• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

  Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING / Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt

Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt

2 februari, 2021

Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt

Figur 1: Förbifart Stockholm har heller inte förskonats från problem med kostnadsbedömningen. Foto: Mikael Ullén.

I inledningen av varje tunnelprojekt behövs en bedömning av projekttid och projektets kostnad, som är korrekt och väl avvägd. Vad vi ser i dag, både i Sverige och internationellt, är dock att en överskriden budget och förseningar snarare är regel än undantag. Vi på KTH Jord- och bergmekanik har därför initierat en serie forskningsprojekt med finansiering av Formas och BeFo. Syftet är att förbättra befintliga metoder för dessa bedömningar, samt stärka möjligheterna till en rättvis riskdelning mellan parterna.

Framtiden ser många nya tunnlar

Världens städer växer snabbt och blir allt tätare, vilket betyder att behovet av transportinfrastruktur ökar. Det ser vi tydliga exempel på i våra svenska storstäder. Med mer infrastruktur följer dock även miljöproblem såsom buller och utsläpp, samtidigt som barriärer uppstår som hindrar människors och djurs rörelser i landskapet. Undermarksbyggande är ett sätt att minska sådana negativa effekter. Förbifart Stockholms 18 kilometer långa tunnlar utgör ett exempel på hur man valt att minimera påverkan på miljömässigt och kulturellt känsliga områden, se figur 1. I andra fall behövs tunnlar av rent tekniska skäl: en höghastighetsjärnväg måste gå rakare och plattare genom landskapet än en traditionell järnvägslinje, för att den höga hastigheten ska kunna upprätthållas.

Problemet med dagens metoder för tid- och kostnadsskattning

En överskriden budget är ett vanligt fenomen i alla typer av stora infrastrukturprojekt [1], trots att de initiala bedömningarna av tid och kostnad utgör en viktig del av planeringen. Detta för att säkerställa att man investerar samhällets resurser i de projekt som ger bäst nytta för samhället.

Dagens arbetssätt för att bedöma tidsåtgång och kostnader bygger normalt sett på vad man kallar för deterministiska analyser. Det innebär att man fokuserar analysen på vad man bedömer vara det troligaste värdet. Även om detta ger siffror som är relativt enkla att kommunicera med beslutsfattare, så är de behäftade med ett uppenbart problem: de beaktar inte – och kommunicerar därför heller inte – den underliggande osäkerheten i bedömningen. 

Stora osäkerheter ger stora problem med riskdelning

Vi är av åsikten att vägen framåt för att förbättra dessa tid- och kostnadsbedömningar är att gå över till att mer stringent analysera ingående osäkerheter och deras ursprung. Genom att kommunicera inte bara det troligaste utfallet med beslutsfattare, utan även redovisa den möjliga variationen i detta värde, bör beslutsunderlaget kunna bli bättre. Man kan då i princip beräkna sannolikheten för att budgeten eller tidplanen kommer att överskridas. 

Vi ser också ett behov av att bättre tydliggöra i entreprenadkontrakt vilken av projektets parter som bär ansvaret för de kostnader som kan associeras med respektive osäkerhetskälla. Med en tydligare riskdelning bör också antalet tvister mellan beställare och entreprenör kunna minska. I denna artikel diskuterar vi några befintliga sannolikhetsbaserade beräkningsmodeller för tid- och kostnadsskattningar. Diskussionen ligger till grund för vårt fortsatta arbete med att tillgängliggöra denna typ av modeller för svenskt och internationellt tunnelbyggande.

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 1/2021.

