• ANNONSERA
    • ANNONSERA
    • ANNONSPRISER
    • TEKNISKA DATA
    • UTGIVNINGSPLAN
  • NÄSTA NUMMER
  • PRENUMERERA
    • PRENUMERERA
    • ÖVRIGA BESTÄLLNINGAR
  • TIDNINGSARKIV
    • TIDNINGSARKIVET
    • ÄLDRE ÅRGÅNGAR
    • ARTIKELREFERENSER
    • HISTORISKA ARKIVET
  • KONTAKT
    • KONTAKT
    • OM OSS
    • HANTERING AV PERSONUPPGIFTER
  • IN ENGLISH
    • ABOUT US
    • HISTORY
    • ADVERTISING
    • AD FORMATS AND PRICES
    • TECHNICAL DATA
    • PUBLICATION SCHEDULE
    • CONTACT
  • LOGGA IN
    • Hur skapar man konto?

Bygg & teknik

Sveriges äldsta byggtidning – grundad 1909

  Annons  
  • HEM
  • ARTIKELSÖK
  • AKUSTIK OCH LJUDISOLERING
  • BETONG
  • BRANDSKYDD
  • BYGGFRÅGAN
  • FASADER
  • GEOTEKNIK OCH GRUNDLÄGGNING
  • GOLV OCH GRUND
  • INFRASTRUKTUR
  • JURIDIK
  • SUNDA HUS/ENERGI
  • TAK
  • TRÄ
  • LEVERANTÖRER
Du är här: Hem / AKUSTIK OCH LJUDISOLERING / High Tech Design – Även för konservativa kulturbyggnader för scenkonst

High Tech Design – Även för konservativa kulturbyggnader för scenkonst

28 maj, 2020

Artikelförfattare Thomas Scelo, Efterklang

Figur 1: Konsertsalen Pierre Boulez Philharmonie de Paris. © W. Beaucardet

Arenan för scenkonst och kulturbyggnader, så som konsertsalar och operahus, utvecklas hela tiden oavsett om det handlar om kompromisslösa konserthus som används av en stationär symfoniorkester eller hus för scenkonst av andra slag. Även teknologin som arkitekter och ingenjörer använder för att designa dessa komplexa och avancerade byggnader utvecklas snabbt. Exempel på detta är 3D-modellering, VR och BIM. Mindre välkänt är att även akustiker har följt trenden.

Om det förr handlade om akustikerns mystiska kunskaper handlar det numera om vetenskap. Idag ställs kraven på utformningen av kulturbyggnader högre än förr och det räcker inte längre med att efterlikna akustiken i äldre konserthus. Akustikern måste nuförtiden basera sig på akustisk vetenskap och högteknologiska verktyg som tillåter att ljud kommuniceras på liknande sätt som arkitekter framhäver byggnader med fantastiska illustrationer.

Den ökade användningen av multidisciplinära designgrupper, kortare tids-planer och fler åsikter om vad som egentligen utgör god akustik, har förändrat akustikernas roll. Det är en utveckling som de flesta akustiker har accepterat. En del av den nya rollen innebär att kunna illustrera och förklara rekommendationer, på samma sätt som arkitekter, för att kunna övertyga projektledningen och beställaren. Akustikers tidigare status som “guru” tillhör det förflutna och att få möjligheter till extra tid för analyser och projektleveranser är svårt och ses numera som risker i projekten.

Under de senaste femton åren har akustiker utvecklat och förbättrat presentationsmetoderna för akustiken. En metod är att bygga lyssningsrum skapade för auralisering. En fysisk plats där beställaren, genom en digital akustisk visualisering av platsen, kan lyssna på en simulerad hörupplevelse. Det handlar inte så mycket om att höra den framtida platsen utan mer om att välja mellan alternativa designlösningar. Detta är en dyr och tidskrävande metod som bygger på att beställaren tillåter sig att bli guidad genom vad som annars skulle bli en subjektiv och förvirrande upplevelse.

