitet
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 3/19
Dela på:





