Teknik från spelvärlden ger nya möjligheter att presentera realistiska ljudexempel i samhällsbyggnadsprojekt. I TyrEngine, som är en programvara för visualisering av hållbart samhällsbyggande utvecklad av Tyréns, används datorspelsteknik för att skapa VR-miljöer. Den ger beställare och beslutsfattare möjlighet att virtuellt besöka ett område och utforska lösningar innan de finns. Den kan också användas för att presentera förändringar för medborgare vid samrådsmöten. Nu har Tyréns, i samarbete med Luleå tekniska universitet, utvecklat ljudmodeller för VR. Det gör det möjligt att i VR lyssna till hur olika lösningar låter innan de finns, men låter det som i verkligheten? I ett experiment bedömde försökspersoner trafikbuller i en utomhusmiljö vid en skola som mindre störande när de fick uppleva miljön i VR än när de fick se en bild av samma miljö och höra en uppspelning av ljudet. Detta visar hur viktigt det kan vara att lösningsförslag presenteras med rätt teknik.
I Bygg & teknik nr 3/2019 beskrev jag projektet VR-baserade verktyg för design av goda ljudmiljöer. I projektet, som var ett samarbete mellan Tyréns och Luleå tekniska universitet, utvecklades teknik för presentation av ljud i VR. Jag tog upp tre exempel på situationer där det ofta är svårt att förklara hur åtgärder och lösningar påverkar ljudmiljön. I den här artikeln ska jag först kort gå igenom exemplen från projektet och sedan beskriva ett experiment vi gjorde för att undersöka om det spelar någon roll om ljudexempel presenteras i VR eller om resultaten blir desamma om ljudexempel spelas upp utan användning av VR-teknik.
Exempel 1 – bullerkartläggningar
Bullerkartläggningar redovisas vanligtvis som ljudnivåer med hjälp av färgkartor, se exempel i figur 1. Sådana färgkartor ger en bra och enkel överblick över hur höga ljudnivåerna är på olika platser. Färgkartorna har dock en stor begränsning med deras mycket förenklade presentation av data. Det är svårt även för en tränad akustiker att förstå och bedöma hur det låter på en plats enbart baserat på ljudnivåer. Än svårare blir det att förklara för allmänheten, till exempel vid samrådsmöten, hur en förändring i den byggda miljön kommer att påverka ljudupplevelse och risk för störning. Här kan VR bli ett kraftfullt verktyg genom att det blir möjligt att virtuellt besöka platsen och lyssna till hur den kommer att låta.
Artikelförfattare
Arne Nykänen
Luleå tekniska universitet
Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 3/2020.
Dela på:![Dela denna artikel på FB Facebook](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/facebook.png)
![Dela denna artikel på Twitter twitter](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/twitter.png)
![Dela denna artikel på Reddit reddit](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/reddit.png)
![Dela denna artikel på Pinterest pinterest](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/pinterest.png)
![Dela denna artikel på Linkedin linkedin](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/linkedin.png)
![Dela denna artikel på Tumblr tumblr](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/tumblr.png)
![Dela denna artikel per epost mail](https://byggteknikforlaget.se/wp-content/plugins/social-media-feather/synved-social/image/social/regular/48x48/mail.png)