• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

Annons
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING / Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt

Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt

2 februari, 2021

Mot rättvisare riskdelning i tunnelprojekt

Figur 1: Förbifart Stockholm har heller inte förskonats från problem med kostnadsbedömningen. Foto: Mikael Ullén.

I inledningen av varje tunnelprojekt behövs en bedömning av projekttid och projektets kostnad, som är korrekt och väl avvägd. Vad vi ser i dag, både i Sverige och internationellt, är dock att en överskriden budget och förseningar snarare är regel än undantag. Vi på KTH Jord- och bergmekanik har därför initierat en serie forskningsprojekt med finansiering av Formas och BeFo. Syftet är att förbättra befintliga metoder för dessa bedömningar, samt stärka möjligheterna till en rättvis riskdelning mellan parterna.

Framtiden ser många nya tunnlar

Världens städer växer snabbt och blir allt tätare, vilket betyder att behovet av transportinfrastruktur ökar. Det ser vi tydliga exempel på i våra svenska storstäder. Med mer infrastruktur följer dock även miljöproblem såsom buller och utsläpp, samtidigt som barriärer uppstår som hindrar människors och djurs rörelser i landskapet. Undermarksbyggande är ett sätt att minska sådana negativa effekter. Förbifart Stockholms 18 kilometer långa tunnlar utgör ett exempel på hur man valt att minimera påverkan på miljömässigt och kulturellt känsliga områden, se figur 1. I andra fall behövs tunnlar av rent tekniska skäl: en höghastighetsjärnväg måste gå rakare och plattare genom landskapet än en traditionell järnvägslinje, för att den höga hastigheten ska kunna upprätthållas.

Problemet med dagens metoder för tid- och kostnadsskattning

En överskriden budget är ett vanligt fenomen i alla typer av stora infrastrukturprojekt [1], trots att de initiala bedömningarna av tid och kostnad utgör en viktig del av planeringen. Detta för att säkerställa att man investerar samhällets resurser i de projekt som ger bäst nytta för samhället.

Dagens arbetssätt för att bedöma tidsåtgång och kostnader bygger normalt sett på vad man kallar för deterministiska analyser. Det innebär att man fokuserar analysen på vad man bedömer vara det troligaste värdet. Även om detta ger siffror som är relativt enkla att kommunicera med beslutsfattare, så är de behäftade med ett uppenbart problem: de beaktar inte – och kommunicerar därför heller inte – den underliggande osäkerheten i bedömningen. 

Stora osäkerheter ger stora problem med riskdelning

Vi är av åsikten att vägen framåt för att förbättra dessa tid- och kostnadsbedömningar är att gå över till att mer stringent analysera ingående osäkerheter och deras ursprung. Genom att kommunicera inte bara det troligaste utfallet med beslutsfattare, utan även redovisa den möjliga variationen i detta värde, bör beslutsunderlaget kunna bli bättre. Man kan då i princip beräkna sannolikheten för att budgeten eller tidplanen kommer att överskridas. 

Vi ser också ett behov av att bättre tydliggöra i entreprenadkontrakt vilken av projektets parter som bär ansvaret för de kostnader som kan associeras med respektive osäkerhetskälla. Med en tydligare riskdelning bör också antalet tvister mellan beställare och entreprenör kunna minska. I denna artikel diskuterar vi några befintliga sannolikhetsbaserade beräkningsmodeller för tid- och kostnadsskattningar. Diskussionen ligger till grund för vårt fortsatta arbete med att tillgängliggöra denna typ av modeller för svenskt och internationellt tunnelbyggande.

Läs hela artikeln i Bygg & teknik nr 1/2021.

Artikelförfattare
Mohammad Mohammadi, KTH, Jord- och Bergmekanik
Johan Spross, KTH, Jord- och Bergmekanik

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar
    Klimatsmart fiberarmerad sprutbetong för trafiktunnlar
  • Nyttan med geotekniska osäkerhetsmodeller
    Nyttan med geotekniska osäkerhetsmodeller
  • Riskhantering med observationsmetoden – praktiska rekommendationer
    Riskhantering med observationsmetoden – praktiska…
  • Barn får lära sig läsa om hur man bygger tunnlar i berg
    Barn får lära sig läsa om hur man bygger tunnlar i berg
  • Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt trafikerade äldre järnvägstunnlar
    Ny teknik för att möjliggöra upprustning av starkt…
  • Tystare krossning – att samsas om ljudutrymmet i tätorter
    Tystare krossning – att samsas om ljudutrymmet i tätorter
  • Vad berättar vibrationer som uppstår vid Jb-sondering om undergrunden?
    Vad berättar vibrationer som uppstår vid Jb-sondering om…
  • WSP utser ny vd för Norden
    WSP utser ny vd för Norden

Inlagd i: GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING, Ur senaste numret 3

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem  

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Väderprognoser är inget att lita på!