Figur 2: Akustisk simulering i 3D datamodell tidigt i processen. © Efterklang

3D-modellerade verktyg

En mer lättillgänglig metod är, ironiskt nog, att demonstrera akustiska förbättringar visuellt. Under de senaste åtta åren har akustiker därför börjat använda 3D-modellerande verktyg som ursprungligen är utvecklade för designers och arkitekter. Genom den utökade användningen av parametriska designverktyg, som genererar geometrier baserade på inmatade parametrar, kan akustikerns arbete allt mer sammanflätas direkt i arkitekternas arbetsprocess.

När Philharmonie de Paris designades, i början av 2007, var geometrin så komplicerad att noggranna akustiska simuleringar helt enkelt hade varit för tidskrävande. Även om dessa simuleringar hade utförts hade det varit mycket svårt att kommunicera resultaten i en skriftlig rapport eller i tvådimensionella bilder. I projektet integrerades därför algoritmer för raytracing, som simulerade utbredningen av ljudvågor, direkt i arkitektens 3D-modell. På så sätt kunde man se ljudvågornas utbredning från en ljudkälla på scenen (som musik) och vidare se hur ljudet reflekterades av rummets geometri (väggar, tak och reflektorer) och slutligen nådde publikens öron. Med simuleringen kunde man se i realtid hur specifika ytor i rummet påverkade ljudkvaliteten och optimera utformningen av den faktiska rumsgeometrin.

Rekommendationen för lösningen levererades till kunden som en intuitiv 3D datamodell tillsammans med en enkel förklaring, istället för traditionella textrika rapporter och illustrationer som kan vara svåra att tolka. Metoden att, i realtid, modifiera designen och göra den akustiska simuleringen visuellt tillsammans med arkitekten och kunden förbättrade kommunikationen i projektet avsevärt.

En förutsättning för arbetssättet är ett nära samarbete mellan arkitekten och akustikern redan tidigt i designfasen. Dessutom krävs det att akustikern är tillräckligt kunnig för att öppet diskutera möjliga lösningar, även lösningar som aldrig tidigare prövats, samt bjuda in andra discipliner och beställaren att bidra med synpunkter under hela byggprocessen.

Summering

Philharmonie de Paris stod färdigt i januari 2015 och sedan dess har besökare kunnat njuta av musikupplevelser utöver det vanliga. Många kulturbyggnader, som konsertsalar och operahus, har därefter utformats och byggts med samma verktyg och uppnått imponerande arkitektur och några med fantastisk akustik. Verktygen ger designprocessen flexibilitet och frihet i utformningen, men är ingen garanti för optimal, eller ens bra, akustik. Den är trots allt beroende av en kompetent akustiker. Den akustiska vetenskapen kan äntligen delta i den kreativa designprocessen och inte längre behöva efterlikna existerande förebilder. Förändringen är äntligen här!   

Figur 3: Akustisk simulering av instrument på scenen i konsertsalen. © Efterklang

Artikeln är publicerad i Bygg & teknik nr 3/2020.

Teckna en prenumeration HÄR

Dela på:Facebooktwitterredditpinterestlinkedintumblrmail

Läs mer:

  • SINOM
    SINOM
  • Litiumjonbatterier i byggnader – En ny risk inom byggnader
    Litiumjonbatterier i byggnader – En ny risk inom byggnader
  • Artifon vinner uppdrag för  Nationalteatern i Oslo
    Artifon vinner uppdrag för Nationalteatern i Oslo
  • Jämförelse av dimsprinkler, boende- och traditionella sprinklersystem
    Jämförelse av dimsprinkler, boende- och traditionella…
  • Hur hålla tid och budget i bygg- och anläggningsprojekt?
    Hur hålla tid och budget i bygg- och anläggningsprojekt?
  • Återvunnet tegel i de klassiskt svenska formaten
    Återvunnet tegel i de klassiskt svenska formaten
  • Framtidens utvärdering av fasaders brandsäkerhet
    Framtidens utvärdering av fasaders brandsäkerhet
  • Kontorshus i trä
    Kontorshus i trä

Inlagd i: AKUSTIK OCH LJUDISOLERING, Ur senaste numret

Annonsörer

Hisab-giha_golvsystem

Sök på Bygg & teknik

Ledare

Omvärld i snabb förändring

Inför den här ledaren så tittade jag på motsvarande ledare – den sista innan sommaren – de senaste tre åren. I ledaren 2019 var det bara full fart framåt, precis som det var i större delen av världen. Ledaren handlade om klimatfrågan och hur vi ska klimatanpassa byggandet, samhället och omvärlden. Det måste till rätt stora förändringar för att nå klimatmålen, och hur ska vi kunna … [Läs hela ledaren...]

Event

Grundläggningsdagen på Stockholmsmässan

Grundläggningsdagen 2023

Grundläggningsdagen är framflyttad till 16 mars, 2023. Besök Grundläggningsdagens hemsida

Byggnytt

Batteridriven byggakustikförstärkare

Tröttnat på strul med kablage vid byggakustikmätningar? Den nya Nor282 byggakustikförstärkare kan vara lösningen på problemet. – Batteridrift upp till 90 minuter vid full effekt. – WiFi trådlös … [Läs mer...]

Digitala Heta Arbeten®

Smidigt, effektivt och – framför allt – säkert. Det är några av fördelarna som papperstillverkaren Arctic Paper Grycksbo upplever med att använda den digitala tillståndslistan för Heta Arbeten®. Nu … [Läs mer...]

Vinnaren av Nordbyggs guldmedalj

Recoma byggskivor vann Nordbyggs Guldmedalj, priset för årets mest innovativa produktnyhet 2022. Skivorna är helt tillverkade av återvunna kompositförpackningar där enbart värme och tryck används vid … [Läs mer...]

Nytt dokumentationspaket gör det enklare att bygga hållbart

Kraven på hållbart byggandet ökar. Därmed ökar även behovet att dokumentera byggmaterialens CO2-avtryck för att uppnå en Miljöbyggnads­certifiering – en uppgift som börjar hos leverantören. Nu har … [Läs mer...]

Filborna vattentorn i Helsingborg vinner Kasper Salin-priset

Under Arkitekturgalan den 7 april mottog Filborna vattentorn i Helsingborg 2021 års Kasper Salin-pris för bästa byggnad. Arkitekt är Wingårdhs med Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp (NSVA) som … [Läs mer...]

Återbruk när tillfälliga Östermalmshallen blir padelhall

Nu har ett av Sveriges största återbruksprojekt öppnat. Den tillfälliga saluhallen på Östermalmstorg, som användes när den gamla Östermalmshalleni Stockholm renoverades, blir padelhall i Mölnlycke … [Läs mer...]

Ny plattform för upphandling av energiåtgärder åt fastighetsägare

Bostadsrättsföreningar och privata fastighetsägare har stor potential när det gäller ökad hållbarhet och energieffektivisering i sina byggnader. Många byggnader läcker energi, och därför också pengar; … [Läs mer...]

Nytt golvregelsystem speciellt anpassat för CLT/KL-trä

För att möta det stora fokus som finns för miljon och minska CO2-avtrycket än mer så har Granab Golvregelsystem tagit fram ett nytt system speciellt anpassat för CLT/KL-trä, system 8000 W. Företaget … [Läs mer...]

Svetsning av membran på platta tak

Uniroof 700 är en kompakt taksvetsmaskin utvecklad av Leister i Schweiz. Maskinen lämpar sig till svetsning av termoplastiska vattentätande membran på platta tak upp till 500m2 såväl som lutande tak … [Läs mer...]

Ny skonsam justerskruv minskar materialspillet

FAFS liknar ingen annan jus­terskruv. Lika exakt som den biter och kan skruvas i, lika enkelt och exakt kan den demonteras. Den nya justerskruven från fischer lämnar träkonstruktioner så in­takta att … [Läs mer...]

Den nya generationens takskiva

Nu presenterar Forestia ett nytt byggmaterial – den nya generationens takskiva. Ett slätt premiumtak av högsta kvalité. Slipp spackla och slipa – det är bara att limma och klicka så är det nya taket … [Läs mer...]

Förlags AB Bygg & teknik, Box 2053, 135 02 Tyresö • Telefon 08-408 861 00 © Copyright 1909 - 2019 • Alla rättigheter reserverade.