Artikelförfattare
Mohammad Mohammadi, KTH, Jord- och Bergmekanik
Johan Spross, KTH, Jord- och Bergmekanik

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Nyttan med geotekniska osäkerhetsmodeller
    Nyttan med geotekniska osäkerhetsmodeller
  • Riskhantering med observationsmetoden – praktiska rekommendationer
    Riskhantering med observationsmetoden – praktiska…
  • Barn får lära sig läsa om hur man bygger tunnlar i berg
    Barn får lära sig läsa om hur man bygger tunnlar i berg
  • Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar
    Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt…
  • Tystare krossning – att samsas om ljudutrymmet i tätorter
    Tystare krossning – att samsas om ljudutrymmet i tätorter
  • Vad berättar vibrationer som uppstår vid Jb-sondering om undergrunden?
    Vad berättar vibrationer som uppstår vid Jb-sondering om…
  • Information från SGF 2-2020
    Information från SGF 2-2020
  • Hon leder jakten på ny generation stålbroar
    Hon leder jakten på ny generation stålbroar

Inlagd i: GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING, Ur senaste numret 3

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Omvärld i snabb förändring

Inför den här ledaren så tittade jag på motsvarande ledare – den sista innan sommaren – de senaste tre åren. I ledaren 2019 var det bara full fart framåt, precis som det var i större delen av världen. Ledaren handlade om klimatfrågan och hur vi ska klimatanpassa byggandet, samhället och omvärlden. Det måste till rätt stora förändringar för att nå klimatmålen, och hur ska vi kunna … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen är framflyttad till 16 mars, 2023. Besök Grundläggningsdagens hemsida

Byggnytt

Batteridriven byggakustikförstärkare

Tröttnat på strul med kablage vid byggakustikmätningar? Den nya Nor282 byggakustikförstärkare kan vara lösningen på problemet. – Batteridrift upp till 90 minuter vid full effekt. – WiFi trådlös … [Läs mer...]

Digitala Heta Arbeten®

Smidigt, effektivt och – framför allt – säkert. Det är några av fördelarna som papperstillverkaren Arctic Paper Grycksbo upplever med att använda den digitala tillståndslistan för Heta Arbeten®. Nu … [Läs mer...]

Vinnaren av Nordbyggs guldmedalj

Recoma byggskivor vann Nordbyggs Guldmedalj, priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022. Skivorna är helt tillverkade av återvunna kompositförpackningar där enbart värme och tryck används vid … [Läs mer...]

Nytt dokumentationspaket gör det enklare att bygga hållbart

Kraven på hållbart byggandet ökar. Därmed ökar även behovet att dokumentera byggmaterialens CO2-avtryck för att uppnå en Miljöbyggnads­certifiering – en uppgift som börjar hos leverantören. Nu har … [Läs mer...]

Filborna vattentorn i Helsingborg vinner Kasper Salin-priset

Under Arkitekturgalan den 7 april mottog Filborna vattentorn i Helsingborg 2021 års Kasper Salin-pris för bästa byggnad. Arkitekt är Wingårdhs med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som … [Läs mer...]

Återbruk när tillfälliga Östermalmshallen blir padelhall

Nu har ett av Sveriges största återbruksprojekt öppnat. Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg, som användes när den gamla Östermalmshalleni Stockholm renoverades, blir padelhall i Mölnlycke … [Läs mer...]

Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; … [Läs mer...]

Nytt golvregelsystem speciellt anpassat för CLT/KL-trä

För att möta det stora fokus som finns för miljon och minska CO2-avtrycket än mer så har Granab Golvregelsystem tagit fram ett nytt system speciellt anpassat för CLT/KL-trä, system 8000 W. Företaget … [Läs mer...]

Svetsning av membran på platta tak

Uniroof 700 är en kompakt taksvetsmaskin utvecklad av Leister i Schweiz. Maskinen lämpar sig till svetsning av termoplastiska vattentätande membran på platta tak upp till 500m2 såväl som lutande tak … [Läs mer...]

Ny skonsam justerskruv minskar materialspillet

FAFS liknar ingen annan jus­terskruv. Lika exakt som den biter och kan skruvas i, lika enkelt och exakt kan den demonteras. Den nya justerskruven från fischer lämnar träkonstruktioner så in­takta att … [Läs mer...]

Den nya generationens takskiva

Nu presenterar Forestia ett nytt byggmaterial – den nya generationens takskiva. Ett slätt premiumtak av högsta kvalité. Slipp spackla och slipa – det är bara att limma och klicka så är det nya taket … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.