Sitter här under första veckan i augusti och ska skrivare ledaren till nr 4 och undrar vad som hände med sommarvädret. I juni hörde man att det skulle bli extremvarmt och torrt den här sommaren med risk för skogsbränder. Så blev det i södra Europa, men här i Sverige har man under hela juli fått räkna med att ha med sig paraplyet när man ska ner till stranden. Och det var länge sedan det … [Läs hela ledaren...]

Event

Brandskydd 2023

Bygg & teknik deltar som vanligt på Brandskydd 2023 den 21-22 november. Denna gången på Münchenbryggeriet i Stockholm. Brandskydd 2023 är Sveriges största mötesplats och det självklara forumet för dig som arbetar med byggnadstekniskt brandskydd. På Brandskydd får du möjlighet att träffa kollegor från branschen, nätverka och utbyta erfarenheter. Du kan även hämta ditt eget […]

Byggnytt

Ny konstruktion ska rädda Vasaskeppet från att sjunka igen

Vasaskeppet i behov av en ny konstruktion. Bakgrunden till projektet är en försämring av Vasaskeppets träkonstruktion som kan leda till att skeppet deformeras. Syftet är att säkerställa att det … [Läs mer...]

S:t Paulskyrkan vinner ROT-priset 2023

S:t Paulskyrkan uppfördes av landets första metodistförsamling och huserar Stockholms Stadsmissions mötesplats vid Maria­torget. Då tillbyggnad av kyrkan ansågs innebära för stora nega­tiva … [Läs mer...]

Även svagt trafikbuller orsakar sämre arbetsprestation

I den snabbt ökande förtätningen av våra städer bygger vi i omedelbar närhet till vägar och trafikleder, mark som för bara ett decennium sedan ansågs otänkbar att bebygga. Att buller kan vara negativt … [Läs mer...]

Boverket lanserar energiguide för småhusägare

Energiguiden för hållbar renovering är en digital guide för små­husägare som finns på Boverkets webbplats. Här har Boverket samlat kunskap, goda råd och tips för alla småhusägare. Boverket har … [Läs mer...]

Ökade återvinningskrav ett måste för en mer hållbar byggbransch

Idag surrar ord som återbruk, återvinning och cirkularitet högt i byggbranschen. Men om mer ma­terial ska kunna återvinnas krävs att vi går från ord till handling. Elisabet Stadler, miljöchef på PEAB, … [Läs mer...]

Trädinspirerad vindkraft med potentiellt enorma miljöfördelar

Med träd och växters rotsystem som inspiration har svenska Stilfold utvecklat ännu en potentiellt revolutionerande använd­ning av sin unika teknik för stålorigami. Genom projektet STIL Foundations … [Läs mer...]

Intresset för limträ ökar

I en tid när bostadsbyggandet brom­sar in ligger byggtakten för lager- och logistikanläggningar fortfarande på en hög nivå. Samtidigt ökar kraven på fastigheterna där ett stort fokus på hållbarhet gör … [Läs mer...]

Klimatbesparing på 97 procent för återanvänt stål

För drygt ett år sedan påbörjades samarbetet mellan Sweco, Tibnor och Dekra, för att undersöka potentialen i att återan­vända stålprofiler från rivnings­projekt. Nu har det första återbrukade stålet … [Läs mer...]

Leveling the screed with a roller. Interior of apartment under construction. Roller application. Mirror smooth surface of the floor. Floor covering with self leveling cement mortar

En ny fiberförstärkt avjämningsmassa

LIP utökar nu sitt sortiment med ett helt nytt fiberförstärkt fall- och planspackel: LIP 200. Produkten är avsedd för inomhusbruk och lämpar sig för avjämning, upprätning och finspackling av golv på … [Läs mer...]

Innovativa fiberskivor med lågt klimatavtryck mot skandinavisk produktion

En innovativ produktlösning och en svensk produktions­infrastruktur bäddar för att Scandinavian Fibre Boards är på väg att göra ett rejält avtryck på marknaden. Den unika fiberskivan har bättre … [Läs mer...]

En lättare gipsskiva med många fördelar

Gyproc Ergolite kan åtta gånger av tio kan ersätta en vanlig standardgipsskiva – men med fördelarna av lägre vikt, bättre arbetsmiljö och mindre klimatpåverkan. Gipsskivan väger endast 6,7 kilo … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.