När jag skriver den här ledaren har jag precis kommit hem från en resa till Göteborg för att planera Stålbyggnadsdagens studiebesök på montaget av stålbrodelarna av Hisingsbron (se artikeln på sid 10–13). Bromontaget kör igång i början av november i höst. Innan jag åkte ner till Göteborg hann jag se när den första delen av den gamla stålbron på Getingmidjan (järnvägsbron från Centralstation till Södermalm) lyftes bort och fraktades bort till Västerås för återvinning. Den andra delen lyftes också bort under min resa. Om en vecka kommer den nya stålbron på ponton och lyfts på plats efter lite förberedelser.
När jag tittade på lyftet av den gamla Getingmidjebron kunde jag också passa på att titta på delarna på den tredje Söderströmsbron (T-banan mellan Gamla Stan och Slussen) som låg på en ponton och väntar på att de ska lyftas på plats till helgen. Och den fjärde Söderströmsbron lyfts på plats under de sista dagarna av juli. Det är alltså en intressant månad under juli för de stålbrointresserade. Men när du läser den här ledaren så är Söderströmsbroarna klara och tunnelbanan rullar på för fullt på nya rostfria stålbroar. Och vill du titta på när nya Getingemidjebroar lyft på plats så får du vänta till nästa sommar då den norra delen av Getingmidjan ska bytas ut.
”Här är det alltså julafton
för de som gillar broar”
Infrastrukturbyggandet är alltså i högform i år med många intressanta broprojekt. Till hösten kommer den nya Hisingsbron att börja ta form med många möjligheter att se intressanta brodelar lyftas på plats. Och när Hisingbrodelarna monteras för fullt så anländer den nya Slussenbron i ett stycke på en ponton från Kina för att under december lanseras på plats. Här är det alltså julafton för de som gillar broar.
För de som gillar tunnlar i stället så kommer det att hända mycket spännande saker nere i Göteborg när Västlänken snart börjas byggas (se artikeln på sid 22–25). I Stockholm kommer det byggas nya Tunnelbanetunnlar för fullt under några år framöver och där man redan har kommit igång med förlängningen från Akalla mot Barkarby. Men tunnelbyggande är lite svårare att följa ”live” om man inte är direkt inblandad i själva byggandet. Men man brukar ha visningsdagar där allmänheten har möjlighet att gå ner och promenera i tunnlarna för att se hur det kommer se ut när man så småningom kommer att åka bil, tåg eller tunnelbana i dem.
Infrastrukturbyggandet är i högform med många spännande projekt i full gång eller som ligger i startgroparna. Den här ledaren och det här numret med tema Byggnadsteknisk infrastruktur tar bara upp delar av var som händer och är på gång.
Lars Hamrebjörk
lars@byggteknikforlaget.se






