Växande storstäder och ett ökat byggande under mark har gjort att undermarksanläggningar för bland annat transportsystem ökat i antal under de senaste decennierna. Tunnelsystem för till exempel väg- och järnvägstunnlar har dessutom inte bara ökat i antal, utan också blivit längre och anlagts allt djupare under mark. Detta skapar nya utmaningar för utrymmande personer och för den projekterande ingenjören som ska dimensionera utrymningssäkerheten i de djupt belägna byggnadsverken. Det rådande kunskapsläget om vad som händer när människor ska utrymma längre sträckor uppåt och hur en projektör ska hantera de nya utmaningarna är dock bristfälliga. Bristen på forskningsresultat och riktlinjer kan äventyra säkerheten, något som uppmärksammats i en nyligen publicerad litteraturstudie om utrymning uppför längre trappor.
Artikelförfattare är Karl Fridolf, projektledare och doktorand i brandteknik vid Lunds universitet (LTH), Johan Norén, tekniskchef på Briab Brand & Riskingenjörerna AB, samt Mattias Delin, vd på DeBrand Sverige AB.
Läs hela artikeln i Bygg & teknik 6/14.
Dela på: