Att göra en akustisk design av ett litet rum som skall användas för professionell återgivning av musik är en utmaning som kräver erfarenhet och kunskaper om den speciella problematik som gäller i sådana sammanhang. Traditionell rumsakustisk design är baserad på oerhört idealiserade och förenklade modeller av ljudfält och kan exempelvis inte alls användas för att beskriva ljudets egenskaper i normala lyssningsrum vid låga frekvenser, i basregistret. Även för ljud med medelhöga och höga frekvenser är modellerna tveksamma och ställer i princip krav på att ljudkällorna är rundstrålande och att absorptionen i rummet är måttlig och jämnt fördelad över rummets samtliga begränsningsytor. Begreppet efterklangstid är knappast relevant i dessa sammanhang, men används ändå eftersom det är ett väl etablerat akustiskt mått som är tämligen lätt att mäta från ca 100 Hz och uppåt.
Ingemar Ohlsson
Audio Data Lab
Per Sjösten
Sound Processing AB
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 3/17
Dela på:





