Byggbranschen är på väg in i ”Branschdagarnas högtidsmånad”! Branschdagarna står på kö i kalendern och organisationerna kraftanstränger för att locka så många deltagare som möjligt till sina temadagar där de ska marknadsföra sina intresseområden och sprida kunskap om sina hjärtefrågor. Samhällsbyggarna och Betongföreningen har sina dagar i Stockholm under vecka 41 där den ena vill skapa en bredd över hela samhällsbyggnadsbranschen och den andra vill samla de som fokuserar i betong och armering. Veckan därpå ska Träbyggnadskansliet samla sitt folk i Göteborg för att höja den ingenjörsmässiga nivån för ”folkets” byggmaterial. Sista veckan i oktober ska Stålbyggnadsinstitutet samla sina
intressenter i industri- och konsultföretag för att lyfta viktiga frågor för de som brinner för stål som byggmaterial. Man skulle kunna ägna hela ledaren till att bara berätta om alla branschdagar som arrangeras runt om i landet och även på andra delar av året än på hösten.
”Missa inte chansen att vika
en branschdag!”
Målet för branschorganisationerna är inte bara att samla de som redan är i hamn, utan även väcka intresse för de som ännu inte tagit ställning, eller som gillar olika material/områden. Branschdagarna är alltså inte en rad väckelsemöten där bra de troende får sittplats. Många av branschdagarna har många år på nacken och har alltid haft som mål att sprida sin kunskap och sina frågor till en bred målgrupp. Att få fler byggare och konstruktörer att komma och lära sig lite matnyttigt som de kan dra nytta av under ”byggvardagen”.
Vad är då fördelen för fotfolket ute i bygg- och konsultföretagen att vika en eller två arbetsdagar på branschdagarna? Framför allt för att samla in ny kunskap som ofta är målet i programmen under dagarna. Det som inte dyker upp under föredrag och seminarier fångar man upp genom att träffa andra intresserade deltagare på kaffepauserna under branschdagarna. Du knyter nya kontakter och underhåller gamla kontakter som du behöver för att genomföra dina uppdrag och projekt. Missa därför inte att chansen att vika en branschdag!
Även tidskriftsbranschen har sin branschdag – Tidskriftsgalan den 25 oktober. Här lyfter man fram värdet och intresset för alla tidskrifter som produceras och distribuerats ut till svenska folket. I den digitala värld där vi alla bygger hela vår vardag utifrån en ”telefon” så är antalet utgivna tryckta tidskrifter större än någonsin! Det är nog därför alla som läser denna ledare också kommer att fortsätta läsa de kommande 71 sidorna i Sveriges äldsta byggtidning!
Dela på: